2024 marcheaza startul noilor Beneficii Extrasalariale: Tichete pentru Servicii Casnice
18 Dec 2023
Incepand cu 01 ianuarie 2024, peisajul beneficiilor extrasalariale se va imbogati semnificativ. O noutate legislativa, introdusa prin Legea nr. 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic, permite angajatorilor sa ofere tichete pentru servicii casnice, alaturi de cele deja cunoscute, cum ar fi tichetele de masa sau cadou. Aceasta noutate este parte a unui efort mai larg de a recunoaste si formaliza munca de natura casnica in economia nationala.
Legea 111/2022, in vigoare de la 01 ianuarie 2024, defineste serviciile casnice ca activitati necalificate, desfasurate ocazional in gospodariile individuale:
”activitate casnica - activitatea ocazionala, necalificata, desfasurata de un prestator casnic in legatura cu gospodaria/gospodariile unei familii sau a/ale unei persoane singure, in calitate de beneficiar casnic; activitatea casnica nu este efectuata in scop comercial si nu se efectueaza in beneficiul unor terti. Activitatea include: servicii de curatenie/igienizare, spalatul/calcatul rufelor, servicii de croitorie, servicii de preparare a hranei, servicii de ingrijire corporala, hranire, supraveghere a beneficiarului casnic dependent”.
Aceste servicii vor putea fi remunerate prin intermediul tichetelor de activitati casnice, cu o valoare fixa, transformabile ulterior in numerar de catre prestatori. Beneficiarul casnic va avea obligatia de a valorifica tichetele de activitati casnice in termen de 12 luni de la data achizitionarii acestora, in numerar, la oricare dintre agentiile pentru ocuparea fortei de munca sau la furnizorul de serviciu universal ori, dupa caz, prin ordin de plata/transfer in contul bancar indicat de catre prestatorul casnic prin platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice.
Conform noilor reglementari, o gama larga de entitati, prevazute la art. 3 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, pot oferi aceste tichete:
- institutiile publice centrale si locale;
- operatorii economici, definiti de Ordonanta Guvernului nr. 26/2013;
- regiile autonome, societatile si companiile nationale, societatile, indiferent de forma juridica de organizare si de forma de proprietate;
- institutiile financiare si institutiile de credit;
- organizatiile cooperatiste, societatile agricole si alte forme de asociere agricola cu personalitate juridica;
- organizatiile nonprofit, precum si orice alta entitate care are statutul legal de persoana juridica constituita potrivit legislatiei romane.
Procesul de achizitie a tichetelor implica colaborarea cu Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM). Angajatorii vor plati 15 lei pentru fiecare tichet, care trebuie sa fie nominal si supus impozitarii (10%) fara insa a atrage insa contributii sociale, iar angajatorii nu datoreaza contributia asiguratoare pentru munca (art. 11 alin. 6, 7 si 11 din Legea nr. 111/2022).
Un aspect interesant al noii legi este beneficiul pentru angajatori:
”Angajatorii care achizitioneaza si acorda intr-un an calendaristic un numar de cel putin 600 de tichete de activitati casnice pentru acelasi angajat pot beneficia gratuit, la cerere, in anul urmator, de un numar de 50 de tichete de activitati casnice inmultit cu numarul angajatilor pentru care au achizitionat si acordat cel putin 600 de tichete de activitati casnice in anul anterior”. (art. 11 alin. 8 din Legea 111/2022).
Respectivele tichete bonus vor putea fi acordate oricarui angajat sub forma de prima sau bonus, cu precizarea numelui, prenumelui si codului numeric personal ale angajatului care este in drept sa utilizeze tichetul de activitati casnice, in calitate de beneficiar casnic.
Aceasta prevedere reprezinta o incurajare pentru companii de a adopta aceasta noua forma de bonus.
Potrivit art. 3 din Legea nr. 111/2022, activitatea casnica poate avea loc fie in gospodaria beneficiarului, fie la domiciliul prestatorului, sau in orice alt loc agreat de ambele parti. Este important de mentionat ca prestatorul casnic nu poate fi un membru al familiei beneficiarului, aceasta fiind o regula clara pentru a distinge activitatea profesionala de obligatiile familiale.
Pentru a putea fi prestator casnic, o persoana trebuie sa aiba minim 16 ani. Raportul juridic dintre prestator si beneficiar se bazeaza pe un acord de vointa reciproca, fara a fi necesara o forma scrisa pentru validitatea acestuia. Acest acord va include detalii despre tipurile de activitati ce vor fi prestate, numarul de ore sau volumul de munca, iar plata pentru aceste servicii se va face cu tichete de activitati casnice.
Exista si limite legate de durata zilnica a muncii casnice; pentru un beneficiar, aceasta nu poate depasi 12 ore, iar pentru prestatorii care au intre 16 si 18 ani, limita este de 6 ore pe zi. De asemenea, legea prevede o valoare minima a contributiei lunare necesare pentru ca prestatorul sa fie asigurat in sistemul de asigurari sociale de stat, aceasta fiind echivalenta cu contributia pentru cel putin 85 de tichete casnice. Valoarea minima a contributiei lunare, nu poate fi mai mica de 25% din valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata.
Pentru angajati, acest nou tip de beneficiu aduce flexibilitatea de a plati pentru servicii casnice variate, de la curatenie la ingrijirea copiilor, contribuind astfel la echilibrul dintre viata profesionala si cea personala.
In concluzie, Legea 111/2022 ofera o noua optiune de beneficiu extrasalarial si contribuie la o mai buna reglementare a muncii casnice. Este un pas important in recunoasterea si valorizarea acestui tip de munca, oferind in acelasi timp avantaje atat angajatilor cat si angajatorilor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right