31 octombrie 2024 - termen DECLARATIA INFORMATIVA PRIVIND PLATILE TRANSFRONTALIERE efectuate de prestatorii de servicii de plata
Incepand din acest an, prestatorii de servicii de plati online sunt obligati sa raporteze trimestrial platile transfrontaliere efectuate catre comerciantii online, utilizand Declaratia 396. Cerinta vine ca parte a implementarii sistemului CESOP (Central Electronic System of Payment information) la nivelul UE, destinat sa ajute administratiile fiscale in lupta impotriva fraudelor de TVA in comertul electronic.
Obligatia se aplica doar serviciilor de plata prestate in ceea ce priveste platile transfrontaliere. Conform art. 321 indice 2 alin. 3) si 4 din Codul fiscal, se considera ca o plata este transfrontaliera in cazul in care platitorul se afla intr-un stat membru, iar beneficiarul platii se afla intr-un alt stat membru, intr-un teritoriu tert sau o tara terta.
Important! Obligatia se aplica in cazul in care, in cursul unui trimestru calendaristic, un prestator de servicii de plata presteaza servicii de plata care corespund unui numar de peste 25 de plati transfrontaliere catre acelasi beneficiar al platilor.
Cadru legal si termene
Conform Ordinului presedintelui ANAF nr. 825/2024, Declaratia 396 trebuie completata si transmisa exclusiv online pana la finalul lunii de dupa fiecare trimestru. Astfel, pentru platile efectuate in trimestrul al treilea din 2024 (iulie - septembrie), termenul limita de raportare este 31 octombrie 2024. Acest termen este imperativ, indiferent daca data limita coincide cu o zi lucratoare sau nelucratoare, asa cum prevede art. 321 indice 2 alin. 7) lit. b) din Codul fiscal:
”Sfarsitul lunii care urmeaza dupa incheierea trimestrului calendaristic se considera a fi ultima zi calendaristica a respectivei luni, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare”.
Urmatorul termen de raportare este 31 ianuarie 2025, pentru trimestrul 4 (octombrie-decembrie 2024).
Procedura de raportare si validare
Prestatorii de servicii de plata trebuie sa valideze informatiile inainte de transmiterea acestora catre ANAF, folosindu-se de DUK Integrator. ANAF va verifica la randul sau aceste date, iar in cazul unei validari negative, intregul formular trebuie respins si retransmis.
Procedura (Anexa 1 punctul 5 la Ordinul 825/2024) preved ca erorile identificate dupa depunerea formularului pot fi corectate prin depunerea unui nou formular 396, inainte de sfarsitul perioadei de cinci ani de pastrare a datelor, conform regulamentului UE:
”In situatia in care prestatorii de servicii de plata carora li se aplica obligatia prevazuta la art. 321 indice 2 alin. 2) din Codul fiscala, constata anumite erori in formularul depus initial, acestia pot sa corecteze informatiile referitoare la datele eronate prin depunerea unui nou formular (396), cel tarziu inainte de sfarsitul perioadei de 5 ani de pastrare a datelor, conform art. 24c alin. 2) din Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata”.
Prestarorii de servicii care au obligatia de raportare
- institutiile de credit (bancile complet autorizate care sunt stabilite in Europa, precum si sucursalele europene ale institutiilor de credit care isi au sediul central in afara UE si care presteaza servicii de plata);
- institutiile emitente de moneda electronica (prestatorii de servicii de plata care presteaza servicii de plata in moneda electronica, de exemplu emitentii de portofele electronice si emitentii de cupoane valorice (vouchere)/carduri electronice);
- institutiile de plata (intreprinderile care presteaza servicii de plata si care nu indeplinesc criteriile de includere in niciuna dintre celelalte categorii enumerate mai sus). Aceasta categorie poate cuprinde intreprinderile care presteaza servicii de plata, precum emiterea de carduri de credit/de debit, acceptarea operatiunilor de plata, procesarea platilor, initierea platilor sau platformele, care presteaza servicii de plata si care actioneaza atat pe seama platitorului, cat si pe seama beneficiarului platii etc.
- institutiile de virament postal care presteaza servicii de plata.
Servicii de plata vizate
Sunt supusi obligatiei de raportare numai prestatorii de servicii de plata care presteaza urmatoarele servicii de plata:
- executarea de operatiuni de plata si de transferuri de fonduri in conturi de plati;
- executarea de operatiuni de plata acoperite de o linie de credit;
- emiterea de instrumente de plata si acceptarea de operatiuni de plata;
- institutiile de virament postal care presteaza servicii de plata.
Implicatii pentru prestatorii de servicii de plata
Prestatorii de servicii de plata sunt obligati sa pastreze evidente ale beneficiarilor platilor si ale platilor in legatura cu serviciile de plata pe care le presteaza pentru fiecare trimestru calendaristic, pentru a permite organelor fiscale competente sa efectueze controale privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii, conform art. 321 indice 2 alin. 2) din Codul fiscal.
Evidentele trebuie pastrate de catre prestatorul de servicii de plata in format electronic, pentru o perioada de trei ani calendaristici de la sfarsitul anului calendaristic al datei platii.
Concluzii
Implementarea CESOP prin Declaratia 396 este un pas important in directia cresterii transparentei in sectorul platilor electronice si combaterea evaziunii fiscale in comertul online. Pentru a evita sanctiunile, prestatorii de servicii de plata trebuie sa se conformeze riguros termenelor si procedurilor stabilite de legislatia in vigoare.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!