A fost actualizata procedura de modificare din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVA
ANAF a publicat la 30 decembrie 2024, Ordinul 7032/2024, care aduce schimbari importante asupra procedurii de modificare din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVA, stabilite initial prin Ordinul 2012/2016. Modificarile, aplicabile din 30 decembrie 2024, au rolul de a adapta procedura la cadrul legislativ actualizat si de a clarifica anumite aspecte problematice.
Cele mai relevante modificari, sunt:
1. Actualizarea titulaturii unitatilor fiscale
2. Procedura privind grupurile fiscale unice
Dupa anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA pentru un membru al unui grup fiscal unic, compartimentul de specialitate trebuie sa aplice prevederile din Ordinul 3.006/2016 pentru a elimina contribuabilul respectiv din grup.
Astfel, in anexa nr. 1 la Procedura aprobata prin Ordinul 2012/2016, la cap. I, dupa punctul 8, s-a introdus un nou punct, punctul 9, cu urmatorul cuprins:
"9. Dupa anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA, in cazul persoanelor impozabile care, la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA, erau membri ai unui grup fiscal unic, compartimentul de specialitate aplica in mod corespunzator Procedura de modificare/anulare a grupului fiscal unic, prevazuta in capitolul III din anexa nr. 1 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.006/2016 privind aprobarea Procedurii de implementare si de administrare a grupului fiscal unic, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare, cu modificarile si completarile ulterioare."
3. Decizii bazate pe actele administrativ-fiscale definitive
Deciziile de inregistrare din oficiu in scopuri de TVA se vor emite doar pe baza actelor administrativ-fiscale ramase definitive, fie prin necontestare, fie prin hotarari judecatoresti definitive. Modificarea previne situatiile in care deciziile de inregistrare se bazeaza pe acte contestate si ulterior anulate.
4. Asigurarea dreptului de a fi ascultat
Procedura a fost completata pentru a detalia fluxul necesar exercitarii dreptului de a fi ascultat, conform art. 9 din Codul de procedura fiscala. Aceasta include invitarea contribuabilului la un al doilea termen de audiere, daca primul a fost nefructificat.
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 2.012/2016)
NOTIFICARE privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA, potrivit prevederilor art. 316 alin. 10) /art. 317 alin. 4) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
Catre: Denumirea/Numele si prenumele
Domiciliul fiscal:
Localitatea . . ., str. . . nr . . ., bl ..., ap . . ., et . . ., judetul/sectorul . . .
Codul de identificare fiscala . . .
Avand in vedere ca, potrivit informatiilor si documentelor existente in evidentele organului fiscal, aveati obligatia sa solicitati inregistrarea in scopuri de TVA, potrivit prevederilor art. 316/art. 317 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, (…) va rugam sa transmiteti declaratia de mentiuni pentru inregistrarea in scopuri de TVA, in termen de maximum 15 zile de la data primirii prezentei notificari.
In cazul in care considerati ca nu aveti obligatia depunerii declaratiei de mentiuni cu privire la situatia prezentata mai sus, va rugam ca, in temeiul prevederilor art. 9 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala (…) in termen de 5 zile de la data primirii prezentei notificari sa va prezentati la sediul nostru in vederea exercitarii dreptului de a fi ascultat.
In cazul in care nu depuneti declaratia de mentiuni sau nu prezentati organului fiscal documente din care sa rezulte ca nu aveti obligatia inregistrarii in scopuri de TVA, organul fiscal va aplica procedura de modificare din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVA, in sensul inregistrarii, din oficiu, in scopuri de TVA, conform legii.
Pentru informatii suplimentare in legatura cu aceasta notificare, persoana care poate fi contactata este doamna/domnul . . . . la sediul nostru sau la numarul de telefon . . . , intre orele . . . .- . . .
In speranta ca veti da curs solicitarii noastre, va multumim.
5. Simplificarea depunerii declaratiilor de mentiuni
Formularul „Notificare privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA” a fost actualizat pentru a elimina obligativitatea contribuabilului de a se prezenta fizic la sediul ANAF. Depunerea formularului 700 se poate face exclusiv prin mijloace electronice.
6. Sistarea procedurii de inregistrare din oficiu
Un nou formular, intitulat „Instiintare privind sistarea procedurii de inregistrare, din oficiu, in scopuri de TVA”, a fost introdus pentru cazurile in care contribuabilul prezinta documente ce atesta lipsa obligatiei de inregistrare sau depune ulterior declaratia de mentiuni necesara.
7. Anularea inregistrarii pentru nedepunerea declaratiilor
Se clarifica ca inregistrarea in scopuri de TVA poate fi anulata din oficiu pentru contribuabilii care nu au depus deconturile de TVA timp de 6 luni consecutive (pentru perioadele fiscale lunare) sau 2 trimestre consecutive (pentru perioadele fiscale trimestriale), chiar daca obligatiile fiscale pentru aceste perioade au fost stabilite din oficiu de catre ANAF.
8. Alte completari procedurale
Ordinul introduce modele noi de formulare pentru notificari, invitatii la audiere si instiintari, avand ca scop standardizarea si eficientizarea comunicarii dintre contribuabili si ANAF.
Concluzie
Modificarile reflecta un efort sustinut al ANAF de a alinia procedurile administrative la cerintele actuale si de a facilita conformarea contribuabililor.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!