Actualizarea clasificarii CAEN la Revizia 3: Impact si proceduri
Clasificarea activitatilor din economia nationala (CAEN) a fost revizuita recent pentru a armoniza integral structura cu standardele europene NACE Rev. 2. Astfel, CAEN Rev. 3 va intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2025, avand un impact direct asupra persoanelor fizice si juridice inregistrate in registrul comertului. Revizuirea aduce schimbari in procedurile de actualizare a obiectului de activitate, pentru persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale, societati, societati europene, societati cooperative, societati cooperative europene, organizatii cooperatiste de credit, grupuri de interes economic si grupuri europene de interes economic, cu sediul principal in Romania.
Potrivit informatiilor din Referatul de aprobare a modificarii, postat aici, pentru implementarea versiunii CAEN Rev. 3, in conditii care sa nu afecteze securitatea relatiilor de afaceri, Ministerul Justitiei a identificat metode de efectuare a acestei operatiuni, care asigura o procesare rapida a cererilor si, in acelasi timp, sa nu reprezinte o povara suplimentara pentru mediul de afaceri.
In acest sens, s-a prevazut solutia efectuarii actualizarii obiectului de activitate in registrul comertului de catre ONRC, prin oficiile registrului comertului, la cererea profesionistilor. Pentru o abordare unitara a procesului de inregistrare in registrul comertului, atat in sprijinul profesionistilor, cat si pentru o integrare facila in cadrul sistemului informatic, a fost completat formatul cererii de inregistrare pentru persoanele juridice, prin adaugarea unei sectiuni dedicate actualizarii, in care acestea trebuie sa precizeze obiectul principal de activitate, potrivit CAEN Rev. 3.
Similar, a fost completat formularul de cerere de inregistrare a persoanelor fizice care desfasoara activitate economica (persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale) cu o noua rubrica in cadrul sectiunii privitoare la obiectul de activitate.
Aspecte procedurale
Conform Ordinului Presedintelui Institutului National de Statistica nr. 377/2024 si proiectului de ordin elaborat de Ministerul Justitiei, actualizarea obiectului de activitate se va realiza astfel:
1. Actualizare la cerere:
Profesionistii trebuie sa depuna o cerere de inregistrare pentru actualizarea obiectului de activitate la oficiul registrului comertului, specificand noul cod CAEN conform Rev. 3?.
2. Certificat de inregistrare gratuit:
Dupa procesare, registrul comertului va emite gratuit un certificat de inregistrare actualizat si informatii punctuale despre obiectul de activitate. Pentru activitatile autorizate anterior, in baza declaratiilor-tip pe propria raspundere privind autorizarea functionarii sau desfasurarii activitatii, dovada actualizarii obiectului de activitate confom CAEN Rev.3 se face cu certificatul de inregistrare insotit de documentul ce cuprinde informatiile punctuale la zi din registrul comertului, continand obiectul de activitate actualizat.
3. Mentinerea valabilitatii certificatelor existente:
Certificatele de inregistrare si certificatele constatatoare emise de oficiile registrului comertului, ca urmare a inregistrarii datelor din declaratia-tip pe propria raspundere, privind autorizarea functionarii sau desfasurarii activitatii, raman valabile pana la data actualizarii obiectului de activitate.
Cum se realizeaza actualizarea?
CAEN-Rev. 3 se foloseste pentru precizarea obiectului de activitate al profesionistilor care solicita inmatricularea sau inregistrarea in registrul comertului, dupa data intrarii in vigoare a Ordinului Presedintelui Institutului National de Statistica nr.377/2024 privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala – CAEN.
In celelalte cazuri, actualizarea obiectului de activitate potrivit CAEN REv. 3 se realizeaza pe masura formularii unei cereri de inregistrare ce priveste actualizarea obiectului de activitate, sau odata cu inregistrarea unei alte mentiuni in registrul comertului.
Conform art. 6 din Proiectul de ordin, Anexele 2a si 2b la Ordinul nr. 5307/C/2022 pentru aprobarea formatului formularului-tip de act constitutiv, a formatului cererii de inregistrare, a formatului, a elementelor de siguranta si a structurii certificatului de inregistrare, in forma letrica si electronica, a modelului declaratiei-tip pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii, a modelului certificatului constatator privind inregistrarea declaratiei pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii si a structurii identificatorului unic la nivel european – EUID, se vor completa si se vor inlocui, astfel:
- Anexa 2b se va utiliza de catre PFA, Intreprinderi individuale si Intreprinderi familiale;
- Anexa 2a se va utliza de care persoanele juridice.
Concluzie
Revizuirea CAEN la Rev. 3 este un pas in directia alinierii la standardele europene si simplificarea interactiunilor cu autoritatile, realizat fara costuri suplimentare in sarcina profesionistilor.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!