Actualizari la Formularul 112 aplicabile incepand cu declararea veniturilor aferente lunii septembrie 2024
Recenta intrare in vigoare a Legii 360/2023 privind sistemul public de pensii, a impus modificari importante in structura si continutul formularului 112 (Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate).
Modificarile legislatiei
Potrivit Referatului de aprobare a proiectului de ordin pentru noul model al D 112, articolele 27 si 28 din Legea 360/2023 au preluat anumite dispozitii din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice referitoare la locurile de munca in conditiile deosebite si conditiile speciale si totodata s-au instituit noi locuri de munca in astfel de conditii.
Schimbarile in Formularul 112
Modificarile formularului 112 se regasesc in Ordinul comun nr. 6.330/1.587/1.630/3.121/2024, semnat de ANAF, Casa Nationala de Pensii Publice, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si vizeaza:
1.Modificarea Anexei 1.1 ”Anexa angajator” a formularului, prin:
-eliminarea casetei ”Ajutoare de deces” situata sub Sectiunea E.3 ,care se completa de catre agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca si a municipiului Bucuresti;
-eliminarea sectiunii G ”Date informative privind ajutoarele de deces acordate de catre agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca si a municipiului Bucuresti”;
2.Actualizarea nomenclatorului ”Creante fiscale” (Anexa nr. 2 la ordin) prin modificarea corespunzatoare a denumirii acestora pentru creantele reprezentand contributia de asigurari sociale datorata in cazul conditiilor deosebite si speciale de munca de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt assimilate acestora;
3.Actualizarea Nomenclatorului ”Indicativ conditii speciale/deosebite” (Anexa nr. 5 la ordin) prin modificarea corespunzatoare a temeiului legal in cazul unora dintre conditiile deosebite si speciale de munca si prin completarea de noi indicative corespunzatoare noilor conditii deosebite si speciale de munca, introduse de Legea nr. 360/2023;
4.Modificarea corespunzatoare a instructiunilor de completare a formularului 112.
Potrivit art. 6 din ordin, prevederile se aplica incepand cu declararea veniturilor aferente lunii septembrie 2024.
Termenul de depunere a declaratiei
Potrivit Anexei 6 la Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024, Declaratia 112 se depune:
- lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile, de persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, institutiile, entitatile prevazute la art. 101 alin. (1), art.136 lit. d) – f) si art. 153 alin. (1) lit. f), (f^1), f^4) si f^5) din Codul fiscal, precum si persoanele fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de Securitate sociala la care Romania este parte;
- trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului, de platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor prevazuti la art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, in calitate de angajatori sau de persoane asimilate angajatorului:
a) asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice;
b) persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
c) persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in anul anterior, au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
d) persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii liberale si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, persoanele fizice care detin capacitatea de a incheia contracte individuale de munca in calitate de angajator, care au, potrivit legii, personal angajat pe baza de contract individual de munca.
- pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, venituri realizate in baza unor contracte de activitate sportiva, arenda, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit Titlurilor II si III din Codul fiscal, veniturile din pensii, pentru care impozitul se retine la sursa, de platitorii de venituri prevazuti la art. 68^1 alin.(2), art. 72 alin. (2), art. 84 alin. (8), art. 101 alin. (1) si art. 125 alin. (8) si (9) din Codul fiscal.
ATENTIE! Depunerea trimestriala a declaratiei consta in completarea si depunerea a cate unei declaratii pentru fiecare luna din trimestru, potrivit art. 147 alin. (5) din Codul fiscal.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!