Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 8 Septembrie 2024

AFM a introdus controalele de verificare documentara la distanta pentru obligatiile fiscale de mediu

22 Iun 2024

Incepand cu 7 iunie 2024, Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) a implementat un nou sistem de verificare documentara exclusiv de la distanta, conform recentului Ordin emis de Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor nr. 1248/2024 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare documentara.

Masura isi propune sa eficientizeze procesul de monitorizare si verificare a obligatiilor de mediu, asimilate obligatiilor fiscale, si se bazeaza pe prevederile Codului de procedura fiscala si ale OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, potrivit careia (art. 3, alin.3) AFM are, printre altele, si urmatoarele atributii:
- desfasoara activitati de control la operatorii economici autorizati in vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare si valorificare a deseurilor de echipamente electrice si electronice si la operatorii economici autorizati in vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare si valorificare a deseurilor de baterii si acumulatori portabili, care se aplica in mod corespunzator;
- desfasoara inspectii fiscale si controale inopinate la platitorii la Fondul pentru mediu;
- previne evaziunea fiscala in ceea ce priveste taxele si contributiile la Fondul pentru mediu.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
AFM, prin aceasta noua procedura, urmareste conformitatea contribuabililor cu reglementarile fiscale aplicabile contributiilor, taxelor si penalitatilor ce constituie venituri la bugetul Fondului pentru mediu, reprezentand o extindere a competentelor AFM, consolidandu-se astfel rolul sau in administrarea fiscala a contribuabililor cu impact asupra mediului.

In acest sens, Ordinul nr. 1248/2024 (art. 1) a oficializat modelele si continutul documentelor care se utilizeaza in procesul de verificare, care includ:
a) Solicitare de documente/informatii;
b) Invitatie pentru audiere;
c) Dispozitie de masuri ca urmare a verificarii documentare;
d) Decizie de impunere privind obligatiile fiscale principale stabilite ca urmare a verificarii documentare.

Verificarea documentara se realizeaza de la distanta, fara notificare prealabila, pe baza unei analize a coerentei situatiei fiscale a contribuabilului. Analiza se face folosind documentele existente la dosarul fiscal, informatii transmise de terti, sau alte documente relevante.
Contribuabilii sunt obligati sa raspunda la solicitarile AFM si sa furnizeze documentele cerute in termen de 30 de zile de la notificare.
Netransmiterea documentelor solicitate, constituie contraventie conform art. 336  alin. 1 din Codul de procedura fiscala.

Procesul de audiere in cadrul verificarii documentare

O componenta importanta a procesului de verificare documentara efectuat de AFM este invitatia pentru audiere, care va fi trimisa contribuabililor la finalizarea fazei preliminare de verificare, oferindu-le oportunitatea de a raspunde la constatarile preliminare inainte de emiterea deciziei. In invitatie se va mentiona data si ora la care contribuabilii pot sa-si exprime punctul de vedere, fie in scris, fie oral, cu privire la constatarile AFM.

Contribuabilii au posibilitatea de a-si prezenta punctul de vedere in termen de cinci zile lucratoare de la audiere, cu posibilitatea de prelungire pentru motive justificate, iar in cazul in care nu se prezinta la termenul stabilit si nu notifica despre renuntarea la acest drept, audierea se considera indeplinita.

Raspunsurile pot fi trimise prin mijloace electronice, posta sau prin depunere directa la registratura organului fiscal, iar audierea poate fi realizata atat in persoana, la sediul AFM, cat si prin sisteme electronice de comunicare la distanta, care asigura conexiunea audio-video.

Prin implementarea acestor audieri, AFM isi propune sa imbunatateasca conformitatea fiscala si sa minimizeze neclaritatile sau disputele legate de obligatiile fiscale.

Deciziile de impunere emise ca urmare a verificarii documentare, efectuate conform prevederilor art. 148 si 149 din Codul de procedura fiscala, stabilesc obligatii fiscale, care pot fi contestate in termen de 45 de zile de la comunicare, la organul fiscal emitent, sub sanctiunea decaderii.

Plata diferentelor rezultate

Potrivit punctului 6 din Anexa 4 la ordin, diferentele de impozit, taxa sau contributie stabilite de organele fiscale ca urmare a verificarii documentare se platesc, potrivit art. 156 alin. 1 din Codul de procedura fiscala, in functie de data comunicarii deciziei, astfel:
- pana la data de 5 a lunii urmatoare inclusiv, cand data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna;
- pana la data de 20 a lunii urmatoare inclusiv, cand data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna.

Data comunicarii reprezinta data la care se efectueaza comunicarea actului administrativ fiscal emis, astfel:
- data semnarii de primire, daca se asigura remiterea acestuia conform art. 47 alin. 2 din Codul de procedura fiscala (actul administrativ fiscal emis pe suport hartie poate fi comunicat fie prin posta, fie prin remitere la domiciliul fiscal al contribuabilului / imputernicitului / curatorului, fie prin remitere la sediul organului fiscal, iar actul administrativ fiscal emis in forma electronica se comunica prin mijloace electronice de transmitere la distanta); 
- data inscrisa de posta la remiterea "confirmarii de primire", daca a fost transmis prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.

Implementarea acestei proceduri de verificare documentara la distanta de catre AFM marcheaza un pas important in adaptarea metodelor de control fiscal la tehnologiile moderne si la necesitatile de protectie a mediului.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre control

Aug232024

Persoana fizica. Decizie de impunere. Sume estimate

de Nicolae Liviu valabil la 23 Aug 2024
Intrebare: O persoana fizica, ce detine un PFA, a avut un control documentar de la ANAF in care s-a constatat ca nu a depus declaratia unica cu impozitul pe venit realizat pe anul 2022 si CAS si CASS anticipat pe anul 2023. Persoana fizica a depus declaratie de venit estimat pe anul 2022 cu impozit de 5500 lei si declaratie cu venit net realizat pe 2023 de 121733 lei, CAS 18000 lei (24*3000 lei* 25%), ...
Aug152024

Tratamentul contabil al marfurilor confiscate de catre Antifrauda

de Alexandru Palaghia valabil la 15 Aug 2024
Intrebare: Societate platitoare de TVA si impozit pe profit, achizitioneaza in luna iulie marfa din Suedia. La intrarea in Romania camionul nu detine cod UIT. Camionul este oprit si controlat de ANAF Antifrauda. Se intocmeste Proces Verbal de contraventie prin care se aplica pedeapsa complementara de confiscare a marfii. Societatea din Romania preia marfa de la ANAF Antifrauda sub conditia achitarii ...
Aug142024

Tratamentul contabil al sumelor de plata stabilite suplimentar prin Decizie de Impunere

de Alexandru Palaghia valabil la 14 Aug 2024
Intrebare: In urma unui control fiscal in anul 2024, pentru doua echipamente achizitionate in cursul anului 2023 s-a stabilit ca nu fac parte din prevederile privind scutirea impozitului pe profit reinvestit. Ca urmare, s-a stabilit un impozit pe profit suplimentar care s-a constituit in fisa de platitor printr-o decizie de impunere privind obligatiile fiscale in iulie 2024 nemaifiind necesar sa depunem ...
Iul312024

Contributii salarii stabilite de organele de control

de Elena Garofil valabil la 31 Iul 2024
Intrebare: In urma unui control pe persoana fizica (administrator) au fost reconsiderate salarii niste viramente bancare catre angajati. S-au impus pe societatea pe care o administreaza contributii salariale. Care sunt inregistrarile contabile care se fac in aceasta situatie? Pe langa inregistrarea acestor contributii din procesul verbal, ar trebui inregistrata si baza, ca salarii? Multumesc!
Iul222024

Suspendarea creantelor fiscale pe perioada rezolvarii contestatiei in instanta

de Alexandru Palaghia valabil la 22 Iul 2024
Intrebare: O societate comerciala a fost supusa verificarii fiscale in anul 2022. ANAF a calculat sarcini suplimentare pentru societate, reprezentand diferente de impozite si taxe, legate atat de impozitul pe salarii, contributii de asigurari sociale cat si impozitul pe profit. Societatea a luat decizia de a contesta legal sumele respective, in prezent dosarul aflandu-se in instanta de judecata. In ...
Iul222024

Inspectie fiscala. Neacordare deductibilitate fiscala pentru cheltuieli cu servicii prestate de furnizor

de Ionut Jinga valabil la 22 Iul 2024
Intrebare: In urma unui control ANAF organele de inspectie fiscala reclasifica niste cheltuieli cu prestari de servicii de la trei furnizori ca fiind nedeductibile la calculul impozitului pe profit deoarece organelle de inspectie fiscala considera ca facturile emise de acesti furnizori au urmarit de fapt obtinerea de avantaje fiscale motivand pe de o parte ca acestea (societatile prestatoate) erau ...
Vezi toate studiile de caz despre control keyboard_double_arrow_right
Incepand cu 7 iunie 2024, Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) a implementat un nou sistem de verificare documentara exclusiv de la distanta, conform recentului Ordin emis de Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor nr. 1248/2024 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare documentara.