AFM a introdus controalele de verificare documentara la distanta pentru obligatiile fiscale de mediu
22 Iun 2024
Incepand cu 7 iunie 2024, Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) a implementat un nou sistem de verificare documentara exclusiv de la distanta, conform recentului Ordin emis de Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor nr. 1248/2024 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare documentara.
Masura isi propune sa eficientizeze procesul de monitorizare si verificare a obligatiilor de mediu, asimilate obligatiilor fiscale, si se bazeaza pe prevederile Codului de procedura fiscala si ale OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, potrivit careia (art. 3, alin.3) AFM are, printre altele, si urmatoarele atributii:
- desfasoara activitati de control la operatorii economici autorizati in vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare si valorificare a deseurilor de echipamente electrice si electronice si la operatorii economici autorizati in vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare si valorificare a deseurilor de baterii si acumulatori portabili, care se aplica in mod corespunzator;
- desfasoara inspectii fiscale si controale inopinate la platitorii la Fondul pentru mediu;
- previne evaziunea fiscala in ceea ce priveste taxele si contributiile la Fondul pentru mediu.
In acest sens, Ordinul nr. 1248/2024 (art. 1) a oficializat modelele si continutul documentelor care se utilizeaza in procesul de verificare, care includ:
a) Solicitare de documente/informatii;
b) Invitatie pentru audiere;
c) Dispozitie de masuri ca urmare a verificarii documentare;
d) Decizie de impunere privind obligatiile fiscale principale stabilite ca urmare a verificarii documentare.
Verificarea documentara se realizeaza de la distanta, fara notificare prealabila, pe baza unei analize a coerentei situatiei fiscale a contribuabilului. Analiza se face folosind documentele existente la dosarul fiscal, informatii transmise de terti, sau alte documente relevante.
Contribuabilii sunt obligati sa raspunda la solicitarile AFM si sa furnizeze documentele cerute in termen de 30 de zile de la notificare.
Netransmiterea documentelor solicitate, constituie contraventie conform art. 336 alin. 1 din Codul de procedura fiscala.
Procesul de audiere in cadrul verificarii documentare
O componenta importanta a procesului de verificare documentara efectuat de AFM este invitatia pentru audiere, care va fi trimisa contribuabililor la finalizarea fazei preliminare de verificare, oferindu-le oportunitatea de a raspunde la constatarile preliminare inainte de emiterea deciziei. In invitatie se va mentiona data si ora la care contribuabilii pot sa-si exprime punctul de vedere, fie in scris, fie oral, cu privire la constatarile AFM.
Contribuabilii au posibilitatea de a-si prezenta punctul de vedere in termen de cinci zile lucratoare de la audiere, cu posibilitatea de prelungire pentru motive justificate, iar in cazul in care nu se prezinta la termenul stabilit si nu notifica despre renuntarea la acest drept, audierea se considera indeplinita.
Raspunsurile pot fi trimise prin mijloace electronice, posta sau prin depunere directa la registratura organului fiscal, iar audierea poate fi realizata atat in persoana, la sediul AFM, cat si prin sisteme electronice de comunicare la distanta, care asigura conexiunea audio-video.
Prin implementarea acestor audieri, AFM isi propune sa imbunatateasca conformitatea fiscala si sa minimizeze neclaritatile sau disputele legate de obligatiile fiscale.
Deciziile de impunere emise ca urmare a verificarii documentare, efectuate conform prevederilor art. 148 si 149 din Codul de procedura fiscala, stabilesc obligatii fiscale, care pot fi contestate in termen de 45 de zile de la comunicare, la organul fiscal emitent, sub sanctiunea decaderii.
Plata diferentelor rezultate
Potrivit punctului 6 din Anexa 4 la ordin, diferentele de impozit, taxa sau contributie stabilite de organele fiscale ca urmare a verificarii documentare se platesc, potrivit art. 156 alin. 1 din Codul de procedura fiscala, in functie de data comunicarii deciziei, astfel:
- pana la data de 5 a lunii urmatoare inclusiv, cand data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna;
- pana la data de 20 a lunii urmatoare inclusiv, cand data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna.
Data comunicarii reprezinta data la care se efectueaza comunicarea actului administrativ fiscal emis, astfel:
- data semnarii de primire, daca se asigura remiterea acestuia conform art. 47 alin. 2 din Codul de procedura fiscala (actul administrativ fiscal emis pe suport hartie poate fi comunicat fie prin posta, fie prin remitere la domiciliul fiscal al contribuabilului / imputernicitului / curatorului, fie prin remitere la sediul organului fiscal, iar actul administrativ fiscal emis in forma electronica se comunica prin mijloace electronice de transmitere la distanta);
- data inscrisa de posta la remiterea "confirmarii de primire", daca a fost transmis prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
Implementarea acestei proceduri de verificare documentara la distanta de catre AFM marcheaza un pas important in adaptarea metodelor de control fiscal la tehnologiile moderne si la necesitatile de protectie a mediului.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre control
Nov152024
Facturi emise dupa inspectia fiscala, raportate prin decont 300
de
Amelia Dumitras
valabil la 15 Nov 2024
Intrebare:
Am avut un control pentru recuperare TVA la o firma care are ca obiect de activitate lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale.
Mai exact, au dezvoltat proiecte de dezvoltare imobiliara construind un annsamblu de vile si un bloc in comuna Tunari.
La ultima vila ramasa nevanduta a fost incheiat in 2021 o promisiune de vanzare cumparare cu o persoana fizica, iar pana ...
Nov042024
Consecinte pentru nejustificarea pierderilor tehnologice
de
Profeanu Laura
valabil la 04 Nov 2024
Intrebare:
Care sunt riscurile fiscale, in situatia in care nu evidentiez in contabilitate si nici nu detin documente justificative referitoare la normele proprii de cosum, fiind astfel imposibila determinarea pierderilor tehnologica pentru fabricariea cimentului si/sau mixturii asfaltice, in cazul unei inspectii fiscale?
Noi reglementari ANAF: Introducerea somatiei in procedurile de control Antifrauda
de
Profeanu Laura
31 Oct 2024
Recent, ANAF, prin Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF), a initiat un proiect de ordin pentru a face fata problemelor intampinate in implementarea controalelor antifrauda. Proiectul a fost relansat in dezbatere publica, avand ca scop principal eficientizarea procesului de colectare a documentelor necesare in cadrul verificarilor fiscale.
Problema actuala si solutia propusa
Pana ...
Oct302024
Rambursarile de taxa catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA
de
Profeanu Laura
valabil la 30 Oct 2024
Intrebare:
Societatea este contribuabil mijlociu, presteaza servicii software in principal pentru clienti externi (UE si nonUE). Intentionam sa depunem decont cu rambursare TVA. Ultima luna in care societatea a platit efectiv TVA a fost 02/2020. Din luna 03.2020 pana in prezent am avut intotdeauna sold de recuperat, desi au fost si luni in care am avut TVA de plata (compensat in decont). Sumele ...
Nov022024
TVA stabilita suplimentar prin decizie de impunere. Tratament contabil
de
Ionut Jinga
valabil la 02 Nov 2024
Intrebare:
O societate comerciala, care are ca domeniu principal de activitate comertul cu amanuntul, a fost supusa unui control efectuat de ANAF. Stocul faptic cu cel scriptic nu au coincis. Din acest motiv, Anaf a stabilit prin decizia de impunere tva suplimentar in valoare de 36.000 lei, fiind o diferenta de 200.000 lei pe stoc in plus. In decizie nu a fost specificat nimic legat de impozitul pe ...
Oct142024
Amenzi pentru neactualizarea codului UIT
de
Profeanu Laura
valabil la 14 Oct 2024
Intrebare:
In cazul unei achizitii intracomunitare, camionul cu care se transporta marfa se schimba pe traseu. Transportatorul nu actualizeaza numarul masinii in UIT-ul generat si nici nu informeaza societatea despre acest lucru. Masina este oprita pentru control de catre cei de la ANAF Antifrauda si societatea destinatara a transportului primeste amenda, amenda pe care transportatorul si-o asuma, ...
Vezi toate studiile de caz despre control keyboard_double_arrow_right