AFM a introdus controalele de verificare documentara la distanta pentru obligatiile fiscale de mediu

22 Iun 2024
Incepand cu 7 iunie 2024, Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) a implementat un nou sistem de verificare documentara exclusiv de la distanta, conform recentului Ordin emis de Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor nr. 1248/2024 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare documentara.
Masura isi propune sa eficientizeze procesul de monitorizare si verificare a obligatiilor de mediu, asimilate obligatiilor fiscale, si se bazeaza pe prevederile Codului de procedura fiscala si ale OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, potrivit careia (art. 3, alin.3) AFM are, printre altele, si urmatoarele atributii:
- desfasoara activitati de control la operatorii economici autorizati in vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare si valorificare a deseurilor de echipamente electrice si electronice si la operatorii economici autorizati in vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare si valorificare a deseurilor de baterii si acumulatori portabili, care se aplica in mod corespunzator;
- desfasoara inspectii fiscale si controale inopinate la platitorii la Fondul pentru mediu;
- previne evaziunea fiscala in ceea ce priveste taxele si contributiile la Fondul pentru mediu.
In acest sens, Ordinul nr. 1248/2024 (art. 1) a oficializat modelele si continutul documentelor care se utilizeaza in procesul de verificare, care includ:
a) Solicitare de documente/informatii;
b) Invitatie pentru audiere;
c) Dispozitie de masuri ca urmare a verificarii documentare;
d) Decizie de impunere privind obligatiile fiscale principale stabilite ca urmare a verificarii documentare.
Verificarea documentara se realizeaza de la distanta, fara notificare prealabila, pe baza unei analize a coerentei situatiei fiscale a contribuabilului. Analiza se face folosind documentele existente la dosarul fiscal, informatii transmise de terti, sau alte documente relevante.
Contribuabilii sunt obligati sa raspunda la solicitarile AFM si sa furnizeze documentele cerute in termen de 30 de zile de la notificare.
Netransmiterea documentelor solicitate, constituie contraventie conform art. 336 alin. 1 din Codul de procedura fiscala.
Procesul de audiere in cadrul verificarii documentare
O componenta importanta a procesului de verificare documentara efectuat de AFM este invitatia pentru audiere, care va fi trimisa contribuabililor la finalizarea fazei preliminare de verificare, oferindu-le oportunitatea de a raspunde la constatarile preliminare inainte de emiterea deciziei. In invitatie se va mentiona data si ora la care contribuabilii pot sa-si exprime punctul de vedere, fie in scris, fie oral, cu privire la constatarile AFM.
Contribuabilii au posibilitatea de a-si prezenta punctul de vedere in termen de cinci zile lucratoare de la audiere, cu posibilitatea de prelungire pentru motive justificate, iar in cazul in care nu se prezinta la termenul stabilit si nu notifica despre renuntarea la acest drept, audierea se considera indeplinita.
Raspunsurile pot fi trimise prin mijloace electronice, posta sau prin depunere directa la registratura organului fiscal, iar audierea poate fi realizata atat in persoana, la sediul AFM, cat si prin sisteme electronice de comunicare la distanta, care asigura conexiunea audio-video.
Prin implementarea acestor audieri, AFM isi propune sa imbunatateasca conformitatea fiscala si sa minimizeze neclaritatile sau disputele legate de obligatiile fiscale.
Deciziile de impunere emise ca urmare a verificarii documentare, efectuate conform prevederilor art. 148 si 149 din Codul de procedura fiscala, stabilesc obligatii fiscale, care pot fi contestate in termen de 45 de zile de la comunicare, la organul fiscal emitent, sub sanctiunea decaderii.
Plata diferentelor rezultate
Potrivit punctului 6 din Anexa 4 la ordin, diferentele de impozit, taxa sau contributie stabilite de organele fiscale ca urmare a verificarii documentare se platesc, potrivit art. 156 alin. 1 din Codul de procedura fiscala, in functie de data comunicarii deciziei, astfel:
- pana la data de 5 a lunii urmatoare inclusiv, cand data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna;
- pana la data de 20 a lunii urmatoare inclusiv, cand data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna.
Data comunicarii reprezinta data la care se efectueaza comunicarea actului administrativ fiscal emis, astfel:
- data semnarii de primire, daca se asigura remiterea acestuia conform art. 47 alin. 2 din Codul de procedura fiscala (actul administrativ fiscal emis pe suport hartie poate fi comunicat fie prin posta, fie prin remitere la domiciliul fiscal al contribuabilului / imputernicitului / curatorului, fie prin remitere la sediul organului fiscal, iar actul administrativ fiscal emis in forma electronica se comunica prin mijloace electronice de transmitere la distanta);
- data inscrisa de posta la remiterea "confirmarii de primire", daca a fost transmis prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
Implementarea acestei proceduri de verificare documentara la distanta de catre AFM marcheaza un pas important in adaptarea metodelor de control fiscal la tehnologiile moderne si la necesitatile de protectie a mediului.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre control
Evaziune fiscala in domeniul structurilor metalice: prejudiciu de 1,4 milioane lei constatat de inspectorii antifrauda
de
Profeanu Laura
09 Apr 2025
Un nou caz de evaziune fiscala scoate la iveala modul in care unele societati incearca sa ocoleasca obligatiile fiscale prin artificii contabile si contractuale fara fundament legal. Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) a anuntat, prin comunicatul nr. 383/09.04.2025, identificarea unui prejudiciu de peste 1,4 milioane lei in urma unui control desfasurat la o societate din municipiul ...
Au fost publicate criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat
de
Profeanu Laura
30 Mar 2025
In Monitorul Oficial nr. 262 din 26 martie 2025 a fost publicat Ordinul ANAF/AVR nr. 417/1204/2025, care aproba criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat, conform art. 375 alin. (1 indice 1) si art. 435 alin. (3 indice 1) din Codul fiscal. Acest demers are ca scop identificarea contribuabililor care necesita o ...
Colaborator sau salariat mascat? ANAF intensifica verificarile pentru recalificarea activitatilor independente in relatii de munca
de
Profeanu Laura
28 Mar 2025
Dupa o perioada in care subiectul parea sa fi iesit din atentia autoritatilor, recalificarea activitatilor independente in activitati dependente revine in prim-planul controalelor fiscale desfasurate de ANAF. In special, Directia Generala Antifrauda Fiscala a inceput sa urmareasca mai atent situatiile in care colaboratorii persoane fizice sau chiar societati mici (microintreprinderi sau ...
Imprumuturile intragrup – tot mai atent analizate de ANAF. Ce riscuri fiscale apar dincolo de dobanda?
de
Profeanu Laura
26 Mar 2025
In ultimii ani, imprumuturile intragrup au devenit un subiect tot mai prezent pe agenda controalelor ANAF in materie de preturi de transfer. Daca anterior atentia inspectorilor fiscali era concentrata aproape exclusiv pe nivelul dobanzilor, in prezent abordarea s-a rafinat semnificativ, acoperind o paleta mult mai larga de aspecte economice si juridice asociate acestor finantari intre entitati ...
ATV pe firma?
de
Profeanu Laura
26 Mar 2025
Inspectiile fiscale desfasurate de ANAF in noiembrie 2024 aduc din nou in prim-plan tentatia unor contribuabili de a confunda bugetul firmei cu cel personal. Doua cazuri au atras atentia inspectorilor: ATV-uri, saune, ceasuri inteligente si chiar piese de mobilier achizitionate pe firma, toate fara vreo legatura cu activitatea economica declarata.
Cazul 1: Constructori de drumuri… ...
Donatia nu este sponsorizare: un caz care costa la calculul impozitului pe profit
de
Profeanu Laura
25 Mar 2025
Un control fiscal recent a scos in evidenta o confuzie frecvent intalnita in practica: tratamentul fiscal diferit aplicabil donatiilor fata de sponsorizari. Un contribuabil activ in domeniul jocurilor de noroc (CAEN 9200) a fost vizat de o inspectie fiscala pentru perioada ianuarie 2019 – septembrie 2024, iar concluziile autoritatilor fiscale au fost clare: donatia nu este deductibila la ...
Vezi toate studiile de caz despre control keyboard_double_arrow_right