Ajustarea TVA cand debitorul a intrat in faliment. Care sunt noutatile de la 01 ianuarie 2019 si cine o poate efectua?
27 Mar 2019
In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului baza de impozitare a TVA se reduce in conformitate cu prevederile art. 287 lit. d) din Codul fiscal.
Incepand cu 01 ianuarie 2019,conform modificarilor aduse acestui articol prin Legea nr. 30/2019, ajustarea se efectueaza in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului, spre deosebire de perioada anterioara in care ajustarea se putea efectua doar in baza hotararii de inchidere a procedurii de faliment.
De asemenea, prin Legea nr. 30/2019 s-a stabilit ca, in cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019.
In ceea ce priveste ajustarea taxei pe valoare adaugata in cazul falimentului beneficiarului conform art. 287 lit. d) din Codul fiscal, aceste prevederi sunt aplicabile:
- Persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA . Aceste persoane emit facturi cu semnul minus pe care nu le transmit beneficiarului si inscriu TVA stornata in decontul de TVA – Formular 300.
- Persoanelor impozabile carora codul de inregistrare in scopuri de TVA le-a fost anulat la solicitarea acestora conform art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal, in vederea aplicarii regimului special de scutire prevazut la art. 310 sau a regimului special pentru agricultori prevazut la art. 3151; Aceste persoane emit facturi pe care inscriu cu semnul minus reducerea bazei de impozitare si a taxei colectate si solicita restituirea taxei pe valoare adaugata pe baza Formularului (307) "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata" . Factura de regularizare nu trebuie sa contina mentiunea referitoare la codul de inregistrare in scopuri de TVA a furnizorului/prestatorului.
Aceste persoane nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art. 310 din Codul fiscal pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal. Daca isi redobandesc Codul de TVA, aceste persoane vor putea efectua ajustarea taxei deductibile ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului in termenul prevazut la art. 287 din Codul fiscal, respectiv:
- in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment, sau
- in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019, in cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre ajustare tva
Nov212024
Ajustarea bazei impozabile a TVA
de
Alexandru Palaghia
valabil la 21 Nov 2024
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la ...
Nov202024
Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
de
Gina Popescu
valabil la 20 Nov 2024
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de ...
Nov192024
Pro rata si ajustarea TVA
de
Profeanu Laura
valabil la 19 Nov 2024
Intrebare:
Societate platitoare de TVA, cumpara in regim de scutire de tva un imobil compus din cladire teren in cota indiviza (an 2024).
Destinatia acestui spatiu va fi dupa cum urmeaza:
- activitati administative/birouri/etc in sfera tva (legate de activitatea de comert - activitatea principala pe care o desfasura inainte de achizite imobil)
- inchiriere partiala cu tva catre persoane juridice ...
Nov152024
Ajustarea deducerii TVA
de
Profeanu Laura
valabil la 15 Nov 2024
Intrebare:
Societatea are ca obiect de activitate - Comert cu ridicata nespecializat de produse alimentare, bauturi si tutun, si lunar are bonuri de consum din marfa pentru protocol - tigari si bauturi - deci protocol nedeductibil fiscal. Pana la 31.12.2022 pentru ajustarea TVA aferenta acestui protocol nedeductibil fiscal am emis AUTOFACTURA cu tva colectata. Am avut control fiscal si ne-a pus in vedere ...
Nov132024
Iesire prin optiune de la TVA
de
Gina Popescu
valabil la 13 Nov 2024
Intrebare:
O societate platitoare de impozit micro si TVA la incasare, doreste sa iasa de la TVA. Daca are un leasing in desfasurare, cand trebuie sa faca ajustare de TVA? Cand iese sau cand devine proprietara mijlocului de transport odata cu facturarea ratei reziduale?
Dar in cazul unui mobilier de birou (scaune birou) inca neamortizate?
Multumesc.
Nov072024
Anulare partiala ajustare TVA facturi clienti in insolventa
de
Gina Popescu
valabil la 07 Nov 2024
Intrebare:
In cadrul procedurilor de insolventa ale unui client, incasam ocazional diferite sume. In cazul acestui partener am efectuat ajustarea bazei de impozitarea la intrarea in insolventa, asadar acum trebuie sa reversam partial aceasta ajustare. Aceasta procedura presupune emiterea unei autofacturi. Se inregistreaza aceasta factura in e-factura? Daca da, care sunt detaliile unei astfel de facturi.
Vezi toate studiile de caz despre ajustare tva keyboard_double_arrow_right