Amanarea aplicarii noului sistem de impozitare a cladirilor pentru 2026
Guvernul Romaniei a propus recent sa amane din nou termenul de aplicare al noului sistem de impozitare a cladirilor, stabilit initial prin O.G. nr. 16/2022. Conform proiectului de ordonanta de urgenta, noua data de aplicare a sistemului a fost mutata de la 01.01.2025 la 01.01.2026, in scopul de a permite implementarea masurilor necesare si dezvoltarea infrastructurii administrative.
Contextul amanarilor anterioare
Noul sistem de impozitare a fost initial programat pentru a intra in vigoare la 01.01.2023, conform OG 16/2022, insa a fost amanat pentru 2025 prin Legea 370/2022. Recentul proiect de OUG, care urmeaza sa fie oficializat, propune o noua amanare pentru 2026, avand in vedere complexitatea masurilor necesare pentru implementarea unui cadru fiscal.
Colaborarea cu expertii internationali si implementarea PNRR
Decizia de a amana aplicarea reformei fiscale are legatura directa cu angajamentele asumate de Romania prin PNRR, care prevede dezvoltarea unui sistem informatic avansat pentru gestionarea impozitarii proprietatii. Ministerul Finantelor continua colaborarea cu expertii internationali, inclusiv cu specialistii de la Banca Mondiala, pentru a crea un cadru solid de impozitare.
Astfel, prorogarea termenului de aplicare a prevederilor din OG 16/2022, care modifica Titlul IX din Codul Fiscal privind impozitele si taxele locale, este necesara pentru o implementare coordonata si coerenta a noilor reglementari.
Necesitatea crearii unei structuri specializate la Ministerul Finantelor
Pentru a gestiona complexitatea noilor reglementari si pentru a asigura o evaluare fiscala corecta, Ministerul Finantelor va crea o directie specializata, care va avea rolul de a coordona evaluarile fiscale ale proprietatilor, de a colabora cu unitatile administrativ-teritoriale si de a dezvolta metode specifice pentru impozitarea proprietatii imobiliare.
Noua structura va lucra in stransa legatura cu Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, utilizand sistemele informatice existente, cum ar fi:
- Sistemul integrat de cadastru si carte funciara e-Terra;
- Registrul electronic national al nomenclaturilor stradale;
- Sistemul centralizat e-Terra privind baza de date spatiala (sectoare cadastrale).
Impactul asupra contribuabililor
Noua amanare a termenului de aplicare a schimbari impozitarii locale, ofera contribuabililor, atat persoane fizice cat si juridice, un ragaz pentru a se adapta noilor reglementari. Desi proiectul de OUG nu este inca oficializat, adoptarea sa este asteptata in curand, iar publicarea in Monitorul Oficial va confirma noul termen de aplicare a reformei fiscale in domeniul impozitarii proprietatii, conform realitatilor pietei imobiliare.
In concluzie, atat pentru persoanele fizice, cat si pentru persoanele juridice, se pastreaza regulile actuale pentru impozitarea cladirilor in perioada de tranzitie pana la 31.12.2025.
Pentru persoanele fizice:
Cladiri rezidentiale, nerezidentiale: Impozitul va continua sa fie calculat intre 0,08% si 0,2% din valoarea impozabila a cladirii, in functie de valorile prevazute la art. 457 din Codul Fiscal;
Cladiri mixte: In cazul cladirilor cu destinatie mixta, cand proprietarul nu declara la organul fiscal suprafata folosita in scop nerezidential, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei de 0.3% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457 din Codul fiscal.
Pentru persoanele juridice:
Potrivit art. 460 din Codul fiscal, impozitul/taxa pe cladiri, se calculeaza prin aplicarea urmatoarelor cote, asupra valorii impozabile a cladirii;
- pentru cladirile rezidentiale, intre 0,08%-0,2%;
- pentru cladirile nerezidentiale, intre 0,2%-1,3%;
- pentru cladirile nerezidentiale utilizate pentru activitati din domeniul agricol, de 0,4%.
- pentru cladirile cu destinatie mixta, impozitul se determina prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential, cu impozitul calculat pentru suprafata folosita in scop nerezidential.
Pentru stabilirea impozitului, valoarea impozabila a cladirilor, este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul si poate fi:
a) ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele organului fiscal;
b) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;
c) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;
d) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate. In situatia in care nu este precizata valoarea in documentele de proprietate, se utilizeaza ultima valoare inregistrata in baza de date a organului fiscal;
e) in cazul cladirilor finantate in baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat;
f) in cazul cladirilor pentru care se datoreaza taxa pe cladiri, valoarea inscrisa in contabilitatea proprietarului cladirii si comunicata concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosinta.
Valoarea impozabila a cladirii se actualizeaza o data la 5 ani pe baza unui raport de evaluare a cladirii intocmit de un evaluator autorizat, depus la organul fiscal local pana la primul termen de plata din anul de referinta. In situatia depunerii raportului de evaluare dupa primul termen de plata din anul de referinta, acesta produce efecte incepand cu data de 1 ianuarie a anului fiscal urmator.
Aceste reguli vechi vor fi inlocuite cu noul sistem de impozitare abia din 2026, cand se va implementa noua metodologie bazata pe valorile de piata, pentru o evaluare fiscala exacta si transparenta.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!