Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 1 Noiembrie 2024

Amanarea aplicarii noului sistem de impozitare a cladirilor pentru 2026

25 Oct 2024

Guvernul Romaniei a propus recent sa amane din nou termenul de aplicare al noului sistem de impozitare a cladirilor, stabilit initial prin O.G. nr. 16/2022. Conform proiectului de ordonanta de urgenta, noua data de aplicare a sistemului a fost mutata de la 01.01.2025 la 01.01.2026, in scopul de a permite implementarea masurilor necesare si dezvoltarea infrastructurii administrative.

Contextul amanarilor anterioare

Noul sistem de impozitare a fost initial programat pentru a intra in vigoare la 01.01.2023, conform OG 16/2022, insa a fost amanat pentru 2025 prin Legea 370/2022. Recentul proiect de OUG, care urmeaza sa fie oficializat, propune o noua amanare pentru 2026, avand in vedere complexitatea masurilor necesare pentru implementarea unui cadru fiscal.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Colaborarea cu expertii internationali si implementarea PNRR

Decizia de a amana aplicarea reformei fiscale are legatura directa cu angajamentele asumate de Romania prin PNRR, care prevede dezvoltarea unui sistem informatic avansat pentru gestionarea impozitarii proprietatii. Ministerul Finantelor continua colaborarea cu expertii internationali, inclusiv cu specialistii de la Banca Mondiala, pentru a crea un cadru solid de impozitare.

Astfel, prorogarea termenului de aplicare a prevederilor din OG 16/2022, care modifica Titlul IX din Codul Fiscal privind impozitele si taxele locale, este necesara pentru o implementare coordonata si coerenta a noilor reglementari.

Necesitatea crearii unei structuri specializate la Ministerul Finantelor

Pentru a gestiona complexitatea noilor reglementari si pentru a asigura o evaluare fiscala corecta, Ministerul Finantelor va crea o directie specializata, care va avea rolul de a coordona evaluarile fiscale ale proprietatilor, de a colabora cu unitatile administrativ-teritoriale si de a dezvolta metode specifice pentru impozitarea proprietatii imobiliare.

Noua structura va lucra in stransa legatura cu Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, utilizand sistemele informatice existente, cum ar fi:

- Sistemul integrat de cadastru si carte funciara e-Terra;

- Registrul electronic national al nomenclaturilor stradale;

- Sistemul centralizat e-Terra privind baza de date spatiala (sectoare cadastrale).

Impactul asupra contribuabililor

Noua amanare a termenului de aplicare a schimbari impozitarii locale, ofera contribuabililor, atat persoane fizice cat si juridice, un ragaz pentru a se adapta noilor reglementari. Desi proiectul de OUG nu este inca oficializat, adoptarea sa este asteptata in curand, iar publicarea in Monitorul Oficial va confirma noul termen de aplicare a reformei fiscale in domeniul impozitarii proprietatii, conform realitatilor pietei imobiliare.

In concluzie, atat pentru persoanele fizice, cat si pentru persoanele juridice, se pastreaza regulile actuale pentru impozitarea cladirilor in perioada de tranzitie pana  la 31.12.2025.

Pentru persoanele fizice:

Cladiri rezidentiale, nerezidentiale: Impozitul va continua sa fie calculat intre 0,08% si 0,2% din valoarea impozabila a cladirii, in functie de valorile prevazute la art. 457 din Codul Fiscal;

Cladiri mixte: In cazul cladirilor cu destinatie mixta, cand proprietarul nu declara la organul fiscal suprafata folosita in scop nerezidential, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei de 0.3% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457 din Codul fiscal.

Pentru persoanele juridice:

Potrivit art. 460 din Codul fiscal, impozitul/taxa pe cladiri, se calculeaza prin aplicarea urmatoarelor cote, asupra valorii impozabile a cladirii;

- pentru cladirile rezidentiale, intre 0,08%-0,2%;

- pentru cladirile nerezidentiale, intre 0,2%-1,3%;

pentru cladirile nerezidentiale utilizate pentru activitati din domeniul agricol, de 0,4%.

- pentru cladirile cu destinatie mixta, impozitul se determina prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential, cu impozitul calculat pentru suprafata folosita in scop nerezidential.

Pentru stabilirea impozitului, valoarea impozabila a cladirilor, este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul si poate fi:

a) ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele organului fiscal;

b) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;

c) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;

d) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate. In situatia in care nu este precizata valoarea in documentele de proprietate, se utilizeaza ultima valoare inregistrata in baza de date a organului fiscal;

e) in cazul cladirilor finantate in baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat;

f) in cazul cladirilor pentru care se datoreaza taxa pe cladiri, valoarea inscrisa in contabilitatea proprietarului cladirii si comunicata concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosinta.

Valoarea impozabila a cladirii se actualizeaza o data la 5 ani pe baza unui raport de evaluare a cladirii intocmit de un evaluator autorizat, depus la organul fiscal local pana la primul termen de plata din anul de referinta. In situatia depunerii raportului de evaluare dupa primul termen de plata din anul de referinta, acesta produce efecte incepand cu data de 1 ianuarie a anului fiscal urmator.

Aceste reguli vechi vor fi inlocuite cu noul sistem de impozitare abia din 2026, cand se va implementa noua metodologie bazata pe valorile de piata, pentru o evaluare fiscala exacta si transparenta.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre modificari fiscale

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024

Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)

de Mariana Prejbeanu valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023

Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii

de Alexandru Palaghia valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023

Compensare intre drepturi si obligatii

de Profeanu Laura valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right