Amenzile in Vizor: sanctiuni in Legea Contabilitatii (art. 42)
22 Sep 2023
Tabel comparativ intre sanctiunile actuale si cele propuse pentru modificare in Legea Contabilitatii (art. 42):
Legea contabilitatii nr. 82/1991 (forma actuala) | Forma propusa pentru modificare | ||
---|---|---|---|
Art. 41. |
Art. 41. Constituie contraventie urmatoarele fapte: |
Art. 42. (1) Contraventiile prevazute la art. 41 se sanctioneaza cu amenda, dupa cum urmeaza: |
La articolul 42, alin. (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: (1) Contraventiile prevazute la art. 41 se sanctioneaza cu amenda, dupa cum urmeaza: |
1 | detinerea de elemente de natura activelor si datoriilor, precum si efectuarea de operatiuni economico-financiare, fara sa fie inregistrate in contabilitate | de la 1.000 lei la 10.000 lei | de la 2.000 lei la 20.000 lei |
2 | nerespectarea reglementarilor emise de M.F.P., respectiv de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii prevazute la art. 4 alin. (3), cu privire la: | ||
2a | aprobarea politicilor si procedurilor contabile prevazute de legislatie; | de la 300 lei la 4.000 lei | de la 4.000 lei la 10.000 lei |
2b | utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate | de la 300 lei la 4.000 lei | de la 2.000 lei la 20.000 lei |
2c | intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse | de la 300 lei la 4.000 lei | de la 2.000 lei la 20.000 lei |
2d | efectuarea inventarierii | de la 400 lei la 5.000 lei | de la 3.000 lei la 20.000 lei |
2e | intocmirea, semnarea si depunerea in termenul legal la M.F. a situatiilor financiare anuale, consolidate, interimare, precum si a raportarilor contabile |
cele referitoare la intocmire si semnare - de la 2.000 lei la 3.000 lei; cea referitoare la depunerea in termenul legal - de la 300 lei la 1.000 lei, pentru intarziere intre 1 si 15 zile lucratoare; de la 1.000 lei la 3.000 lei, pentru intarziere intre 16 si 30 de zile lucratoare; de la 1.500 lei la 4.500 lei, pentru intarziere de peste 30 de zile lucratoare; |
cele referitoare la intocmire si semnare - de la 2.000 lei la 3.000 lei; cea referitoare la depunerea in termenul legal - de la 300 lei la 1.000 lei, pentru intarziere intre 1 si 15 zile lucratoare; de la 1.000 lei la 3.000 lei, pentru intarziere intre 16 si 30 de zile lucratoare; de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca intarzierea depaseste 30 de zile lucratoare; |
2e1 |
intocmirea si depunerea in termenul legal la unitatile teritoriale ale M.F. a rapoartelor prevazute de art. 28 alin. 7 si art. 29 alin. 21 |
de la 300 lei la 1.000 lei, daca intarzierea este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare; de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca intarzierea este intre 16 si 30 de zile lucratoare; de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca intarzierea depaseste 30 de zile lucratoare. |
de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca intarzierea este intre 1 si 15 zile lucratoare; de la 2.000 lei la 4.000 lei, daca intarzierea este intre 16 si 30 de zile lucratoare; de la 3.000 lei la 5.000 lei, daca intarzierea depaseste 30 de zile lucratoare; |
2f | intocmirea, semnarea si depunerea la M.F.P. precum si la institutiile publice ierarhic superioare a situatiilor financiare trimestriale si anuale ale institutiilor publice | de la 1.000 lei la 3.000 lei | de la 3.000 lei la 6.000 lei |
2g | depunerea declaratiei din care sa rezulte ca persoanele prevazute la art. 1 alin. 1-3 nu au desfasurat activitate, respectiv a instiintarii prevazute la art. 27 alin. (6) lit.b) | de la 100 lei la 200 lei | de la 1.000 lei la 1.500 |
3 | prezentarea de situatii financiare care contin date eronate sau necorelate, inclusiv cu privire la identificarea persoanei raportoare; | de la 200 lei la 1.000 lei | de la 1.000 lei la 3.000 lei |
4 | nerespectarea prevederilor referitoare la intocmirea declaratiilor prevazute la art. 30 si 31 | de la 400 lei la 5.000 lei | de la 2.000 lei la 10.000 lei |
5 | nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere si supraveghere de a intocmi si de a publica situatiile financiare anuale; | de la 400 lei la 5.000 lei | de la 1.000 lei la 5.000 lei |
6 | nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere si supraveghere ale societatii-mama de a intocmi si de a publica situatiile financiare anuale consolidate | de la 10.000 lei la 30.000 lei | de la 10.000 lei la 30.000 lei |
7 | nerespectarea obligatiei privind auditare a situatiilor financiare anuale, consolidate, interimare | de la 30.000 lei la 40.000 lei | de la 30.000 lei la 40.000 lei |
8 | nedepunerea situatiilor financiare anuale, consolidate, interimare, precum si a raportarilor contabile | de la 2.000 lei la 5.000 lei | de la 2.000 lei la 5.000 lei |
9 | nerespectarea prevederilor art. 10 si art. 361 | de la 1.000 lei la 10.000 lei | de la 1.000 lei la 10.000 lei |
Fara posibilitatea de a plati amenzile la jumatate din minim in 15 zile, agentii economici vor trebui sa reevalueze riscurile asociate cu nerespectarea reglementarilor. Acest lucru ar putea conduce la o conformare mai stricta, dar si la cresterea costurilor de operare.
Cresterea valorii amenzilor, combinata cu eliminarea reducerii, va avea un impact direct asupra fluxului de numerar al afacerilor, ceea ce poate provoca dificultati pentru unele companii, mai ales cele mici. In timp ce companiile mari ar putea avea resursele necesare pentru a face fata acestor schimbari, intreprinderile mici si mijlocii ar putea simti un impact mai mare, ducand la reactii mai puternice din partea lor.
In concluzie, aceasta propunere de modificare va fi, cel mai probabil, primita cu rezerve de catre agentii economici. Totusi, intentia autoritatilor este de a creste conformarea si disciplina financiar-contabila, ceea ce, pe termen lung, ar putea avea beneficii pentru economie in ansamblu.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right