Amnistia fiscala pentru obligatiile bugetare administrate de ANRSC
Amnistia fiscala reglementata de OUG nr. 107/2024 include si obligatiile bugetare administrate de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice (ANRSC). Conform dispozitiilor art. XV alin. (2) din OUG nr. 107/2024 si prevederilor Ordinului ANRSC nr. 568/2024, contribuabilii eligibili pot beneficia de anularea anumitor obligatii bugetare, daca respecta conditiile prevazute in procedura care a intrat in vigoare la data de 9 octombrie 2024, odata cu publicarea in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1011. Ordinul defineste criteriile, pasii si conditiile pentru anularea obligatiilor bugetare pentru debitorii din domeniul serviciilor comunitare.
Sfera de aplicare
Conform art. 1 alin. (1) din Ordinul 568/2024, procedura este aplicabila pentru toate obligatiile bugetare administrate de ANRSC, reprezentand:
b) obligatiile bugetare reprezentand tarife de mentinere/monitorizare licente/autorizatii, precum si obligatiile bugetare accesorii aferente acestora.
Categoriile de debitori eligibili
Beneficiarii amnistiei sunt persoanele juridice, publice sau private, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, unitatile administrativ-teritoriale (inclusiv subdiviziunile municipiului Bucuresti), si institutiile publice. Pentru a fi eligibili, acestia trebuie sa figureze cu obligatii bugetare restante in evidentele ANRSC la data de 31 august 2024.
Obiectul facilitatilor
- amanarea la plata a unor obligatii bugetare, reprezentate de dobanzi si penalitati de intarziere;
- anularea unor obligatii bugetare, reprezentate de dobanzi si penalitati de intarziere.
Obligatiile bugetare reprezentate de dobanzi si penalitati de intarziere care pot face obiectul facilitatilor bugetare, sunt cele aferente obligatiilor bugetare principale restante la 31 august 2024, conform art. 2 din procedura.
Procedura de acordare a amanarii la plata
Debitorii isi pot exprima intentia de a beneficia de anularea obligatiilor bugetare, prin depunerea unei notificari, la registratura A.N.R.S.C. sau prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
Dupa primirea notificarii, A.N.R.S.C. va proceda la analiza indeplinirii obligatiilor declarative si la efectuarea operatiunilor necesare in vederea stabilirii obligatiilor ce constituie conditie pentru acordarea facilitatii.
Dupa depunerea notificarii, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data inregistrarii acesteia, A.N.R.S.C. va comunica debitorului situatia privind declaratiile/facturile si incasarile.
In cazul in care nu sunt solicitate clarificari ale neconcordantelor, A.N.R.S.C. emite decizia de amanare la plata, precum si adresa de sistare temporara, totala sau partiala, a executarii silite adresata institutiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare si/sau tertilor popriti care detin/datoreaza sume de bani debitorului ori, dupa caz, instiintarea de respingere a notificarii, daca debitorul nu se incadreaza in niciuna dintre ipotezele reglementate de OUG nr. 107/2024.
Important! Potrivit art. 3 alin. 7) din Procedura, de la data emiterii deciziei de amanare la plata, pentru obligatiile care fac obiectul amanarii la plata, nu incepe sau se suspenda, procedura de executare silita si nu se efectueaza stingerea pana la data solutionarii cererii de anulare sau pana la data de 25 noiembrie 2024, in cazul in care debitorul nu depune cerere de anulare.
In situatia in care debitorul nu depune cererea de anulare pana la data de 25 noiembrie 2024, A.N.R.S.C. comunica decizia de pierdere a valabilitatii amanarii la plata a unor obligatii bugetare.
Procedura de acordare a anularii unor obligatii bugetare
Anularea obligatiilot bugetare se solicita de catre debitori, inclusiv de catre cei care au depus notificarea, in baza unei cereri de anulare a unor obligatii bugetare, depusa la registratura A.N.R.S.C. sau comunicata prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire. Cererea poate fi depusa dupa indeplinirea conditiilor de acordare a anularii, pana la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv.
Conditiile de anulare a dobanzilor si penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor bugetare principale datorate bugetului A.N.R.S.C. restante la data de 31 august 2024 inclusiv, sunt cele prevazute la art. II-V si art. VIII alin. (3) din OUG nr. 107/2024.
Cererea de anulare a unor obligatii bugetare cuprinde:
- datele de identificare a debitorului;
- obiectul cererii;
- data si semnatura;
- declaratia pe propria raspundere a debitorului.
In termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii, A.N.R.S.C.:
- analizeaza indeplinirea conditiilor;
- comunica decizia referitoare la obligatiile bugetare, in vederea actualizarii obligatiilor ce pot face obiectul anularii;
- reface evidenta contabila in situatia in care au fost stinse obligatii ce pot face obiectul anularii;
- emite decizia de anulare sau decizia de respingere a cererii de anulare.
Conform art. 4 alin. 12 din procedura, obligatiile bugetare ce pot face obiectul anularii sunt:
- cele aferente obligatiilor bugetare principale al caror termen de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita nu s-a implinit;
- cele datorate si nestinse la data de 31 august 2024 inclusiv.
Concluzie
Amnistia fiscala instituita prin OUG nr. 107/2024 si Ordinul ANRSC nr. 568/2024 reprezinta o oportunitate pentru contribuabilii cu datorii restante la ANRSC de a-si redresa situatia bugetara, fiind o solutie eficienta pentru imbunatatirea sanatatii financiare a entitatilor din domeniul serviciilor comunitare.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!