ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor
28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere) care nu sunt obligati sa se inregistreze la Registrul Comertului.
Ce propune noul proiect de Ordin?
Procedura de inregistrare fiscala
Sectiunea "Procedura de inregistrare fiscala" din Cap. II al anexei la Ordinul ANAF 2021/2021 va fi completata cu prevederi specifice pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor.
Organul fiscal central care are competenta pentru inregistrarea fiscala a persoanelor fizice ce desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, este cel in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice. Acesta este stabilit conform art. 31, alin. 1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.
Inregistrarea pentru activitati economice independente:
Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent si care se inregistreaza in registrul comertului conform unei legi speciale, procesul de inregistrare fiscala se efectueaza potrivit acelei legi speciale.
Sedii secundare cu minimum 5 angajati:
Organul fiscal central competent pentru inregistrarea fiscala a sediilor secundare cu cel putin 5 angajati (conform Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale) este cel din raza teritoriala in care se afla sediul secundar.
Competenta pentru administrarea obligatiilor fiscale ale acestor sedii secundare revine organului fiscal unde persoana fizica are domiciliul fiscal, stabilit in conformitate cu art. 31 alin. 1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.
Sedii secundare cu mai putin de 5 angajati:
Persoanele fizice care au sedii secundare cu mai putin de 5 angajati, le declara la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice (art. 31 alin. 1) lit. a) din Codul de procedura fiscal).
Depunerea declaratiei de inregistrare fiscala:
Formularul 070, cunoscut ca "Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni/Declaratia de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere", trebuie depus in termen de 30 de zile de la inceperea activitatii.
Declaratia trebuie sa fie insotita de documentele doveditoare ale informatiilor inscrise.
Copiile documentelor doveditoare ale informatiilor inscrise in declaratia de inregistrare fiscala, trebuie certificate de contribuabil pentru conformitate cu originalul prin inscrierea mentiunii “conform cu originalul“ si prin semnarea acestora.
Documentele doveditoare prezentate in original vor fi copiate si certificate conform cu originalul de catre functionarul competent si restituite ulterior contribuabilului.
Metode de depunere:
Declaratia poate fi depusa fie de catre contribuabil, fie de catre imputernicitul sau, conform articolului 18 din Codul de procedura fiscala.
Depunerea se poate face la registratura organului fiscal competent, prin posta (cu scrisoare recomandata) sau prin mijloace electronice.
Depunerea electronica:
- Prin serviciul "Spatiul privat virtual" (SPV), daca persoana fizica este inregistrata ca utilizator SPV, cu identificare prin NPOTP (nume, parola si cod de autentificare de unica folosinta).
- Pe portalul ANAF, cu semnatura electronica calificata.
Aceasta procedura ofera flexibilitate si accesibilitate contribuabililor, facilitand procesul de conformare fiscala si interactiunea cu ANAF.
Verificarea si procesarea declaratiei
Compartimentul de specialitate al ANAF va verifica concordanta dintre informatiile din declaratie si documentele doveditoare. Daca totul este corect, acesta va atribui codul de inregistrare fiscala si va emite certificatul de inregistrare fiscala in termen de 10 zile de la depunerea declaratiei.
Data inregistrarii fiscale va fi data atribuirii codului de inregistrare fiscala.
In certificatul de inregistrare fiscala al persoanei fizice care va desfasura activitati economice independent, se va inscrie domiciliul fiscal al acesteia, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura fiscala si anume sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala.
Certificatul de inregistrare fiscala se va comunica in conformitate cu prevederile art. 47 din Codul de procedura fiscala. In aceeasi zi (sau cel tarziu in ziua urmatoare atribuirii codului de inregistrare fiscala), compartimentul de specialitate, va informa contribuabilul cu privire la emiterea Certificatului de inregistrare fiscala:
- prin SPV (in cazul in care persoana fizica este inregistrata ca utilizator SPV)
- utilizand informatiile furnizate de contribuabil prin declaratia de inregistrare fiscala - adresa de email sau telefon (in cazul in care persoana fizica nu este inregistrata ca utilizator SPV).
Acest proiect de ordin faciliteaza procedura de inregistrare fiscala pentru PFA-uri si profesionisti, oferind claritate si accesibilitate. Este o miscare binevenita pentru cei care nu sunt obligati sa se inregistreze la Registrul Comertului, oferindu-le posibilitatea de a se conforma mai usor cerintelor fiscale. Prin aceste modificari, ANAF isi propune sa asigure o aplicare unitara si eficienta a procedurilor fiscale, sprijinind astfel conformitatea fiscala in Romania.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right