ANAF impune noi cerinte persoanelor fizice la verificarea situatiei fiscale personale: Traduceri certificate obligatorii pentru documentele in limbi straine
22 Nov 2023
Recent, ANAF a implementat o schimbare semnificativa in procesul de verificare fiscala a persoanelor fizice, conform OUG 188/2022 si Ordinului presedintelui ANAF 1882/2023, in vigoare de la 17 noiembrie 2023.
Detalii Modificari:
- In cazul in care persoanele fizice (cu ocazia verificarii personale) prezinta documente in limbi straine, acestea trebuie insotite de traduceri certificate, realizate de traducatori autorizati de Ministerul Justitiei.
-
- Modificarile vizeaza avizele de verificare fiscala, care trebuie sa includa acum mentiunea despre necesitatea traducerilor certificate.
Inscrisurile intr-o limba straina trebuie insotite de traducerea in limba romana, certificata de traducatori autorizati de Ministerul Justitiei, potrivit art. 8 din Codul de procedura fiscala:
Art. 8. - Limba oficiala in administratia fiscal
(1) Limba oficiala in administratia fiscala este limba romana.
(2) Daca la organul fiscal se depun petitii, documente justificative, certificate sau alte inscrisuri intr-o limba straina, organul fiscal solicita ca acestea sa fie insotite de traduceri in limba romana certificate de traducatori autorizati de Ministerul Justitiei.
(3) Daca la organul fiscal se depun petitii, documente justificative, certificate sau alte inscrisuri intr-o limba straina, pentru care nu exista traducatori autorizati, organul fiscal solicita ca acestea sa fie insotite de traduceri in limba romana efectuate sau certificate de o ambasada/oficiu consular al statului in a carui limba oficiala a fost emis documentul respectiv.
(4) Petitiile, documentele justificative, certificatele sau inscrisurile redactate intr-o limba straina depuse fara respectarea alin. (2) sau (3), nu se iau in considerare de organul fiscal daca acesta a solicitat traducerea in limba romana potrivit alin. (2) sau (3), iar contribuabilul/platitorul nu s-a conformat solicitarii.
(41) Daca traducerea in limba romana se efectueaza dintr-o scriere care nu are caractere latine, la documentul tradus se va atasa si copia legalizata de pe inscrisul original.
Consecinte si implementare:
- Persoanele fizice sunt acum obligate sa asigure traducerea certificata a documentelor in limbi straine pentru controalele si verificarile fiscal personale.
- Avizul de verificare transmis persoanelor fizice cuprinde, (conform art. 138 din Codul de procedura fiscala) pe langa solicitarea de informatii si inscrisuri, si alte detalii relevante, cum ar fi temeiul juridic, data de incepere a verificarii si posibilitatea de a solicita amanarea.
- Organul fiscal central solicita persoanei fizice prezentarea, in termen de cel mult 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare, sub sanctiunea decaderii, de documente justificative sau alte clarificari relevante pentru situatia sa fiscala. Termenul se poate prelungi cu 30 de zile, o singura data, la solicitarea justificata a persoanei fizice, cu acordul organului fiscal central (alin. 6) art. 138 din Codul de procedura fiscala).
Pentru verificarea situatiei fiscale personale a persoanei fizice, se efectueaza urmatoarele activitati preliminare:
a) analiza de risc in vederea stabilirii riscului aferent persoanelor fizice de neconformare la declararea veniturilor impozabile. Acest risc reprezinta diferenta semnificativa intre veniturile estimate in cadrul analizei de risc si veniturile declarate de persoana fizica si/sau de platitori pentru aceeasi perioada impozabila.
Diferenta este semnificativa daca intre veniturile estimate si veniturile declarate este o diferenta mai mare de 10% din veniturile declarate, dar nu mai putin de 50.000 lei;
b) notificarea, in scris, a persoanelor fizice identificate cu risc fiscal, inainte de selectarea pentru verificarea situatiei fiscale personale, ca au posibilitatea de a reanaliza situatia fiscala personala, de a depune/corecta declaratiile fiscale in termen de 30 zile;
c) selectarea persoanelor fizice ce urmeaza a fi supuse verificarii situatiei fiscale personale, in functie de nivelul riscului stabilit.
Context si perspective:
- Aceste schimbari urmaresc sa eficientizeze procesul de verificare fiscala si sa asigure transparenta si claritatea informatiilor prezentate.
- Implementarea acestor reglementari pune un accent sporit pe conformitatea si corectitudinea datelor prezentate ANAF.
- Traducerile necertificate sau cele realizate de persoane neautorizate sunt susceptibile de a fi refuzate, accentuand necesitatea respectarii noilor cerinte.
- Contribuabilii trebuie sa fie mai atenti la pregatirea documentelor pentru verificarile fiscal persoanel.
- Necesitatea traducerilor certificate poate creste costurile administrative pentru persoanele fizice care nu detin documente in limba romana.
- Aceasta masura poate, de asemenea, sa prelungeasca timpul de pregatire pentru verificarile fiscal persoanale.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right