ANAF simplifica procedura de esalonare la plata: Noi reguli pentru debitori si firmele in insolventa
ANAF a lansat recent un proiect de ordin ce modifica procedura de acordare a esalonarii la plata a obligatiilor fiscale restante. Prin aceste modificari, se elimina mai multe documente justificative pe care contribuabilii trebuie sa le depuna pentru a obtine esalonarea, simplificand astfel procesul administrativ. Totodata, se propun schimbari pentru firmele aflate in procedura insolventei, introducandu-se un nou formular dedicat acestora.
I. Propuneri de modificare a procedurii privind acordarea esalonarii la plata in forma clasica
Prin acest proiect de act normativ, se propune modificarea si completarea:
- Anexei nr. 2 ”Procedura de aplicare a acordarii esalonarii la plata de catre organul fiscal central”, aprobate prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 90/2016, care sa reglementeze urmatoarele aspecte:
1. actualizarea si imbunatatirea modelului cererii de acordare a esalonarii la plata;
2. revizuirea documentelor justificative care se anexeaza cererii, in sensul diminuarii documentelor ce se depun de catre contribuabili, astfel incat comunicarea solicitarii de acordare a esalonarii la plata, prin mijloace electronice de transmitere la distanta (SPV) sa se realizeze mai facil;
3. actualizarea procedurii de acordare a inlesnirilor la plata prin:
- stabilirea competentei de acordare a inlesnirilor la plata in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, respectiv in sarcina organelor fiscale care administreaza obligatiile fiscale datorate de acestea;
- eliminarea obligativitatii debitorului de a depune anumite documente, cum ar fi: situatia financiara anuala, situatia incasarilor si platilor pe ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de acordare a esalonarilor la plata, precum si situatia privind indicatorii orientativi si alte informatii;
- mentinerea competentei organelor fiscale din subordinea ANAF de a acorda inlesniri la plata pentru creantele vamale stabilite de catre organele vamale prin decizii de regularizare a situatiei si transmise spre recuperare prin executare silita organelor fiscale;
- prevederi privind acordarea esalonarii la plata in cazul debitorilor care constituie garantii intr-un cuantum mai mic sau mai mare de 50% fata de cuantumul obligatiilor fiscale restante ce fac obiectul inlenirilor la plata;
- actualizarea prevederilor referitoare la verificarea conditiilor de acordare/modificare a esalonarii la plata;
- prevederi privind neincluderea in decizia de modificare a esalonarii la plata a obligatiilor fiscale pentru care nu se acorda esalonare la plata;
- prevederi privind reducererea numarului de cereri de modificare a esalonarii la plata si de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata, de la doua cereri la o singura cerere intr-un an sau fractie de an calendaristic;
- abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de esalonare la plata in cazul modificarii deciziei de esalonare la plata;
4. procedura de acordare a esalonarii la plata in cazul debitorilor care se afla in procedura insolventei;
5. actualizarea modelelor formularelor prevazute de procedura de acordare a inlesnirilor la plata;
6. introducerea unui nou formular privind acordul pentru analizarea iesirii din procedura insolventei.
II. Propuneri de modificari privind acordarea esalonarii la plata in forma simplificata
Prin acest proiect de act normativ se propune si modificarea si completarea Anexei ”Procedura de acordare a esalonarii la plata, in forma simplificata, de catre organul fiscal central, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr.1767/2021, care sa reglementeze urmatoarele aspecte:
1. mentinerea competentei organelor fiscale din subordinea ANAF de a acorda inlesniri la plata pentru creantele vamale stabilite de catre organele vamale prin decizii de regularizare a situatiei si transmise spre recuperare prin executare silita organelor fiscale, din considerentele prevazute la esalonarea clasica;
2. eliminarea prevederilor referitoare la acordarea esalonarii la plata, in forma simplificata pentru debitorii care trebuie sa achite obligatiile fiscale administrate de organul fiscal central intr-un anumit termen pentru a se mentine autorizatia, acordul ori alt act administrativ similar;
3. prevederi privind reducererea numarului de cereri de modificare a esalonarii la plata si de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata, de la doua cereri la o singura cerere pe perioada de valabilitate a esalonarii la plata;
4. abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de esalonare la plata in cazul modificarii deciziei de esalonare la plata;
5. abrogarea prevederilor referitoare la renuntarea la intentia de a beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare in cazul in care au fost depuse notificari potrivit OG 6/2019;
6.actualizarea modelelor formularelor prevazute de procedura de acordare a esalonarilor la plata, in forma simplificata.
7. introducerea unui nou formular privind acordul de principiu in cazul modificarii valabilitatii esalonarii la plata pentru debitorii care trebuie sa achite obligatiile fiscale intr-un anumit termen pentru a se mentine autorizatia, acordul ori alt act administrativ similar, in vederea constituirii garantiei prevazute de lege.
Prin aceste schimbari, ANAF isi propune sa reduca birocratia si sa faciliteze accesul contribuabililor la mecanismele de esalonare a obligatiilor fiscale. Pentru implementarea acestor modificari, proiectul de ordin se afla in dezbatere publica si urmeaza sa fie adoptat prin publicarea in Monitorul Oficial.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!