ANAF va solicita documente suplimentare pentru casele de marcat, transportul alternativ sau prin taxi si inchirierea locuintelor pentru turisti
16 Oct 2023
Printr-un nou ordin emis de presedintele ANAF (nr.1612 din 04 Octombrie 2023) s-au introdus o serie de documente suplimentare care pot fi solicitate in dosarele pentru atribuirea numerelor unice de identificare pentru casele de marcat.
Acest ordin, in vigoare la data de 12 octombrie 2023, aproba documentele suplimentare care pot fi solicitate de catre autoritatile fiscale, pentru a verifica indeplinirea conditiilor necesare pentru atribuirea numerelor unice de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale, in plus fata de documentele standard.
Aceste documente standard sunt cele prevazute la art. 61 alin. 3 din anexa la HG nr. 479/2003 privind normele de aplicare ale OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale:
Art. 61 alin. (3) Cererea de atribuire a numarului unic de identificare este insotita de urmatoarele documente:
a) copia facturii si a documentului de plata care atesta achizitionarea aparatului de marcat electronic fiscal, copia contractului de vanzare-cumparare cu plata in rate sau, dupa caz, copia contractului de leasing financiar incheiat cu clauza expresa privind asumarea obligatiei partilor ca la expirarea contractului de leasing se transfera utilizatorului dreptul de proprietate asupra aparatului;
c) declaratia pe propria raspundere a utilizatorului privind adresa de la locul unde va fi instalat aparatul de marcat electronic fiscal sau, dupa caz, declaratia privind desfasurarea activitatii in regim ambulant ori in regim de taxi. Verificarea existentei punctului de lucru inregistrat la oficiul registrului comertului se face de catre organul fiscal care solutioneaza cererea de atribuire a numarului unic de identificare, prin solicitarea de informatii, prin serviciul ONRC - Recom ONLINE;
d) declaratia pe propria raspundere a utilizatorului privind numarul de inmatriculare al autovehiculului pe care se va instala aparatul de marcat electronic fiscal, insotita de copia autorizatiei taxi, in cazul activitatii de taximetrie.
Suplimentar fata de aceste documente, organul fiscal poate solicita:
- In cazul activitatii de transport alternativ cu autoturism si conducator auto, precum si in cazul activitatii de transport in regim de taxi → copia contractului de comodat sau de inchiriere a autovehiculului;
- In cazul persoanelor fizice care inchiriaza in scop turistic camerele situate in locuinte personale → dovada detinerii in proprietate a spatiului sau a dreptului de a subinchiria imobilul;
- In cazul activitatii de transport alternativ cu autoturism si conducator auto → informatii care se regasesc in cuprinsul autorizatiei pentru transportul alternativ cu autoturism si conducator auto, precum si in copia conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ cu autoturism si conducator auto (de la Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. in baza unui protocol interinstitutional);
- In cazul in care utilizatorul aparatului de marcat a decedat, iar mostenitorul de drept al aparatului de marcat depune cerere pentru atribuirea numarului unic de identificare → certificatul de mostenitor care atesta includerea in masa succesorala a aparatului de marcat electronic fiscal.
Ce reprezinta aceste numere unice de identificare pentru casele de marcat?
Normele metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscal (art. 59 si 60 indice 1) stabilesc reguli si proceduri detaliate pentru utilizarea si gestionarea aparatelor de marcat electronice fiscale in Romania, precum si informatii despre aceste numere:
-
Logotipul si Seria Fiscala:
- Logotipul si seria fiscala sunt utilizate pentru identificarea fiscala a fiecarui aparat de marcat electronic fiscal.
- Logotipul este o asociere stilizata a literelor "R" si "L", realizata sub forma de semn grafic.
- Seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal poate fi formata din una sau doua litere alfabetice si zece caractere numerice.
- Caracterele alfabetice ale seriei fiscale reprezinta denumirea prescurtata a municipiului Bucuresti sau a judetului unde este instalat aparatul.
- Primele patru caractere numerice din seria fiscala reprezinta numarul avizului sau autorizatiei de distributie a aparatelor de marcat electronice fiscale.
- Urmatoarele sase caractere numerice reprezinta numarul de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judet sau in municipiul Bucuresti.
- Registrul:
- Registrul este o baza de date electronica gestionata de ANAF.
- Din acest registru se atribuie seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal. Seria fiscala este formata din 10 caractere care reprezinta numarul unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal.
- Numarul unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal este asociat cu istoricul aparatului si nu poate fi anulat, sters sau realocat.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right