Anularea accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale restante la 31.08.2024
Guvernul a adoptat OUG nr. 107/2024 cu privire la anularea dobanzilor, penalitatilor si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31.08.2024 inclusiv. In vigoare de la 06.09.2024, ordonanta a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 905 din 06.09.2024.
Obligatiile bugetare principale restante, la data de 31.08.2024 inclusiv, sunt:
- obligatii cu scadenta de plata pana la 31.08.2024 inclusiv;
- diferente de obligatii stabilite prin decizii de impunere comunicate pana la 31.08.2024, precum si diferentele de obligatii aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31.08.2024, stabilite prin decizie de impunere comunicata pana la data de 06.09.2024, ca urmare a unui control fiscal;
c) obligatii aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31.08.2024, stabilite prin decizie de impunere emisa din oficiu de organul fiscal sau prin declaratie de impunere depusa cu intarziere de catre contribuabil, in perioada cuprinsa intre 01.09.2024 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
d) alte obligatii de plata individualizate in titluri executorii, precum si obligatiile bugetare principale stabilite de alte organe decat organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31.08.2024, transmise spre recuperare organelor fiscale in perioada cuprinsa intre 01.09.2024 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
Nu reprezinta obligatii de plata restante la data de 31.08.2024:
a) obligatiile bugetare pentru care s-au acordat si sunt in derulare inlesniri la plata;
b) obligatiile de plata stabilite in acte administrative a caror executare este suspendata la data de 31.08.2024.
Conditii pentru anularea accesoriilor:
Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31.08.2024 inclusiv, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ conditiile de la art. II din ordonanta:
- obligatiile se sting pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25.11.2024;
- sunt stinse pana la data depunerii cererii, toate obligatiile bugetare principale si accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plata cuprinse intre data de 01.09.2024 si data depunerii cererii, dar nu mai tarziu de data de 25.11.2024;
- debitorul a depus toate declaratiile fiscale pana la data depunerii cererii;
- debitorul depune cererea dupa indeplinirea conditiilor, pana la data de 25.11.2024.
Conditii pentru anularea accesoriilor aferente diferentelor de obligatii bugetare principale:
Conform art. III din ordonanta, accesoriile aferente diferentelor de obligatii bugetare principale, declarate prin declaratie rectificativa, prin care se corecteaza obligatiile cu scadente anterioare datei de 31.08.2024, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
- declaratia rectificativa este depusa incepand cu data de 01.09.2024 pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, dar nu mai tarziu de 25.11.2024;
- toate obligatiile bugetare rectificate se sting pana la data depunerii cererii, dar nu mai tarziu de 25.11.2024;
- debitorul a depus toate declaratiile fiscale pana la data depunerii cererii;
- debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor, pana la 25.11.2024 inclusiv.
Anularea accesoriilor se aplica si in cazul corectarii erorilor din deconturile de TVA.
Conditii pentru anularea accesoriilor aferente obligatii bugetare principale individualizate in decizii de impunere
Accesoriile aferente obligatiilor cu scadente anterioare datei de 31.08.2024 si individualizate in decizii de impunere, emise ca urmare a unui control fiscal, in derulare la data de 06.09.2024, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditiile de la art. V din ordonanta:
- toate diferentele de obligatii bugetare principale individualizate in decizia de impunere sunt stinse pana la termenul de plata;
- cererea de anulare a accesoriilor se depune in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere.
Notificarea organului fiscal cu privire la anularea accesoriilor
Conform art. Art. VI din ordonanta, debitorii care doresc anularea accesoriilor pot notifica organul fiscal, pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de 25.11.2024.
Dupa primirea notificarii, organul fiscal verifica daca debitorul si-a indeplinit obligatiile declarative, efectueaza stingerile, compensarile si orice alte operatiuni necesare in vederea stabilirii cu certitudine a obligatiilor bugetare ce constituie conditie pentru acordarea facilitatii fiscale.
Organul fiscal elibereaza din oficiu certificatul de atestare fiscala, pe care il comunica debitorului, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data depunerii notificarii.
Pentru debitorii care au notificat organul fiscal:
- accesoriile care fac obiectul anularii, se amana la plata in vederea anularii. In acest caz, organul fiscal central emite decizie de amanare la plata a dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor;
- procedura de executare silita nu incepe sau se suspenda, pentru obligatiile accesorii amanate la plata;
- obligatiile accesorii amanate la plata nu se sting pana la data solutionarii cererii de anulare a accesoriilor sau pana la data de 25.11.2024, in cazul in care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.
Pierderea valabilitatii deciziei de amanare la plata a accesoriilor:
Decizia de amanare la plata a accesoriilor isi pierde valabilitatea in urmatoarele situatii:
- la data emiterii deciziei de anulare a accesoriilor sau a deciziei de respingere a cererii de anulare a accesoriilor;
- la data de 25.11.2024, in cazul in care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!