Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 5 Aprilie 2025

Birocratia statistica ramane: propunerea de limitare a solicitarilor INS, respinsa definitiv

03 Apr 2025

Un proiect legislativ care ar fi putut reduce considerabil sarcinile birocratice ale firmelor si ale persoanelor fizice in raport cu Institutul National de Statistica (INS) a fost respins definitiv de Parlament. Initiativa urmarea ca INS sa nu mai poata solicita date de la contribuabili in situatiile in care aceste informatii sunt deja disponibile din surse administrative. Cu toate acestea, votul negativ al deputatilor a inchis orice cale de aplicare a propunerii.

Ce presupunea proiectul?

Proiectul de lege propunea completarea Legii nr. 226/2009 privind organizarea si functionarea statisticii oficiale in Romania, introducand o limitare clara: autoritatile statistice sa solicite date de la furnizorii de date doar atunci cand acele informatii nu exista in niciun alt registru public sau sursa administrativa. Astfel, raportarile catre INS ar fi devenit mai eficiente si mai putin impovaratoare, in special pentru companiile mici sau fara activitate economica relevanta.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Totodata, initiativa prevedea reducerea plafonului sanctiunilor aplicate pentru nerespectarea obligatiilor de raportare. De exemplu, refuzul explicit de a furniza date statistice ar fi urmat sa fie sanctionat cu o amenda de cel mult 10.000 de lei, in loc de maximul actual de 100.000 de lei.

De ce era importanta aceasta modificare?

In forma sa actuala, Legea 226/2009 obliga orice persoana fizica sau juridica desemnata ca „furnizor de date” sa transmita catre INS, gratuit, date corecte si complete, conform calendarului prevazut in programul statistic national. Nerespectarea acestor obligatii se sanctioneaza cu amenzi considerabile, fara a tine cont de dimensiunea entitatii, de lipsa activitatii economice sau de alte circumstante particulare.

Astfel, atat microintreprinderile, cat si PFA-urile inactive sau in insolventa sunt obligate sa furnizeze aceleasi volume de informatii ca marile companii, fara ca legea sa prevada mecanisme de diferentiere sau simplificare.

Initiatorii proiectului atrageau atentia ca majoritatea covarsitoare a datelor solicitate de INS se regasesc deja in bazele altor institutii publice (ANAF, Registrul Comertului, Casa Nationala de Pensii etc.), ceea ce transforma obligatia de raportare intr-un exercitiu redundant, costisitor si, adesea, inutil.

Care este situatia in prezent?

Dupa respingerea initiativei atat in Senat, cat si in Camera Deputatilor (camera decizionala), proiectul nu mai poate produce efecte juridice. Asadar, firmele si ceilalti furnizori de date raman in continuare obligati sa respecte toate cerintele INS, sub sanctiunea amenzilor mari prevazute de lege.

Aceasta decizie legislativa reconfirma o realitate birocratica de care mediul de afaceri se loveste frecvent: lipsa unei strategii coerente de interconectare a bazelor de date publice si a unui efort concret de reducere a sarcinilor administrative pentru contribuabili.

Concluzii

Desi respins, proiectul a adus in discutie o problema reala: povara raportarilor statistice, in special asupra entitatilor mici, si necesitatea unei reforme in colectarea datelor publice. In lipsa unor modificari legislative viitoare, INS va putea continua sa solicite aceleasi informatii de la furnizori de date, chiar daca acestea exista deja in alte registre. Pentru contribuabili, acest lucru inseamna in continuare timp pierdut, costuri suplimentare si un risc semnificativ de sanctionare pentru neconformare.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre proiect de lege

Valoarea minima de intrare a mijloacelor fixe ar putea creste automat odata cu salariul minim

de Profeanu Laura 17 Feb 2025
Un nou proiect de lege, ajuns recent la Senat (12 februarie 2025) propune actualizarea automata a valorii minime de intrare a mijloacelor fixe prin raportare la salariul minim brut pe tara. Daca aceasta initiativa legislativa va fi adoptata, pragul valoric al mijloacelor fixe nu va mai ramane constant ani la rand, ci va fi ajustat periodic, in functie de evolutia economica. De ce este ...

Bonificatia de 5% pentru contribuabilii bun-platnici: intre oportunitate si incertitudine

de Profeanu Laura 28 Dec 2024
Parlamentul Romaniei a initiat un proiect legislativ pentru majorarea bonificatiei acordate contribuabililor corecti de la 3% la 5% din impozitele datorate pentru anul 2024. Propunerea, inclusa in legea de aprobare a Ordonantei de Urgenta nr. 107/2024, urmeaza sa fie analizata de Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR), desi contestatia nu vizeaza direct aceasta masura. Ce presupune ...

Bonificatia majorata pentru contribuabilii corecti: de la 3% la 5% in 2024

de Profeanu Laura 12 Nov 2024
Un nou proiect de lege vine cu vesti bune pentru contribuabilii romani care si-au respectat obligatiile fiscale in mod exemplar: bonificatia acordata acestora va creste de la 3% la 5% din valoarea impozitelor datorate si achitate in termen, pentru anul 2024. Parlamentul intentioneaza sa aprobe aceasta modificare in curand, proiectul fiind deja adoptat de comisiile Camerei Deputatilor si ...

Proiect de lege: Scutirea de impozit si CASS pentru biletele de valoare

de Profeanu Laura 16 Sep 2024
Un nou proiect de lege depus recent la Senat propune scutirea de impozit pe venit si de CASS (CASS in cazul tichetelor de masa si al voucherelor de vacanta) urmarind o crestere indirecta a salariului net pentru angajatii care beneficiaza de astfel de bilete de valoare. Cadrul legislativ actual pentru tichetele de valoare Conform art. 2 alin. (1) ...

TVA redusa pentru hrana albinelor - proiect de lege care sprijina apicultura

de Profeanu Laura 16 Sep 2024
Un nou produs, hrana pentru albine, va beneficia de o cota redusa de TVA de 9%, conform unui proiect de lege pentru modificarea art. 291 alin. (2) din Codul fiscal, adoptat de Parlament la data de 11 septembrie 2024. Intrucat in prezent hrana pentru albine se incadreaza la produsele cu mult zahar adaugat, pentru care TVA este de 19%, modificarea legislativa vine sa corecteze aceasta ...

Propuneri de modificare a Codului fiscal pentru incurajarea tinerilor pe piata muncii din Romania

de Profeanu Laura 20 Aug 2024
Contextul propunerilor de modificari Migratia tinerilor si rata crescuta a somajului in randul acestora sunt alimentate de mai multe probleme, cum ar fi  accesul limitat la oportunitatile de munca, lipsa experientei profesionale si discrepanta dintre educatia primita si cerintele pietei muncii. Prin modificarile propuse, legiuitorul roman isi propune sa creeze un mediu mai favorabil ...
Vezi toate studiile de caz despre proiect de lege keyboard_double_arrow_right