Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 2 Aprilie 2025

Cand devin institutiile publice platitoare de TVA? Ghid practic pentru inregistrare

27 Mar 2025

Un nou ghid pus la dispozitie de ANAF clarifica o intrebare frecventa: sunt institutiile publice obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA? Raspunsul este: depinde de activitatile desfasurate.

Institutiile publice – in afara TVA… dar nu intotdeauna

Ca regula generala, institutiile publice nu sunt persoane impozabile in scopuri de TVA pentru activitatile desfasurate in calitate de autoritate publica – adica acele activitati care deriva din exercitarea puterii publice si vizeaza un interes general (precum eliberarea de avize, autorizari sau gestionarea de servicii publice).

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Totusi, daca aceste activitati pot intra in concurenta directa cu operatorii economici privati (de exemplu, furnizarea de servicii contra cost pe o piata libera), atunci institutiile publice devin, din perspectiva TVA, persoane impozabile.

Cand este obligatorie inregistrarea in scopuri de TVA

Institutiile publice trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in urmatoarele situatii:

1. Desfasoara activitatile prevazuta la art. 269 alin. 7 din Codul fiscal:

a) telecomunicatii;

b) furnizarea de apa, gaze, energie electrica, energie termica, agent frigorific si altele de aceeasi natura;

c) transport de bunuri si de persoane;

d) servicii prestate in porturi si aeroporturi;

e) livrarea de bunuri noi, produse pentru vanzare;

f) activitatea targurilor si expozitiilor comerciale;

g) depozitarea;

h) activitatile organismelor de publicitate comerciala;

i) activitatile agentiilor de calatorie;

j) activitatile magazinelor pentru personal, cantine, restaurante si alte localuri asemanatoare;

k) operatiunile posturilor publice de radio si televiziune;

l) operatiunile agentiilor agricole de interventie efectuate asupra produselor agricole si in temeiul regulamentelor privind organizarea comuna a pietei respectivelor produse.

2. Realizeaza achizitii sau servicii intracomunitare, chiar daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA pentru activitati comerciale interne.

Ce coduri fiscale folosesc institutiile publice?

Aici intervine o particularitate: o institutie publica poate avea doua coduri fiscale diferite:

  • Codul de identificare fiscala (CIF) – folosit pentru activitatile desfasurate in regim de autoritate publica.
  • Codul de TVA (RO...) – utilizat exclusiv pentru activitatile economice impozabile (daca exista).

Daca institutia desfasoara atat activitati de autoritate publica, cat si activitati comerciale, i se vor atribui ambele coduri, fiecare pentru partea corespunzatoare din activitate.

In cazul in care din actul de infiintare rezulta ca nu exista nicio activitate de autoritate publica, institutia este considerata persoana impozabila pentru toate activitatile si va folosi un singur cod – cel de TVA.

Achizitii din UE? Inregistrarea este obligatorie!

Chiar si institutiile care nu sunt platitoare de TVA intern trebuie sa se inregistreze conform art. 317 Cod fiscal, daca realizeaza operatiuni intracomunitare.

Aceste coduri de TVA atribuite exclusiv pentru operatiuni intracomunitare nu ofera drept de deducere si nu inseamna ca institutia este platitoare de TVA pentru alte activitati interne.

Daca ulterior, institutia capata calitatea de platitor de TVA conform art. 316, codul anterior se anuleaza.

Cum se face efectiv inregistrarea?

In vederea inregistrarii in scopuri de TVA, institutiile publice trebuie sa depuna formularul (040), disponibil pe portalul ANAF, www.anaf.ro, la urmatorul link:

https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/formulare/D_040_OPANAF_1699_2021.pdf .

Inregistrarea in scopuri de TVA poate fi solicitata de institutia publica:

  • odata cu inregistrarea fiscala: in aceasta situatie, se completeaza declaratia de inregistrare fiscala – formular 040 sau
  • ulterior inregistrarii fiscale: in aceasta situatie, se completeaza fie declaratia de mentiuni formular 040, fie declaratia de mentiuni – formular 700, care se transmite exclusiv prin mijloace de transmitere la distanta. Declaratiile de mentiuni se completeaza ori de cate ori intervin, ulterior inregistrarii fiscale, modificari in datele declarate de contribuabili/platitori prin declaratia de inregistrare fiscala.

Ce se intampla cu e-Factura?

Institutiile publice care desfasoara activitati comerciale au obligatia de a folosi sistemul RO e-Factura pentru facturarea electronica. Atentie: activitatile desfasurate exclusiv in calitate de autoritate publica nu implica utilizarea sistemului e-Factura, decat daca acestea ar putea genera concurenta cu mediul privat, astfel:

-nu au calitatea de persoana impozabila si nu au obligatia de a utiliza sistemul national privind facturarea electronica RO e-Factura, pentru operatiunile care sunt desfasurate in calitate de autoritati publice, conform art. 269 alin. (5) din Codul fiscal (cu exceptia acelor activitati care ar produce distorsiuni concurentiale);

-au calitatea de persoana impozabila si au obligatia de a utiliza sistemul national privind facturarea electronica RO e-Factura, pentru activitatile mentionate la art. 269 alin. (6) si (7) din Codul fiscal, precum si cele prevazute la art. 269 alin. (5), daca sunt sau pot fi desfasurate si de alte persoane impozabile.

Utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura nu se aplica facturilor electronice emise ca urmare a executarii contractelor clasificate potrivit legii sau in cazul in care atribuirea si executarea contractului de achizitie publica au necesitat impunerea, potrivit dispozitiilor legale, a unor masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului. Lista institutiilor publice care au obligatia utilizarii sistemului national RO e-Factura se gaseste pe site www.mfinante.ro.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre institutii publice

Mar212025

Deductibilitate cheltuieli creante datorate de institutii publice scoase din evidenta

de Gina Popescu valabil la 21 Mar 2025
Intrebare: 1. Societatea a avut de recuperat de la CASMB indemnizatii de concediu medical pe mai multi ani. Am primit in cont o suma de bani, fiind mentionate lunile si anul pentru care a fost achitata suma, dar suma virata a fost mai mica decat creanta aferenta lunilor respective. Cei de la CASMB nu ofera alte amanunte in legatura cu suma nevirata (e.g. luna aferenta, certificatul medical etc). ...
Mar032025

Impozitul pe mijloacele de transport folosite exclusiv pentru interventii in situatii de urgenta

de Profeanu Laura valabil la 03 Mar 2025
Intrebare: Societatea noastra detine un autovehicul special care este destinat, in principal, tractarii remorcilor grele. O alta societate din acest domeniu ne-a atras atentia asupra faptului ca acest tip de autovehicul poate fi scutit de la plata impozitului. Prin urmare, am depus cerere la primaria locala, avand la baza Legea 227/2015, art. 469, alin. 1, punctul j, referitor la scutirea de la plata ...
Feb242025

Auditul public intern la institutii publice

de Profeanu Laura valabil la 24 Feb 2025
Intrebare: Societate infiintata cu cod caen 8559, avand administrator si angajat cu studii superioare si vechime de peste 20 de ani in specialitate economice, ar vrea sa realizeze si audit intern la institutii publice, in speta, primarii. Va rog sa-mi spuneti codul CAEN si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca societatea, cat si angajatii.
Feb122025

Acordare tichete de masa, conform OUG 1562024

de Florentina Buzea valabil la 12 Feb 2025
Intrebare: Suntem un institut de cercetare dezvoltare ce functionam in baza HG 637/2003, art. 1, alin. 2 si OG 57/2002, va rugam sa ne spuneti in ce masura este legala acordarea tichetelor de masa in anul 2025 in contextul aplicarii OUG 156/2024. Multumim.
Ian302025

Regimul contabil al costurilor entitatilor non-profit

de Alexandru Palaghia valabil la 30 Ian 2025
Intrebare: Asociatia Salvatorilor Montani Gorj a primit o sponsorizare de la Transelectrica, cu scopul de a reabilita refugiile montane, administrate de Salvamont, din Romania. Asociatia a achizitionat materialele, in functie de cererile celor care administreaza aceste refugii in tara si acum trebuie sa le predea oficial, cu documente, acestor reprezentanti. Va rog sa-mi spuneti ce documente trebuie ...
Ian212025

Obligatii privind angajarea de persoane cu handicap

de Dani Cucu valabil la 21 Ian 2025
Intrebare: O entitate care in luna ianuarie 2025 are un numar total de 57 angajati, dar numarul mediu rezultat din media aritmetica a efectivelor zilnice de salariati este de 27.14, are obligatia angajarii de persoane cu handicap in procentul de 4% prevazut in Legea 448/2006?
Vezi toate studiile de caz despre institutii publice keyboard_double_arrow_right