Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Noiembrie 2024

Care este retrospectiva modificarilor fiscal-contabile ale anului 2019?


Pe cat de efervescent a inceput anul fiscal 2019 in privinta modificarilor legislatiei in domeniul fiscal, pe atat de letargic a fost caracterizat incepand cu a doua jumatate, cand practic nu s-a mai adoptat niciun act normativ important sau care sa produca modificari de esenta asupra legislatiei deja existente. Exceptie face aparitia spre sfarsitul anului a unei Ordonante de urgenta care anunta disparitia sistemului split TVA, ordonanta adoptata la presiunile tot mai intense ale Comisiei Europene. 
 
Anul 2019 debuteaza furtunos cu intrarea in vigoare  a Ordonantei de urgenta nr. 114 adoptata la finele anului 2018, act normativ care modifica Codul fiscal, dar si Codul de procedura fiscala.
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
  
Cea mai importanta modificare in Codul fiscal o aduce in domeniul constructiilor, salariatii respectivi beneficiind de scutirea impozitului pe venit si a contributiei la asigurarile de sanatate, reducerea contributiei de pensii a contributiei asiguratorii pentru munca, numai daca sunt respectate anumite conditii impuse de ordonanta.
  
Masura care afecteaza Codul de procedura fiscala este cea potrivit careia entitatile raportoare in sensul Legii privind prevenirea spalarii banilor (notari, avocati, auditori, institutii de credit etc) au obligatia de a pune la  dispozitia organului fiscal, la cerere,  informatii si documente legate de monitorizarea relatiei de afaceri, identificarea clientului si a beneficiarului real, evidentele tranzactiilor etc.
 
Extinderea cotei reduse de TVA (5%) se produce prin adoptarea Legii nr. 13 din 8 ianuarie 2019. Astfel, cota de TVA redusa se va aplica si pentru anumite servicii de agrement cum ar fi transportul de persoane cu trenurile sau vehiculele istorice cu tractiune cu aburi pe linii inguste in scop turistic sau de agreement, transportul cu telecabina, telegondola, telegondola, telescaun, teleschi - in scop turistic sau de agrement etc.
 
Apare o noua procedura pentru sponsorizarile efectuate de persoane fizice.     
Presedintele ANAF emite Ordinul nr. 50 din 11.01.2019 pentru aprobarea procedurii privind stabilirea de catre organul fiscal central a sumei reprezentand 2% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult sau pentru acordarea de burse private, conform legii sau a sumei reprezentand 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditati cu cel putin un serviciu social licentiat, in conditiile legii, precum si a modelului si continutului unor formulare (Monitorul Oficial nr. 40 din 15 ianuarie 2019). 
 
Legea 30/2019, publicata in Monitorul oficial din 17 ianuarie 2019 aduce urmatoarele modificari la Codul fiscal:
       
Impozitul pe profit
In categoria cheltuielilor sociale cu deductibilitate limitata la calculul rezultatului fiscal (5% din cheltuielile cu salariile personalului) au fost introduse si tichetele culturale, alaturi de tichetele cadou si tichetele de cresa. Tichetele culturale au fost introduse de la 01 ianuarie 2019 prin Legea nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.
In cazul sponsorizarilor efectuate catre entitati persoane juridice fara scop lucrativ, inclusiv unitati de cult, sumele aferente acestora se scad din impozitul pe profit datorat, in limitele prevazute de Codul fiscal, doar daca beneficiarul sponsorizarii este inscris la data incheierii contractului in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.

Au fost revizuite regulile privind limitarea deductibilitatii dobanzii si a altor costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic:
Plafonul deductibil al costurilor excedentare ale indatorarii este de 1.000.000 euro. Diferenta intre costurile excedentare ale indatorarii si plafonul deductibil este dedusa limitat pana la nivelul a 30% din baza de calcul stabilita conform unui algoritm (diferenta dintre veniturile si cheltuielile inregistrate in perioada fiscala de referinta, din care se scad veniturile neimpozabile si la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit, costurile excedentare ale indatorarii, precum si sumele deductibile reprezentand amortizarea fiscala).
 
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
A fost introdusa o noua categorie de venituri care nu se cuprinde in baza de impozitare: «veniturile din ajustari pentru pierderi asteptate aferente activelor financiare constituite de persoanele juridice romane care desfasoara activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil sau au fost constituite in perioada in care persoana juridica romana era supusa impozitului pe veniturile microintreprinderilor.»
Microintreprinderile care efectueaza sponsorizari pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult (deci nu numai cele care sunt licentiate pentru prestarea de servicii sociale), care la data incheierii contractului sunt inscrise in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, scad sumele aferente din impozitul pe veniturile microintreprinderilor pana la nivelul valorii reprezentand 20% din impozitul datorat pentru trimestrul in care au inregistrat cheltuielile respective. Conditia este sa fie inscrise in Registrul  organizat de ANAF.
 
Impozitul pe venit
Contribuablii, persoane fizice, vor putea redirectiona 3,5% din impozitul pe venit pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult (oricare entitate, nu numai cele care sunt licentiate pentru prestarea de servicii sociale), precum si pentru acordarea de burse private. 
Entitatile nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, precum si unitatile de cult beneficiaza de sumele redirectionate (3,5%) daca la momentul platii acestora de catre organul fiscal sau angajatorul/platitorul de venit figureaza in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale. 

A fost precizat in mod expres faptul ca „veniturile din transferul de moneda virtuala" sunt incluse  in categoria veniturilor din alte surse. Pentru aceste venituri se depune declaratie de catre beneficiar (nu se retine la sursa impozitul). Castigul din transferul de moneda virtuala se va determina ca diferenta pozitiva intre pretul de vanzare si pretul de achizitie, inclusiv costurile directe aferente tranzactiei. 
Castigul sub nivelul a 200 lei/tranzactie nu se impoziteaza cu conditia ca totalul castigurilor intr-un an fiscal sa nu depaseasca nivelul de 600 lei. 
 
 
Taxa pe valoarea adaugata 
Au fost aduse modificari si completari la modalitatea de ajustare a bazei impozabile in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.

Au fost modificate conditiile de aplicare a cotei reduse de TVA de 5% in ceea ce priveste  livrarea locuintelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite. 
S-a eliminat restrictia potrivit careia se poate achizitiona doar o singura locuinta cu cota redusa de 5%.
S-a eliminat restrictia privind suprafata maxima a terenului pe care este construita locuinta (250 mp) pentru a beneficia de cota redusa de 5% de catre orice persoana necasatorita sau familie.
In ceea ce priveste modificarile si completarilela Codul de procedura fiscala, Legea nr. 30/2019 prevede ca in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central, procedurile de administrare sa se realizeze in functie de clasa/subclasa de risc fiscal in care sunt incadrati contribuabilii ca urmare a analizei de risc efectuate de organul fiscal. 
 
Contribuabilii se incadreaza in 3 clase principale de risc, dupa cum urmeaza: 
    a) contribuabili cu risc fiscal mic; 
    b) contribuabili cu risc fiscal mediu; 
    c) contribuabili cu risc fiscal ridicat.

Nu se considera ca un contribuabil inregistreaza obligatii fiscale restante in situatia in care suma obligatiilor fiscale datorate de contribuabil/platitor este mai mica sau egala cu suma de rambursat/restituit pentru care exista cerere in curs de solutionare si cu sumele certe, lichide si exigibile pe care contribuabilul le are de incasat de la autoritatile contractante. In cazul emiterii certificatului de atestare fiscala se face mentiune in acest sens.
 
Somatia (in cazul inceperii executarii silite) va cuprinde si numarul dosarului de executare, suma pentru care se incepe executarea silita, termenul in care cel somat urmeaza sa plateasca suma prevazuta in titlul executoriu, indicarea consecintelor nerespectarii acesteia, precum si posibilitatea de a intra intr-o procedura de mediere. 
   
Apare astfel, ca noutate, procedura de mediere. Procedura de executare silita nu incepe de la data la care debitorul notifica organului fiscal intentia de mediere. Pe parcursul procedurii de mediere organul fiscal poate dispune masuri asiguratorii. 

ANAF reglementeaza procedura privind obtinerea codului de TVA in aceeasi zi cu cea a solicitarii, urmare emiterii Ordinului nr. 167/2019 privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal in cazul inregistrarii si anularii inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata.

Ordinul aproba modelul si continutul formularului ,,Declaratie pe propria raspundere pentru inregistrarea in scopuri de TVA'' care se poate utiliza numai pentru solicitarea inregistrarii in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (daca cifra de afaceri realizata in cursul unui an calendaristic este inferioara plafonului de scutire, dar contribuabilul opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa).

Codul de TVA se va obtine in aceeasi zi cu cea a solicitarii, dar in termen de 15 zile de la data depunerii solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA, compartimentul de evaluare din cadrul organului fiscal procedeaza la verificarea datelor inscrise in declaratia pe propria raspundere.

Important! In cazul in care in urma verificarilor efectuate, compartimentul de evaluare constata ca informatiile inscrise in declaratia pe propria raspundere nu corespund datelor disponibile in evidentele organului fiscal, transmite catre Directia generala antifrauda fiscala o adresa in care sunt prezentate aspectele rezultate, in vederea dispunerii masurilor ce se impun.

ANAF elaboreaza procedura privind inregistrarea la organele fiscale a contractelorde locatiune prin Ordinul nr. 114/2019.

Important! Potrivit art. 1.798 din Codul civil, contractele de locatiune incheiate prin inscris sub semnatura privata care au fost inregistrate la organele fiscale, precum si cele incheiate in forma autentica constituie titluri executorii pentru plata chiriei la termenele si in modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege.

Hotararea Guvernului nr. 213 din 10 aprilie 2019 pentru modificarea si completarea titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prevede faptul ca in situatia in care se comercializeaza un pachet care cuprinde bunuri/servicii supuse atat cotei reduse de TVA, cat si cotei standard de TVA si se poate stabili o operatiune principala, cota de TVA aplicabila pachetului este cota de TVA aplicabila operatiunii principale, chiar daca pretul fiecarui element care compune pretul total platit de un consumator pentru a putea beneficia de aceasta prestatie poate fi identificat.

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26 din 18 aprilie 2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative aduce ca noutate faptul ca niciun zilier nu poate presta activitati pentru acelasi beneficiar pe o perioada mai lunga de 90 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic, cu exceptia zilierilor care presteaza activitati in domeniul agriculturii, cresterii animalelor in sistem extensiv prin pasunatul sezonier al ovinelor, bovinelor, cabalinelor, activitati sezoniere in cadrul gradinilor botanice aflate in subordinea universitatilor acreditate, precum si in domeniul viticol; in cazul acestora, perioada nu poate depasi 180 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic . De asemenea, prevede infiintarea la data de 20 decembrie 2019 a Registrului electronic de evidenta a zilierilor, ca singura modalitate de transmitere a datelor privind evidenta zilierilor.

Referitor la impozitul pe venit, remuneratia primita de zilier pentru activitatea prestata este supusa impozitului pe venit, calculul, plata si declararea impozitului pe venit datorat pentru veniturile realizate din activitatea prestata de zilier fiind in sarcina beneficiarului. Pentru remuneratia platita zilierilor, beneficiarul nu datoreaza contributia asiguratorie pentru munca.

Referitor la CAS, pentru veniturile realizate din activitatea prestata de zilieri se datoreaza contributia de asigurari sociale datorata bugetului asigurarilor sociale de stat, conferind zilierului calitatea de asigurat in sistemul public de pensii. Activitatea desfasurata in conditiile acestei legi nu confera zilierului calitatea de asigurat in sistemul public de sanatate. Acesta se poate asigura optional in sistemul public de sanatate potrivit prevederilor art. 180 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Activitatea desfasurata in conditiile prezentei legi nu confera zilierului calitatea de asigurat in sistemul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale. In situatia producerii unui accident de munca sau boala profesionala beneficiarul este obligat sa asigure plata cheltuielilor aferente ingrijirilor medicale necesare.

Au fost introduse noi domenii de activitate in care pot fi angajati zilieri, cum ar fi activitati de organizare a expozitiilor, targurilor si congreselor, activitati de interpretare artistica, spectacole, cresterea si reproductia animalelor semidomesticite si a altor animale, activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, activitati de intretinere peisagistica, restaurant, baruri si alte activitati de servire a bauturilor, activitati ale gradinilor zoologice, botanice si ale rezervatiilor naturale.

Incepand cu data de 1 iunie 2019 se diminueaza cota de TVA aplicabila livrarii alimentelor de inalta valoare calitativa, respectiv produse montane, bio, traditionale, autorizate de Ministerul Agriculturii, aceasta devenind 5% (anterior, cota era de 9%). 

Ordonanta de urgenta nr. 50/2019 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu din 02 iulie 2019 aduce modificari la unele venituri din care se constituie Fondul de mediu:
  • scade cota de contributie din vanzarea deseurilor de la 3% la 2%;
  • contributia se datoreaza pentru veniturile realizate din vanzarea oricaror deseuri, nu numai metalice feroase si neferoase.

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56 din 3 iulie 2019 pentru completarea Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri din 4 iulie 2019, completeaza lista domeniilor de activitate pentru care se pot folosi zilieri cu urmatoarele: 
 
  • hoteluri si alte facilitati de cazare - diviziunea 55; facilitati de cazare similare - clasa 5510; facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata - clasa 5520 - tabere de copii, organizate de Ministerul Tineretului si Sportului, direct sau prin unitatile din subordinea acestuia;
  • facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata - clasa 5520 - cabane;
  • activitati ale bazelor sportive - clasa 9311;
  • activitati ale cluburilor sportive - clasa 9312."

Legea nr. 132/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri din 15 iulie extinde din nou domeniile de activitate in care se poate apela la activitatea zilierilor:
  • activitati de cercetare-dezvoltare in stiinte sociale si umaniste (sapaturi arheologice);
  • cresterea materialului saditor - cresterea plantelor ornamentale, inclusiv gazon pentru transplantare, operatiuni de ingrijire/curatare a pomilor, activitati ale pepinierelor, cu exceptia celor pentru arbori de padure;
  • activitati de interpretare artistica - spectacole, activitati-suport pentru interpretarea artistica - spectacole, activitati de gestionare a salilor de spectacole si tabere de copii organizate de Ministerul Tineretului si Sportului, direct sau prin unitatile din subordinea sa 
Legea nr. 136/2019 pentru abrogarea alin.(1), (2) si (4) ale art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 587 din 17 iulie 2019, abroga exceptia de la obligatia dotarii cu aparate de marcat electronice fiscale pentru livrarile de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce functioneaza pe baza de acceptatoare de banknote sau monede si care contin un sistem de contorizare electronic si/sau mecanic, astfel ca si acesti operatori economici vor avea obligatia de a emite bon fiscal.

Pana la data de 31 decembrie 2019, operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, au obligatia de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale.

Operatorii de transport rutier care efectueaza transport de persoane prin servicii regulate in transportul rutier national, cu exceptiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia sa doteze autovehiculele cu care executa aceste servicii cu aparatele de marcat electronice fiscale, in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.

Se prevede  expres ca in cazul  transportului rutier international contra cost de persoane nu este obligatorie dotarea cu aparate de marcat electronice fiscale.
Legea nr. 156/2019 pentru modificarea art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 625 din 26 iulie 2019 se adreseaza platitorilor de impozit pe profit, carora le majoreaza procentul aplicat asupra cifrei de afaceri, folosit in stabilirea limitei pana la care pot sa-si diminueze impozitul pe profit cu sumele sponsorizate.  
 
 Urmare acestei legi, cheltuielile de sponsorizare se scad din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:
   
1. valoarea calculata prin aplicarea a 0,75% (vechiul procent era de 0,5%) la cifra de afaceri; pentru situatiile in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, aceasta limita se determina potrivit normelor; 
   
2. valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat. 
   
Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 648 din 05 august 2019, aduce urmatoarele  prevederi:
I. instituirea unor masuri de restructurare a obligatiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018, in cazul debitorilor care au datorii in cuantum mai mare sau egal cu suma de un million lei.
II. anularea unor obligatii accesorii  pentru debitorii - persoane juridice, persoane fizice sau entitati fara personalitate juridica - care la data de 31 decembrie 2018 inclusiv au obligatii bugetare principale restante administrate de organul fiscal central sub un milion lei.

Hotararea nr. 773/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, in vederea diminuarii blocajului financiar si a pierderilor din economie prevede faptul ca, in vederea realizarii operatiunilor de compensare, persoanele juridice cu capital integral/majoritar/minoritar de stat transmit la adresa web dedicata facturile pentru sumele restante catre orice creditor, respectiv de la orice debitor persoana juridica cu sediul in Romania, mai vechi de 30 de zile de la emiterea facturii fiscale sau de la scadenta, daca scadenta este clar specificata.
     
Operatiunile de compensare se realizeaza de catre persoanele juridice cu capital integral/majoritar/minoritar de stat prin accesarea adresei web dedicate, publicata pe website-ul CPPI pentru accesarea SIC, precum si pentru transmiterea informatiilor necesare.
   
Persoanele juridice, altele decat cele prevazute mai sus, pot sa realizeze operatiuni de compensare cu facturi prin crearea conturilor de utilizator si prin transmiterea la adresa dedicata a facturilor pe care intentioneaza a le compensa.

Ordinul presedintelui ANAF nr. 3008 din 7 noiembrie 2019 pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.654/2015 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscala, a certificatului de obligatii bugetare, precum si a modelului si continutului acestora (Monitorul Oficial nr. 945 din 26 noiembrie 2019), modifica certificatul de atestare fiscala.
 
   
Modificarile succesive aduse Codului de procedura fiscala in ultima perioada au condus si la necesitatea modificarii procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscala (CAF).
Astfel, au fost avute in vedere urmatoarele aspecte:
  • reglementarea modalitatii de eliberare a CAF pentru asocierile si entitatile fara personalitate juridica, caz in care cererea se depune la organul fiscal central in a carui raza teritoriala contribuabilul isi are domiciliul fiscal, iar CAF nu contine informatii cu privire la modul de indeplinire al obligatiilor fiscale de catre membrii acestora;
  • stabilirea termenului de 90 de zile ca si perioada de utilizare a CAF pentru persoanele fizice care nu desfasoara activitati economice in mod independent sau nu exercita profesii libere si a unui termen de 30 de zile pentru celelalte categorii de contribuabili;

-  neincluderea la sectiunea A a CAF, datorita faptului ca nu sunt considerate obligatii fiscale restante, a:
a) obligatiilor fiscale pentru care s-au acordat si sunt in derulare inlesniri la plata, potrivit legii, daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata;
b) sumelor reprezentand creante fiscale care, ulterior deschiderii procedurii insolventei, nu sunt admise la masa credala potrivit legii, sub rezerva ca debitorul sa nu fi fost condamnat pentru bancruta simpla sau frauduloasa ori sa nu i se fi stabilit raspunderea pentru efectuarea de plati ori transferuri frauduloase, inclusiv in cazul atragerii raspunderii acestuia, potrivit legii;
c) sumelor reprezentand creante fiscale care, ulterior deschiderii procedurii reorganizarii judiciare, nu sunt acceptate in planul de reorganizare confirmat de judecatorul-sindic, sub rezerva ca debitorii sa se conformeze planului de reorganizare aprobat;
d) sumelor reprezentand creante fiscale inscrise in titlurile executorii ce au stat la baza sechestrului pentru care s-a realizat valorificarea bunului cu plata in rate, in limita diferentei de pret ce a fost aprobata la plata in rate;
e) obligatiilor fiscale stabilite in acte administrative fiscale contestate potrivit legii, care sunt garantate potrivit art. 210 - 211 sau art. 235 din Codul de procedura fiscala.

- completarea mentiunilor relevante pentru situatia fiscala a contribuabililor din certificatul de atestare fiscala cu situatia in care suma obligatiilor fiscale datorate de contribuabil este mai mica sau egala cu sumele certe, lichide si exigibile pe care contribuabilul le are de incasat de la autoritatile contractante, precum si cea in care contribuabilul inregistreaza obligatii fiscale care constituie conditie de acordare a inlesnirilor la plata.

- precizarea celor trei modalitati de transmitere pe cale electronica a certificatelor de atestare fiscala, respectiv prin SPV, prin sistemul informatic PATRIMVEN si prin intermediul SISTEMUL INFORMATIC pus la dispozitia institutiilor de credit, in spatiul privat de pe portalul ANAF.

- posibilitatea organului fiscal de a indrepta orice eroare materiala din certificatul de atestare fiscala, prin intocmirea unui act de indreptare a erorii materiale.

Noile prevederi intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial.

HG 935/2019 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata pentru anul 2020, publicata in Monitorul oficial nr 1010/16.12.2019 are urmatoarele principale prevederi:
  1. Incepand cu data de 1 ianuarie 2020 se majoreaza salariul minim la suma de 2.230 lei lunar, fara a include sporuri si alte adaosuri,  pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 13,327 lei/ora. 
  2. Incepand cu 1 ianuarie 2020 toate drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii se determina prin raportare la nivelul de 2.230 lei al salariului de baza minim brut pe taragarantat in plata.
  3. Salariul minim brut pentru persoanlul incadrat pe functii pentru care se prevede nivelul de studii superioare, cu vechime in munca de cel putin un an in domeniul studiilor superioare,  va ramane in 2020 la cuantumul actual de 2.350 de lei.

Cadoul de Craciun oferit de Guvern este disparitia sistemului platii defalcate a taxei pe valoarea adaugata. Iata ca ceea ce trebuia sa se intample mai demult, se intampla in preajma sarbatorilor de iarna, si anume disparitia sistemului split TVA, un mecanism atat de controversat nu numai de mediul de afaceri, ci si de forurile europene.

Astfel, Ordonanta de urgenta nr. 78/2019 privind modificarea unor acte normative si stabilirea unor masuri in domeniul agriculturii, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, publicata in  Monitorul Oficial, Partea I nr. 1031 din 23 decembrie 2019, abroga prevederile Ordonantei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA, incepand cu data de 1 februarie 2020.

Atentie! Pana la aceasta data, contul de TVA poate fi executat silit de catre orice creditor, indiferent de natura creantei, deci inclusiv de catre organele de executare silita din cadrul ANAF.
Premisa aparitiei actului normativ a fost faptul ca nepromovarea acestei modificari in regim de urgenta ar avea drept consecinte riscul continuarii procedurii de infringement in Cauza 2017/2.180 - avand ca obiect incompatibilitatea cu dreptul Uniunii Europene a sistemului de plata defalcata a TVA si suportarea unor sanctiuni pecuniare si a unor penalitati substantiale.

S-a avut in vedere si depasirea termenului-limita de 1 august 2019 asumat fata de Comisia Europeana pentru compatibilizarea sistemului de plata defalcata a TVA cu acquis-ul comunitar in domeniu, ca urmare a Scrisorii Comisiei Europene nr. C (2018) 7.121 final din 8 noiembrie 2018 de punere in intarziere in cauza 2017/2.180 - avand ca obiect incompatibilitatea cu dreptul Uniunii Europene a sistemului de plata defalcata a TVA in aplicare de la 1 ianuarie 2018.

De retinut ca incepand cu data publicarii acestei Ordonante de urgenta (23 decembrie 2019), organele fiscale nu mai opereaza inscrieri in Registrul persoanelor care aplica plata defalcata a TVA.
Incepand cu data de 1 februarie 2020, prin conturile de TVA deschise la unitatile Trezoreriei Statului ale persoanelor care au aplicat mecanismul platii defalcate a TVA nu mai pot fi efectuate operatiuni. Comisia Europeana (CE) a cerut autoritatilor sa elimine din legislatie sistemul platii defalcate a taxei pe valoare adaugata (,,split TVA''), deoarece incalca dreptul Uniunii Europene.

Va reamintim ca mecanismul platii defalcate a TVA a fost introdus de la 1 octombrie 2017, initial in forma optionala pentru firmele care si-au manifestat aceasta dorinta in schimbul unor facilitati fiscale pana la data de  31 decembrie 2017. Incepand cu anul 2018, sistemul a devenit obligatoriu pentru firmele care nu si-au achitat obligatiile fiscale reprezentand TVA, mai vechi de 60 de zile de la scadenta si pentru cele care au intrat in insolventa.

Este de retinut si faptul ca acest cadou este oferit tuturor contribuabililor, nu numai celor care aplica deja sistemul platii defalcate, intrucat si ceilalti operatori economici stateau permanent cu sabia deasupra capului, intrucat orice intarziere la plata mai mare de 60 de zile ii putea arunca in aceasta prapastie greu de suportat din punct de vedere financiar.
 
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre modificari legislative

Majorarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata la 3.700 lei: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatii

de Profeanu Laura 08 Iun 2024
In contextul unei cresteri economice constante si al necesitatii de a asigura un trai decent pentru toti lucratorii, Guvernul Romaniei a adoptat Hotararea nr. 598/2024 pentru majorarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilindu-l la 3.700 de lei pentru un program normal de lucru de 168 de ore pe luna, de la 1 iulie 2024. Aceasta decizie vine ca raspuns la inflatia ...

Schimbari semnificative in procedura de eliberare a adeverintelor de venit de catre ANAF

de Profeanu Laura 07 Iun 2024
Incepand cu 6 iunie 2024, persoanele fizice din Romania vor beneficia de o procedura simplificata si mai clara in ceea ce priveste eliberarea adeverintelor de venit de catre ANAF. Noile reglementari, publicate in Monitorul Oficial nr. 527 din 06 iunie 2024, prin Ordinul Presedintelui ANAF nr. 1.048/2024, aduc modificari importante in modalitatea de aplicare a cererilor si in formatul documentelor ...

In atentia agentilor economici comercianti de autovehicule noi si uzate

de Profeanu Laura 13 Mai 2024
Comerciantii de autovehicule noi si uzate trebuie sa fie permanent informati despre normele si practicile corecte impuse de Codul fiscal dar si de ANPC. Fisele de control publicate pe site ANPC ofera un cadru clar al asteptarilor in domeniu si reprezinta totodata un instrument valoros pentru evitarea sanctiunilor care pot urca pana la sume considerabile. Aceste controale pot fi declansate fie din ...

Noutati in Regulamentul e-Transport: Scutiri pentru colete postale si produse accizabile

de Profeanu Laura 12 Mai 2024
Executivul a adoptat modificari semnificative in cadrul sistemului e-Transport, prin OUG nr. 43/2024, intrata in vigoare la 30 aprilie 2024. Aceste schimbari (care modifica OUG nr. 41/2022) aduc o veste buna pentru anumite categorii de transporturi, facilitand procesele pentru prestatorii de servicii postale si transportul de produse accizabile. Detalii ale scutirilor: Conform noilor ...

Schimbari semnificative in legislatia privind evaziunea fiscala

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
Romania a facut inca un pas major in lupta impotriva evaziunii fiscale prin promulgarea unei legi care modifica si majoreaza sanctiunile aplicabile in acest domeniu. Legea 126/2024, promulgata pe 10 mai 2024 prin Decretul nr. 844/2024, vine cu schimbari semnificative care vizeaza imbunatatirea colectarii veniturilor statului si combaterea fraudelor fiscale, in special in zona facturarii ...

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari legislative keyboard_double_arrow_right