Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Decembrie 2024

CBAM: Ce presupune noul mecanism al Uniunii Europene si cum se pot pregati importatorii pentru 2026

01 Dec 2024

Uniunea Europeana face pasi importanti in combaterea schimbarilor climatice prin implementarea mecanismului de ajustare a carbonului la frontiera (CBAM), reglementat de Regulamentul 956/2023. Incepand cu 2026, importatorii vor putea introduce marfuri vizate de taxa pe carbon pe piata UE, doar daca obtin statutul de declarant autorizat CBAM. Procesul de autorizare este complex si poate dura pana la 180 de zile, astfel incat companiile trebuie sa inceapa pregatirile cat mai curand.

Pasii pentru obtinerea statutului de declarant autorizat CBAM

Incepand cu 31 decembrie 2024, operatorii economici vor putea depune cereri de autorizare prin intermediul unui registru electronic CBAM, gestionat la nivel national de autoritatile competente, precum Ministerul Finantelor in Romania. Procedura implica furnizarea de documente care atesta indeplinirea urmatoarelor criterii principale:

    Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
    Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
    Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
  1. Conformitate fiscala si vamala
    Solicitantul nu trebuie sa fi incalcat grav sau repetat legislatia fiscala si vamala, normele privind abuzul de piata sau reglementarile CBAM. Autoritatile pot solicita documente precum cazierul judiciar al operatorului si al reprezentantilor sai.
  2. Capacitate financiara si operationala
    Solicitantul trebuie sa demonstreze ca poate indeplini obligatiile financiare si operationale legate de CBAM. Documentele justificative includ bilanturi financiare, conturi de profit si pierdere si situatii ale fluxurilor de numerar. De asemenea, structura organizationala trebuie sa fie clara, iar procedurile interne sa asigure respectarea obligatiilor privind certificatele CBAM.
  3. Constituirea unei garantii financiare
    Pentru operatorii stabiliti in afara UE, regulamentul prevede constituirea unei garantii financiare proportionale cu valoarea certificatelor necesare importurilor.

Termene si etape ale procesului de autorizare

Evaluarea cererii se va face in termen de 120 de zile calendaristice, cu posibilitatea extinderii la 180 de zile daca sunt necesare documente suplimentare. Autoritatile vor consulta si statele membre UE pentru a verifica daca solicitantul nu a depus cereri similare sau nu i-a fost revocata autorizatia intr-un alt stat membru.

Informatii privind completarea rapoartelor CBAM
Cerinte de raportare CBAM Trim. III 2024 - Trim. IV 2025

Potrivit informatiilor publicate de Ministerul Finantelor aici, incepand cu raportul CBAM pentru Trimestrul III 2024 (pana la 31 octombrie 2024) si pana la sfarsitul perioadei de tranzitie, utilizarea flexibila a valorilor implicite puse la dispozitie si publicate de Comisie sau a oricaror alte valori implicite specificate in anexa III la Regulament, nu va mai fi posibila.
In sprijinul declarantilor, Comisia Europeana a elaborat un model de raport pentru „comunicarea datelor privind emisiile incorporate” de catre operatori declarantilor (prevazut in anexa IV la Regulamentul de punere in aplicare (Regulamentul (EU) 2023/1773).

Registrul CBAM: Instrumentul central al mecanismului

Registrul CBAM va functiona ca o baza de date electronica securizata, conectata la alte sisteme vamale si nonvamale. Acesta va include:

  • Portalul declarantilor autorizati: pentru gestionarea cererilor de autorizare si predarea certificatelor CBAM.
  • Portalul operatorilor non-UE: pentru inregistrarea informatiilor despre instalatii si marfurile produse.
  • Portalul autoritatilor nationale si al Comisiei Europene: pentru monitorizarea conformitatii si a tranzactiilor.

Indrumari suplimentare cu privire la raportarile CBAM, incepand cu trim. III 2024, daca emisiile reale nu sunt disponibile.

Incepand cu raportul CBAM aferent  Trim. III 2024 si pana la sfarsitul perioadei de tranzitie, declarantii raportori, au obligatia de a raporta emisiile reale pentru fiecare bun CBAM importat in UE.

Astfel, declarantii raportori trebuie sa depuna toate eforturile posibile pentru a obtine emisiile reale de la furnizorii sau producatorii lor de bunuri CBAM.

In cazul in care declarantii nu reusesc, in cele din urma, sa obtina datele reale privind emisiile de CO2, acestia trebuie sa demonstreze ca au intreprins toate eforturile rezonabile pentru a furniza justificari si sa includa documente justificative care atesta eforturile nereusite si masurile luate pentru a obtine date de la furnizori si/sau producatori.

In acest sens, acestia trebuie sa selecteze, in campul „Tip de determinare”, noua optiune „Datele reale nu sunt disponibile”. Aceasta optiune exista atat pentru emisiile incorporate directe, cat si pentru cele indirecte.

Important! Daca se alege aceasta optiune, raportul CBAM va fi considerat incorect/incomplet.

Mai important! In cazul in care se alege optiunea „Date reale indisponibile”, declarantii trebuie sa urmeze si urmatorii pasi:

1. Se va utiliza campul „Informatii suplimentare” pentru a furniza justificari cu privire la motivul pentru care lipsesc datele reale privind emisiile.

2. In fila Suplimentar, se vor incarca documentele justificative care atesta eforturile nereusite si masurile luate pentru a obtine date de la furnizori si/sau producatori.

Atentie! In cazul in care este aleasa optiunea Datele efective nu sunt disponibile, campurile ulterioare din fila Emisii vor deveni needitabile (de exemplu, pentru emisiile incorporate directe: campul Tipul metodologiei de raportare; pentru emisiile incorporate indirecte: campurile Sursa factorului de emisie si Sursa de energie electrica) iar campurile numerice vor fi completate automat cu 0.

Declarantii care au transmis deja un raport CBAM folosind o solutie de avarie pentru a indica faptul ca datele reale nu sunt disponibile, nu sunt obligati sa transmita din nou aceste rapoarte.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre noutati fiscal-contabile

Modificari fiscale 16 - 22 decembrie 2024

de Irina Dumitrescu 22 Dec 2024
1. Legea nr. 313/2024 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare   Publicat in: M.Of. nr.1270 din 17.12.2024 Ce prevede: In domeniul fiscal contabil ordonanta aduce urmatoarele modificari:   - Clarificari ...

Ghidul ANAF privind utilizarea codurilor RO e-Factura

de Profeanu Laura 11 Dec 2024
Sistemul national de facturare electronica RO e-Factura a fost introdus pentru a standardiza emiterea, transmiterea si procesarea facturilor electronice in conformitate cu legislatia fiscala romaneasca si europeana. Recent, ANAF a publicat un ghid detaliat privind utilizarea codurilor specifice pentru tipuri de facturi si categorii de TVA, precum si alte reguli importante pentru ...

Schimbari legislative in Sistemul de Garantie-Returnare (SGR): ce aduce nou proiectul de Hotarare de Guvern?

de Profeanu Laura 11 Dec 2024
Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor propune modificari la Hotararea Guvernului nr. 1074/2021 privind Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) pentru ambalaje primare nereutilizabile. Proiectul de hotarare se afla in prezent in transparenta decizionala si urmareste sa optimizeze functionarea acestui sistem, important pentru atingerea obiectivelor de reciclare asumate de Romania la nivel ...

Modificari Legea contabilitatii: Balante lunare, termene fixe pentru depunerea situatiilor financiare si raportarilor contabile anuale, clarificate prin OUG 138/2024

de Profeanu Laura 09 Dec 2024
In contextul modificarilor aduse de Ordonanta de Urgenta nr. 138/2024 (in vigoare de la 05.12.2024) Legea contabilitatii nr. 82/1991 a suferit modificari menite sa elimine incertitudinile care au existat in ceea ce priveste termenele de raportare financiara. Schimbarile au fost motivate de necesitatea unei mai bune clarificari a termenelor de depunere si de adaptare la realitatile ...

Noi obligatii privind RO e-Factura: coduri CPV obligatorii in relatia B2G si clarificari privind relatia B2C

de Profeanu Laura 08 Dec 2024
Incepand cu 1 ianuarie 2025, emitentii de facturi in cadrul relatiilor business-to-government (B2G) vor trebui sa includa codurile CPV in facturile transmise prin sistemul national RO e-Factura, conform noilor prevederi ale OUG 10/2021, aduse de OUG 138/2024. In paralel, acelasi act normativ clarifica aspecte legate de facturarea in relatia business-to-consumer (B2C), eliminand obligativitatea ...

Modificari fiscale 02 - 08 decembrie 2024

de Irina Dumitrescu 09 Dec 2024
O.U.G. nr. 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri Publicat in: M.Of. nr.1222  din  05.12.2024 Ce prevede: Ordonanta de urgenta aduce unele schimbari in domeniul fiscal contabil. Acestea vizeaza: E-factura Se introduce obligativitatea inscrierii codurilor CPV in ...
Vezi toate studiile de caz despre noutati fiscal-contabile keyboard_double_arrow_right