Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 16 Aprilie 2025

Ce obligatii au angajatorii cu privire la contributiile sociale in anul 2018?


Desi contributiile sociale au fost transferate la angajat prin O.U.G. nr. 79/2017, in continuare acestea se retin, se declara si se platesc de catre platitorul de venituri din salarii sau asimilate salariilor. Conform Codului de procedura fiscala neretinerea, potrivit legii, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa precum si retinerea si nevarsarea acestora in totalitate constituie contraventii. Sanctiunile sunt stabilite in functie de sumele sustrase la plata (pana la 50.000 lei, intre 50.000 lei si 100.000 lei si peste 100.000 lei) si pot ajunge pana la 27.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari, respectiv pana la 8.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.

In anul 2018 numarul contributiilor sociale datorate pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor s-a redus de la sase la trei contributii, respectiv:
  • contributiile de asigurari sociale, datorate bugetului asigurarilor sociale de stat – salariat. Contributia se datoreaza si de catre angajator insa doar pentru conditii speciale si deosebite de munca;
  • Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
    Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
    Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
    contributia de asigurari sociale de sanatate, datorata bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate- salariat;
  • contributia asiguratorie pentru munca, datorata bugetului general consolidat - angajator.
Astfel, asupra veniturilor din salarii se aplica prin retinere la sursa urmatoarele contributii:
1. Contributia de asigurari sociale – 25%
2. Contributia de asigurari sociale de sanatate – 10%

Pentru veniturile din salarii angajatorul datoreaza contributia asiguratorie pentru munca. Din contributia asiguratorie pentru munca incasata la bugetul de stat se distribuie lunar, pana la sfarsitul lunii in curs, o cota de:
   a) 15%, care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale constituit in baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare;
   b) 20%, care se face venit la Bugetul asigurarilor pentru somaj;
   c) 5%, care se face venit la Sistemul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
   d) 40%, care se face venit la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate pentru plata concediilor medicale;
   e) 20%, care se face venit la bugetul de stat intr-un cont distinct.

Astfel, patru dintre contributiile sociale aplicate pana la 01 ianuarie 2018 au fost comasate in aceasta contributie asiguratorie pentru munca. Este vorba de contributia la somaj (angajat si angajator), contributia pentru concedii medicale, contributia pentru risc si accidente si contributia pentru garantarea creantelor salariale.

Pentru conditii deosebite de munca si pentru conditii speciale de munca (astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice) se datoreaza in plus, de catre angajator, contributii de asigurari sociale aplicand urmatoarele cote asupra salariului brut:
- 4% - in cazul conditiilor deosebite de munca.
- 8% - in cazul conditiilor speciale de munca.

Prin OUG 3/2018 a mai fost introdusa o obligatie in sarcina angajatorului – aceea de a suporta, in numele angajatului,  diferenta de contributii pana la nivelul contributiilor sociale aferente salariului minim brut pe tara pentru angajatii pentru care nivelul CAS si CASS datorat nu poate fi mai mic decat nivelul contributiilor aferente salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributiile.
Veniturile din salarii si asimilate salariilor sunt declarate de angajator in Declaratia 112 - Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Pe langa aceste contributii sociale reglementate de Codul fiscal, autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, si nu angajeaza persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati datoreaza lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap. Prin OUG 60/2017 a fost eliminata posibilitatea persoanelor juridice de a opta pentru achizitionarea de produse sau servicii de la unitatile protejate autorizate incepand cu 01 septembrie 2017. Tot de la aceasta data a fost majorata contributia de la 50% la 100% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap. Contributia a crescut si mai mult de la 01 ianuarie 2018 avand in vedere cresterea salariului minim pe economie de la 1.450 lei la 1.900 lei.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre contributii sociale

14Apr2025

Pensii ocupationale. Tratament fiscal

de Florentina Buzea valabil la 14 Apr 2025
Intrebare: Societate platitoare de impozit pe venit decide sa achite pentru doi angajati, cu norma partiala de munca, contributie la pensie privata pilon IV in suma lunara de 1200 lei/salariat. Va rugam se ne comunicati daca exista deductibilitate pentru acest tip de contributie, daca se considera beneficiu salarial la care se achita contributii si monografia contabila pentru inregistrarea acesteia.
11Apr2025

Cadouri de Paste neimpozabile

de Gina Popescu valabil la 11 Apr 2025
Intrebare: Administratorul societatii doreste sa acorde prime de Paste pentru toti salariatii. Intrebarea noastra este: care este limita legala pentru acordarea primei de Paste pentru fiecare salariat? Va multumesc!
03Apr2025

Completare Declaratia Unica

de Florentina Buzea valabil la 03 Apr 2025
Intrebare: PFA infiintat la data de 13.05.2024, cod CAEN 6201, a realizat venituri incepand cu luna iunie 2024, nu s-a depus declaratie unica cu venitul estimat, depun declaratia unica in 2025, la capitolul regularizare trec ceva? Sau trebuie sa fac o declaratie unica in aprilie 2025 cu venit estimat?
02Apr2025

Premii acordate angajatilor partenerilor, in legatura cu performantele lor profesionale

de Profeanu Laura valabil la 02 Apr 2025
Intrebare: Societatea intentioneaza sa faca o campanie de marketing prin care vrea sa premieze angajatii societatilor partenere, in sensul ca se ofera un premiu pentru cei care ating un anumit prag de vanzari. In aceasta situatie se pot incadra veniturile obtinute de acele persoane fizice la articolul 110 din Codul Fiscal, respectiv venituri din premii si jocuri de noroc? Daca campania se deruleaza ...
07Apr2025

Obligatii declarative si de plata privind veniturile din activitati independente

de Dani Cucu valabil la 07 Apr 2025
Intrebare: O persoana fizica autorizata obtine un venit net in anul 2024 de 22.000 lei, in declaratia estimata pentru anul 2024 a optat pentru plata CASS la un venit net estimat de 12 salarii de 39600 lei respectiv suma de 3960 lei, cass dedutibil este 2200 lei, cum ar trebui sa trec in declaratia unica finala pentru anul 2024 CASS? Daca doreste sa se asigure la pensie pentru anul 2024 optional se ...

Fluturasul de salariu - intre optional si necesar: de ce ar trebui totusi emis lunar salariatilor

de Profeanu Laura 30 Mar 2025
Desi legislatia muncii din Romania nu impune explicit angajatorilor obligatia de a emite fluturasul de salariu, acest document a devenit, in practica, un instrument valoros pentru transparenta in relatia dintre angajat si angajator. Recent, Inspectoratul Teritorial de Munca Salaj a reiterat importanta furnizarii acestui document, chiar si in absenta unei prevederi legale exprese. Ce este ...
Vezi toate studiile de caz despre contributii sociale keyboard_double_arrow_right
Desi contributiile sociale au fost transferate la angajat prin O.U.G. nr. 79/2017, in continuare acestea se retin, se declara si se platesc de catre platitorul de venituri din salarii sau asimilate salariilor. Conform Codului de procedura fiscala neretinerea, potrivit legii, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa precum si retinerea si nevarsarea acestora in totalitate constituie contraventii. Sanctiunile sunt stabilite in functie de sumele sustrase la plata (pana la 50.000 lei, intre 50.000 lei si 100.000 lei si peste 100.000 lei) si pot ajunge pana la 27.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari, respectiv pana la 8.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.