Ce schimbari aduce Noul Cod fiscal din 2016
13 Iul 2015
Proiectul de Lege privind Noul Cod fiscal a fost adoptat de Camera Deputatilor si trimis la Presedintele Romaniei pentru promulgare.
Printre schimbrarile prevazute de proiect in forma trimisa spre promulgare se regasesc:
Impozit pe profit
- Corelarea tratamentului contabil cu cel fiscal in cazul erorilor inregistrate in contabilitate. Conform proiectului pentru determinarea rezultatului fiscal, erorile inregistrate in contabilitate se corecteaza astfel:
a) erorile care se corecteaza potrivit reglementarilor contabile pe seama rezultatului reportat, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala;
b) erorile care se corecteaza potrivit reglementarilor contabile pe seama contului de profit si pierdere sunt luate in calcul pentru determinarea rezultatului fiscal in anul in care se efectueaza corectarea acestora
In prezent, indiferent de natura erorii (semnificativa sau nesemnificativa), conform pct. 13 din Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal veniturile sau cheltuielile inregistrate eronat sau omise se corecteaza prin ajustarea profitului impozabil al perioadei fiscale careia ii apartin si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala.
- Includerea urmatoarelor venituri in categoria veniturilor neimpozabile la determinarea profitului impozabil:
a) sumele colectate, potrivit legii, pentru indeplinirea responsabilitatilor de finantare a gestionarii deseurilor;
b) veniturile aferente titlurilor de plata obtinute de persoanele indreptatite, potrivit legii, titulari initiali aflati in evidenta Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor sau mostenitorii legali ai acestora;
c) despagubirile primite in baza hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului;
d) veniturile inregistrate printr-un sediu permanent dintr-un stat strain, in conditiile in care se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul strain respectiv, iar conventia respectiva prevede ca metoda de evitare a dublei impuneri metoda scutirii;
e) sumele primite ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturile actionarilor/asociatilor,cu ocazia reducerii capitalului social, potrivit legii.
- Includerea in categoria cheltuielilor deductibile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, in situatiile in care stocurile/mijloacele fixe amortizabile se inscriu in oricare dintre urmatoarele situatii/conditii:
1. au fost distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;
2. au fost incheiate contracte de asigurare;
3. au fost degradate calitativ si se face dovada distrugerii;
4.au termen de valabilitate/expirare depasit, potrivit legii.
- In ceea ce priveste cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, nedeductibile la determinarea profitului impozabil, in situatia in care evidenta contabila nu asigura informatia necesara identificarii acestor cheltuieli, la determinarea rezultatului fiscal se vor lua in calcul cheltuielile de conducere si administrare, precum si alte cheltuieli comune ale contribuabilului, prin utilizarea unor chei corespunzatoare de repartizare a acestora sau proportional cu ponderea veniturilor neimpozabile in totalul veniturilor inregistrate de contribuabil;
- Pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor vor fi deductbile si in urmatoarele situatii:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr.85/2014;
2.au fost incheiate contracte de asigurare
- Cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat si cheltuielile privind bursele private pot fi deduse din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:
1.valoarea calculata prin aplicarea a 0,5 % la cifra de afaceri; pentru situatiile in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, aceasta limita se determina potrivit normelor;
2.valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat.
In prezent limitele sunt de 3 la mie din cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit datorat.
- vor fi deduse la determinarea profitului ajustarile pentru deprecierea mijloacelor fixe amortizabile constituite pentru situatiile in care:
1. sunt distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze
de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;
2. au fost incheiate contracte de asigurare.
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
Pe langa activitatile exceptate de la aplicarea acestui sistem de impunere (domeniul bancar; domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, cu exceptia activitatilor de intermediere in aceste domenii;domeniul jocurilor de noroc) sunt excluse de la aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor si persoanele juridice romane care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale.
Conform proiectului se mentine cota de impunere de 3% insa, pentru persoanele juridice romane nou - infiintate, care au cel putin un salariat si sunt constituite, pe o durata mai mare de 48 de luni, iar actionarii/asociatii lor nu au detinut titluri de participare la alte persoane juridice, cota de impozitare va fi de 1% pentru primele 24 de luni de la data inregistrarii persoanei juridice romane, potrivit legii. Cota de impozitare se aplica pana la sfarsitul trimestrului in care se incheie perioada de 24 de luni.
Aceste prevederi se vor aplica daca in cadrul unei perioade de 48 de luni de la data inregistrarii, microintreprinderea nu se afla in urmatoarele situatii:
- lichidarea voluntara prin hotararea adunarii generale, potrivit legii;
- dizolvarea fara lichidare, potrivit legii;
- inactivitate temporara, potrivit legii;
- declararea pe proprie raspundere a nedesfasurarii de activitati la sediul social/sediile secundare, potrivit legii;
- majorarea capitalului social prin aporturi efectuate, potrivit legii, de noi
actionari/asociati;
- actionarii/asociatii sai vand/cesioneaza/schimba titlurile de participare detinute.
Conditia privitoare la salariat se considera indeplinita daca angajarea se efectueaza in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective.In cazul in care persoana juridica romana nou-infiintata nu mai are niciun salariat in primele 24 de luni, aceasta aplica cota de 3% incepand cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea. Pentru persoana juridica cu un singur salariat, al carui raport de munca inceteaza, conditia pivitioare la salariati se considera indeplinita daca in cursul trimestrului respectiv este angajat un nou salariat.
In acest sens, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr.53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:
a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;
b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata
Taxa pe valoare adaugata
1. Cota standard TVA va fi de 19% si se aplica asupra bazei de impozitare pentru operatiunile impozabile care nu sunt scutite de TVA sau care nu sunt supuse cotelor reduse.
Astfel, conform proiectului trimis spre promulgare cota standard va scadea de la 24% la 19%.
2. Cota redusa de 5% se va aplica si asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii:
- manuale scolare, carti, ziare si reviste, cu exceptia celor destinate exclusiv sau in principal publicitatii;
- serviciile constand in permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectura si arheologice, gradini zoologice si botanice, targuri, expozitii si evenimente culturale, evenimente sportive, cinematografe, altele decat cele scutite.
In prezent, pentru aceste livrari de bunuri si prestari de servicii cota de TVA este de 9%.
3. Aplicarea taxarii inverse si pentru urmatoarele livrari de bunuri in interiorul tarii:
- cladirile, partile de cladire si terenurile de orice fel, pentru a caror livrare se aplica regimul de taxare prin efectul legii sau prin optiune;
- livrarile de aur de investitii efectuate de persoane impozabile care si-au exercitat optiunea de taxare si livrarile de materii prime sau semifabricate din aur cu titlul mai mare sau egal cu 325 la mie, catre cumparatori persoane impozabile.
Taxarea inversa se va aplica in continuare si asupra livrarilor de bunuri si prestari de servicii pentru care se aplica in prezent masurile de simplificare conform art. 160 din Codul fiscal.
Proiectul mentine perioada de aplicare a masurilor de simplificare pentru livrarea de cereale si plante tehnice, livrarea de energie electrica catre un comerciant persoana impozabila, stabilit in Romania si transferul de certificate verzi ( de 31 decembrie 2018 inclusiv).
Impozitul pe venit:
- La calculul impozitului pe veniturile din salarii la functia de baza se deduc si primele de asigurare voluntara de sanatate conform Legii nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare,suportate de angajati,astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro.
- Venituri din pensii vor fi neimpozabile in limita de 1.050 lei lunar urmand a se majora cu 50 lei in fiecare an fiscal, incepand cu drepturile aferente lunii ianuarie, pana ce plafonul de venit neimpozabil ajunge la valoarea de 1.200 lei/lunar. In prezent suma neimpozabila este de 1.000 lei.
Masuri tranzitorii: Pentru veniturile realizate in anul fiscal 2015, obligatiile fiscale sunt cele in vigoare la data realizarii venitului. In situatia in care pentru veniturile realizate incepand cu anul fiscal 2016 contribuabilii datoreaza plati anticipate in cursul anului fiscal, in contul impozitului anual datorat, acestea vor fi stabilite potrivit reglementarilor in vigoare in anul anterior.
Prevederile privind impozitul pe venit prevazute de Noul Cod fiscal se vor aplica pentru veniturile realizate si cheltuielile efectuate de persoanele fizice incepand cu data de 1 ianuarie 2016 .
Impozitul pe cladiri
Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, cota de impozit pe cladiri va fi cuprinsa intre 0,2-1,3%. Cota se aplica asupra valorii care poate fi:
a) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
b) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
c) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta
Pentru cladirile rezidentiale si cladirile-anexa, aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se va calcula prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,08%-0,2%, asupra valorii impozabile a cladirii.
Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul pe cladiri se va calcula prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii. In cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza aplicand cota pentru cladiri rezidentiale.
Daca suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential nu pot fi evidentiate distinct, se vor aplica urmatoarele reguli:
a) in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza aplicand cota pentru cladiri rezidentiale;
b) in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar cheltuielile cu utilitatile sunt inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul pe cladiri se calculeaza aplicand cota pentru cladiri nerezidentiale.
Pentru cladirile rezidentiale aflate in proprietatea sau detinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe cladiri se va calcula prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,08% -0,2% asupra valorii impozabile a cladirii.
Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea sau detinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe cladiri se va calcula prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2% -1,3%, inclusiv, asupra valorii impozabile a cladirii.
Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea sau detinute de persoanele juridice, utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul/taxape cladiri se va calcula prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii.
In cazul in care proprietarul cladirii nu a actualizat valoarea impozabila a cladirii in ultimii 3 ani anteriori anului de referinta, cota impozitului/taxei pe cladiri va fi 5%. In cazul in care proprietarul cladirii pentru care se datoreaza taxa pe cladiri nu a actualizat valoarea impozabila in ultimii 3 ani anteriori anului de referinta, diferenta de taxa va fi datorata de proprietarul cladirii.
Proiectul Noului Cod fiscal elimina impozitul pe constructii speciale, introdus la 01 ianuarie 2014.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre noul cod fiscal
Iun192021
Declaratie 112 punct de lucru cu salariati
de
Elena Ionescu
valabil la 19 Iun 2021
Intrebare: Am facut procedura pentru inchiderea unui punct de lucru, schimbare adresa, inca nu am primit un raspuns, am deschis un nou punct de lucru cu > 5 sal, pentru care am primit certificat cu noul cui. Intrebare: la luna iunie pe ce cod fiscal declar in 112 impozitul? Cel vechi sau cel nou?
Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal - Proiect de modificare si completare
de
Portal Codul Fiscal
22 Feb 2016
Ministerul Finantelor Publice a publicat pe site-ul propriu, la rubrica Transparenta decizionala, proiectul de Hotarare de Guvern pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
”Impozite si taxe locale”:
Au fost completate prevederile referitoare la ...
Feb222016
Societate care aplica IFRS. Valoarea fiscala a imobilizarilor corporale
de
Irina Dumitrescu
valabil la 22 Feb 2016
Intrebare: Potrivit noului Cod fiscal, cu aplicare de la 01.01.2016, valoarea fiscala a imobilizarilor corporale reprezinta "costul de achizitie, de productie sau valoarea de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului, utilizata pentru calculul amortizarii fiscale, dupa caz - pentru mijloace fixe amortizabile si terenuri. In ...
Dec222015
Impozitarea veniturilor din deseuri
de
Constanta Popa
valabil la 22 Dec 2015
Intrebare: La achizitiile de deseuri reciclabile de la persoane fizice in baza Borderoului de achizitie, in anul 2016 se mai retine impozit pe venitul din alte surse 16%? Se impoziteaza ca in anii trecuti in functie de provenienta deseului - din gospodarie proprie sau din alte surse sau deloc? Se modifica modelul de borderou?
Nov162015
Noi reguli la determinarea venitului din activitati independente in 2016
de
Portal Codul Fiscal
16 Nov 2015
Noul Cod fiscal, ce va intra in vigoare la 01 ianuarie 2016, aduce schimbari si in ceea ce priveste regulile generale de stabilire a venitului net anual din activitati independente, determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
Una dintre aceste schimbari vizeaza deducerea cheltuielilor cu activele neamortizabile. In cazul acestora, cheltuielile ( pretul de ...
Oct262015
Noul Cod fiscal. TVA datorata de catre persoanele impozabile care solicita cu intarziere inregistrarea in scopuri de TVA
de
Portal Codul Fiscal
26 Oct 2015
In prezent, conform Codului Fiscal, in cazul in care o persoana impozabila a atins sau a depasit plafonul de scutire de TVA pentru intreprinderile mici (65.000 euro/220.000 lei) si nu a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA, organele fiscale competente vor proceda dupa cum urmeaza:
a) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata de organele de inspectie fiscala ...
Vezi toate studiile de caz despre noul cod fiscal keyboard_double_arrow_right