Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Noiembrie 2024

Checklist - inchiderea exercitiului financiar 2019


Intrucat se apropie sfarsitul anului 2019, redam mai jos principalele aspecte pe care trebuie sa le avem in vedere la incheierea exercitiului financiar 2019:

  1. Inventarierea anuala

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Persoanele juridice prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 au obligatia de a efectua inventarierea patrimoniului cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii. Inventarierea anuala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se face, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar. Bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar, cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in situatiile financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar respectiv. In situatia inventarierii unor gestiuni pe parcursul anului, in registrul-inventar se cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate si inscrise in listele de inventariere actualizate cu intrarile si iesirile de bunuri din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar.
 

  1. Efectuarea operatiunilor de delimitare in timp a veniturilor si cheltuielilor in vederea aplicarii principiului independentei exercitiului.

 
Cheltuielile efectuate in exercitiul financiar curent care sunt aferente exercitiilor financiare viitoare se vor inregistra in debitul contului 471-„Cheltuieli inregistrate in avans”. Veniturile incasate care sunt aferente exercitiilor financiare viitoare se vor inregistra in creditul contului 472-„Venituri inregistrate in avans”.
O atentie deosebita trebuie acordata si conditiilor de recunoastere in contabilitate a veniturilor si cheltuielilor conform reglementarile contabile aplicate (servicii prestate, dar nereceptionate de beneficiar, recunosterea veniturilor din vanzare bunurilor, recunoasterea cheltuielilor care sunt aferente exercitiului financiar, dar nu au fost intocmite facturi – cu ajutorul conturilor 418 – "Clienti - facturi de intocmit", respectiv 408 – ”Furnizori - facturi nesosite ”).
 

  1. Concedii de odihna neefectuate

In ceea ce priveste inregistrarea concediilor neefectuate la sfarsitul exercitiului financiar reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014 prevad ca sumele datorate si neachitate personalului pana la sfarsitul exercitiului financiar (concediile de odihna si alte drepturi de personal), respectiv eventualele sume care urmeaza sa fie incasate de la acesta, aferente exercitiului in curs, dar care urmeaza a fi platite/incasate in exercitiul financiar urmator, se inregistreaza ca alte datorii si creante in legatura cu personalul.
Concediile de odihna se inregistreaza pe seama datoriilor atunci cand suma lor este comensurata in baza statelor de salarii sau a altor documente care sa justifice suma respectiva. In lipsa acestora, sumele reprezentand concedii de odihna se recunosc pe seama provizioanelor. La inregistrarea in contabilitate a concediilor de odihna sunt avute in vedere prevederile legislatiei in vigoare, referitoare la modalitatea de efectuare a acestora.
 

  1. Rezerva legala

Obligatia de a constitui rezerva legala este prevazuta de Legea societatilor nr. 31/1990. Potrivit art. 183 din aceasta lege, din profitul societatii se va prelua, in fiecare an, cel putin 5% pentru formarea fondului de rezerva, pana ce acesta va atinge minimum a cincea parte din capitalul social. Daca fondul de rezerva, dupa constituire, s-a micsorat din orice cauza, va fi completat, cu respectarea acestor prevederi.

De asemenea, se include in fondul de rezerva, chiar daca acesta a atins limitele legale excedentul obtinut prin vanzarea actiunilor la un curs mai mare decat valoarea lor nominala, daca acest excedent nu este intrebuintat la plata cheltuielilor de emisiune sau destinat amortizarilor.

In contabilitate, rezerva legala se inregistreaza la sfarsitul exercitiului financiar 2019 prin formula contabila 129 "Repartizarea profitului" = 106 "Rezerve".
Inchiderea contului 129 "Repartizarea profitului" se efectueaza la inceputul exercitiului financiar 2019 prin formula contabila: 121 "Profit si pierdere" = 129 "Repartizarea profitului".

Profitul contabil ramas dupa aceasta repartizare se preia la inceputul exercitiului financiar 2019 in contul 117 "Rezultatul reportat", de unde urmeaza a fi repartizat pe celelalte destinatii hotarate de Adunarea Generala a Actionarilor sau Asociatilor, cu respectarea prevederilor legale.

Tot in anul urmator (2020) se va efectua regularizarea dividendelor interimare repartizate in cursul anului 2019 (daca este cazul):
Regularizarea sumelor repartizate in cursul exercitiului financiar - dupa aprobarea situatiilor financiare anuale – in anul 2020, la data AGA care aproba situatiile la 31.12.2019
 
Distribuirea profitului la dividende:
 
                        1171                              =                        457               
      „Rezultatul reportat reprezentand             „Dividende de plata”
           profitul nerepartizat”
 

Regularizarea dividendelor interimare:
 
457                                                           =                      463
“Creante reprezentand dividende
 repartizate in cursul                                          “Dividende de plata”
exercitiului financiar"


Retinerea impozitului pentru diferenta:
 
                 457                            =               446                   
     „Dividende de plata”                     „Alte impozite, taxe si
   varsaminte asimilate”
 

Plata diferentei.


                       457                    =                      5121                   
         „Dividende de plata”               „Conturi curente la banci”
 
 

  1. Rezerva aferenta profitului reinvestit

Conform art. 22 alin. (5) din Codul fiscal, suma profitului pentru care s-a beneficiat de scutirea de impozit pe profit, mai putin partea aferenta rezervei legale, se repartizeaza la sfarsitul exercitiului financiar, cu prioritate pentru constituirea rezervelor, pana la concurenta profitului contabil inregistrat la sfarsitul exercitiului financiar. In cazul in care la sfarsitul exercitiului financiar se realizeaza pierdere contabila nu se efectueaza recalcularea impozitului pe profit aferent profitului investit, iar contribuabilul nu repartizeaza la rezerve suma profitului investit.

Inregistrari contabile:
La sfarsitul exercitiului financiar - 31.12.2019 se va inregistra rezerva din profitul exercitiului prin formula contabila:
 

                   129                      =                      1061.analitic
    „Repartizarea profitului”                              „Rezerve”

La inceputul exercitiului financiar 2020 se vor inchide conturile 121 "Profit sau pierdere" si 129 "Repartizarea profitului":
                      
                         121                =                      129
"Profit sau pierdere"                             "Repartizarea profitului"
                     

   121                                      =                      117
 "Profit sau pierdere"                           "Rezultatul reportat"
 
 

  1. Reevaluarea imobilizarilor corporale

Incepand cu anul 2016, dupa intrarea in vigoare a noului Cod fiscal aprobat prin Legea nr. 227/2015, pentru stabilirea impozitului/taxei pe cladiri, valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul/taxa si poate fi:
   a) ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele organului fiscal;
   b) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;
   c) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;
   d) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in cursul anului fiscal anterior;

Pentru a nu datora un impozit pe cladiri majorat proprietari cladirilor trebuie sa actualizeze valoarea cladirilor la un interval de 3 ani. Daca nu au actualizat valoarea impozabila a cladirii in ultimii 3 ani anteriori anului de
referinta, cota impozitului/taxei pe cladiri este 5%.

Rapoartele de evaluare se intocmesc de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii si reflecta valoarea cladirii la data de 31 decembrie a anului anterior anului de referinta. Acestea nu se inregistreaza in evidentele contabile.

Entitatile care au utilizat metoda reevaluarii pot opta sa treaca la metoda costului, conform pct. 62 din reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr.1.802/2014.

Entitatile care raman la metoda reevaluarii vor efectua in continuare reevaluarea imobilizarilor corporale existente la sfarsitul exercitiului financiar, cu suficienta regularitate, astfel incat acestea sa fie prezentate in contabilitate la valoarea justa, cu reflectarea rezultatelor acestei reevaluari in situatiile financiare intocmite pentru acel exercitiu.
 
 
 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre inchidere

Oct302024

Radiere punct lucru. Defiscalizare casa de marcat

de Profeanu Laura valabil la 30 Oct 2024
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu pasii de inchidere la ANAF a unui punct de lucru cu mai putin de 5 salariati, care nu a avut cod fiscal (dupa inchiderea la ONRC). De asemenea, ce ar trebui sa facem cu casa de marcat, se inregistreaza la ANAF defiscalizarea acesteia si cum? Multumesc.
Oct162024

Inchidere punct de lucru

de Constanta Popa valabil la 16 Oct 2024
Intrebare: Ce declaratie sau documente se depun la ANAF pentru inchiderea punctului de lucru cu mai mult de 5 salariati? Este obligatoriu sa fie inchis si la O.N.R.C. sau este suficienta rezilierea contractului de inchiriere si depunerea la ANAF a codului fiscal obtinut pentru punctul de lucru respectiv? Va multumesc pentru colaborare.
Aug272024

Tratament sume inregistrate in contul 473

de Profeanu Laura valabil la 27 Aug 2024
Intrebare: Cum inchidem sumele ramase in contul "473" pe care nu le-am clarificat in termenul prevazut de lege de cel mult trei luni de la data constatarii. Multumesc!
Aug192024

Transmiterea facturilor in RO e-Factura

de Profeanu Laura valabil la 19 Aug 2024
Intrebare: Va rugam sa ne precizati ce riscuri are o societate in cazul in care anumiti furnizori au incarcat facturile lunii iulie cu o intarziere mai mare de 5 zile calendaristice. Societatea inregistreaza doar facturile pe care furnizorii le incarca pe SPV, cele incarcate cu intarziere fiind inregisrate in contabilitate in luna august. Aceasta situatie poate aparea lunar si nu poate fi controlata de ...
Iul162024

Tratament contabil inchidere cont 1175

de Florentina Buzea valabil la 16 Iul 2024
Intrebare: Asociatii unei firme doresc inchiderea voluntara a societatii, a vandut toate stocurile, au vandut toate activele si a ramas in contul 1175 " Rezultat reportat din surplusul din rezerve din reevaluare o suma de 50750 lei. Intrebare: care este tratamentul fiscal si contabil pentru inchiderea contului 1175? Multumesc.
Mai212024

Inchidere solduri contabile cesiune contract leasing financiar

de Alexandru Palaghia valabil la 21 Mai 2024
Intrebare: O SC cesioneaza un contract de leasing financiar si scoate din evidenta autoturismul in valoare de 500.000. Nu este o livrare de bunuri, cesiunea nu este contra cost. Valoarea ramasa neamortizata, 250.000, e mai mica decat soldul creditor al contului 167, care-i 270.000. Este corecta monografia contabila: % = 2133 Mijloace de transport 500000 167 Alte imprumuturi si datorii asimilate 250000 2813 ...
Vezi toate studiile de caz despre inchidere keyboard_double_arrow_right