Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont



Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 16 Aprilie 2025

Contingentul de 100.000 de lucratori straini pentru anul 2025: solutie pentru deficitul de forta de munca din Romania

03 Ian 2025

Guvernul intentioneaza sa aprobe un proiect de hotarare pentru stabilirea contingentului de lucratori straini nou-admisi pe piata fortei de munca in anul 2025 la 100.000, acelasi nivel stabilit si in anul precedent prin HG nr. 1338/2023 privind stabilirea contingentului de lucratori straini nou-admisi pe piata fortei de munca in anul 2024:

Articol unic

(1) Pentru anul 2024 se stabileste un contingent de 100.000 de lucratori straini nou-admisi pe piata fortei de munca din Romania.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
(2) Avizele de angajare/detasare pentru lucratorii straini prevazuti la alin. (1) se elibereaza de Ministerul Afacerilor Interne in conformitate cu prevederile art. 28 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, aprobata prin Legea nr. 14/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, cu asigurarea cadrului organizatoric si functional necesar.

Decizia vine in contextul unui deficit major de forta de munca, accentuat de emigrarea masiva si de tendintele demografice negative.

De ce este nevoie de acest contingent?

Conform notei de fundamentare publicata aici:

https://mmuncii.ro/j33/images/Documente/MMSS/Transparenta_decizionala/NF_contingent_2025.pdf, piata muncii din Romania se confrunta cu un dezechilibru major. In perioada ianuarie–octombrie 2024, numarul locurilor de munca vacante a scazut cu 26% fata de aceeasi perioada din 2023, insa 311.796 de pozitii au ramas neocupate.

Principalele domenii vizate, includ:

  • Constructiile, cu un deficit de 47.716 posturi in lucrari rezidentiale si nerezidentiale;
  • Curieratul si alte activitati postale, unde au fost raportate 29.293 locuri vacante;
  • Sectorul ospitalitatii, cu 21.457 posturi neocupate in restaurante.

Migratia legala reprezinta o solutie-cheie pentru compensarea acestui deficit, in special in sectoarele de activitate care nu pot fi sustinute de forta de munca locala sau din statele UE.

Statistici

Inspectoratul General pentru Imigrari (IGI) a eliberat 99.268 avize de angajare/detasare pana la 30 noiembrie 2024, iar alte 5.957 cereri erau in curs de solutionare. Numarul total al permiselor de sedere temporara pentru munca eliberate in 2024 a fost de 102.777, marcand o crestere fata de 82.321 in 2023. Cu toate acestea, un numar semnificativ de cereri (18.022) a fost respins, evidentiind necesitatea unei gestionari eficiente a procesului de imigrare.

Potrivit informatiilor din Nota de fundamentare, raportat la prevederile art. 107 din OUG nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, permisul unic este documentul de identitate care se elibereaza de catre Inspectoratul General pentru Imigrari strainului caruia i s-a prelungit dreptul de sedere temporara in scop de munca sau i s-a acordat acest drept fara obligativitatea obtinerii unei vize. Permisul de sedere in scop de detasare este documentul de identitate care se elibereaza strainului de catre Inspectoratul General pentru Imigrari si atesta dreptul de sedere si de munca in baza detasarii pe teritoriul Romaniei.

In considerarea dispozitiilor art. 56 din OUG nr. 194/2002, strainului intrat in Romania in scopul incadrarii in munca i se prelungeste dreptul de sedere temporara in scop de munca daca prezinta contractul individual de munca cu norma intreaga, inregistrat in registrul general de evidenta a salariatilor (REVISAL) din care rezulta ca salariul este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

Important! In cazul lucratorilor inalt calificati, salariul trebuie sa fie la nivelul a cel putin de doua ori castigul salarial mediu brut.

Impactul asupra economiei si societatii

Autoritatile estimeaza ca lucratorii straini vor reprezenta aproximativ 1,25% din totalul fortei de munca din Romania in 2025.

Decizia contribuie la:

  • Implementarea proiectelor din PNRR;
  • Sustinerea altor initiative cu finantare europeana;
  • Prevenirea muncii fara forme legale.

De asemenea, proiectul promoveaza migratia legala si integrarea eficienta a lucratorilor straini, pentru a maximiza beneficiile economice si sociale.

Etape procedurale

Proiectul de hotarare trebuie sa fie aprobat de Guvern si publicat in Monitorul Oficial pentru a intra in vigoare. In lipsa acestuia, cererile de avize pentru angajare cu termen de solutionare in ianuarie 2025 sunt suspendate.

Initiativa reprezinta un pas important pentru a raspunde nevoilor pietei muncii din Romania si pentru a sprijini cresterea economica intr-un context socio-economic complex.

 

Proiect

HOTARARE

privind stabilirea contingentului de lucratori straini nou-admisi pe piata fortei de munca in anul 2025

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata si al art. 29 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, aprobata prin Legea nr. 14/2016, cu modificarile si completarile ulterioare,

Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

Articol unic

Pentru anul 2025 se stabileste un contingent de 100.000 de lucratori straini nou - admisi pe piata fortei de munca din Romania.

PRIM – MINISTRU

Ion – Marcel CIOLACU

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre noutati fiscal-contabile

Contribuabilii isi pot corecta declaratia de impunere, nu doar pentru greseli de redactare, prin depunerea unei declaratii rectificative

de Profeanu Laura 15 Apr 2025
Prin Decizia nr. 61/2025, Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) aduce lamuriri privind interpretarea articolului 105 alineatul (1) din Codul de procedura fiscala: contribuabilii au dreptul sa corecteze declaratiile fiscale nu doar pentru greseli de redactare, ci si in ceea ce priveste orice informatie relevanta pentru calculul obligatiilor fiscale – cu conditia sa nu fi expirat ...

Bonificatia de 3% pentru bun-platnici

de Profeanu Laura 15 Apr 2025
Ministerul Finantelor a oficializat, prin Ordinul nr. 540/2025, procedura de acordare a bonificatiei de 3% pentru contribuabilii care isi achita corect si la timp obligatiile fiscale aferente anului 2024. Masura, reglementata initial prin OUG 107/2024, se aplica o singura data si vizeaza atat platitorii de impozit pe profit, cat si microintreprinderile. Cui se adreseaza ...

ANAF propune simplificarea procedurii de acordare a dreptului de depunere online a declaratiilor fiscale - ce se schimba la formularele 150 si 151

de Profeanu Laura 09 Apr 2025
ANAF a lansat in dezbatere publica un proiect de ordin ce vizeaza actualizarea procedurii privind transmiterea declaratiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Printre noutati se numara posibilitatea de a depune integral online formularele 150 si 151, fara a mai fi necesara deplasarea la sediul ANAF. Care este scopul proiectului? Demersul urmareste ...

Taxa pe stalp: ce s-a schimbat din 2025

de Profeanu Laura 07 Apr 2025
Impozitul pe constructiile speciale, cunoscut in mediul fiscal drept „taxa pe stalp”, trece printr-o noua reforma odata cu intrarea in vigoare a OUG nr. 21/2025. Dupa ani de zile in care a fost fie suspendata, fie modificata superficial, aceasta obligatie fiscala revine cu reguli mai clare, cote diferentiate si stimulente pentru conformarea voluntara. Cele mai relevante modificari ...

UE merge inainte cu impozitul minim global, in ciuda retragerii SUA. Ce inseamna asta pentru Romania?

de Profeanu Laura 06 Apr 2025
In ciuda anuntului recent privind retragerea Statelor Unite din acordul global privind impozitul minim de 15%, Uniunea Europeana nu da semne ca ar intentiona sa-si schimbe directia. Romania, alaturi de alte state membre, a transpus deja in legislatia nationala regulile asa-numitului Pilon 2, care vizeaza marile grupuri de companii multinationale. Astfel, incepand cu anul fiscal 2024, aceste ...

Ghiseu unic european pentru IMM-uri: sprijin gratuit in respectarea sanctiunilor internationale

de Profeanu Laura 05 Apr 2025
In actualul context international complex si volatil, in care sanctiunile economice devin un instrument tot mai des folosit in politica externa a Uniunii Europene, intreprinderile mici si mijlocii (IMM-urile) se afla adesea in situatii complicate in ceea ce priveste respectarea acestor masuri restrictive. Pentru a raspunde acestor dificultati, Comisia Europeana a lansat recent un serviciu ...
Vezi toate studiile de caz despre noutati fiscal-contabile keyboard_double_arrow_right