Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 19 Aprilie 2025

Contribuabilii isi pot corecta declaratia de impunere, nu doar pentru greseli de redactare, prin depunerea unei declaratii rectificative

15 Apr 2025

Prin Decizia nr. 61/2025, Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) aduce lamuriri privind interpretarea articolului 105 alineatul (1) din Codul de procedura fiscala: contribuabilii au dreptul sa corecteze declaratiile fiscale nu doar pentru greseli de redactare, ci si in ceea ce priveste orice informatie relevanta pentru calculul obligatiilor fiscale – cu conditia sa nu fi expirat termenul de prescriptie si sa nu fi fost anulata rezerva verificarii ulterioare.

Ce a stabilit ICCJ, pe scurt?

Decizia ICCJ pronuntata de completul specializat in dezlegarea unor chestiuni de drept, a devenit obligatorie din 15 aprilie 2025, odata cu publicarea in Monitorul Oficial nr. 333/2025. Instanta suprema a precizat ca notiunea de „corectare” a declaratiei de impunere acopera orice modificare ce are impact asupra materiei impozabile sau a bazei de calcul – nu doar erorile materiale sau formale.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Altfel spus, contribuabilii pot sa revina asupra declaratiilor depuse, in masura in care sunt in termenul de prescriptie si nu a avut loc o inspectie fiscala finalizata prin decizie de impunere, pentru a rectifica inclusiv elemente de fond, cum ar fi tipul bunului declarat, valoarea acestuia, incadrarea fiscala sau alte informatii ce influenteaza direct cuantumul creantei fiscale.

Ce inseamna aceasta decizie pentru practica?

Pana la acest moment, in practica existau interpretari diferite: unele autoritati fiscale acceptau doar rectificarea erorilor de forma (de exemplu, greseli de calcul sau completari omise), in timp ce altele respingeau declaratiile rectificative care vizau aspecte de fond. Decizia ICCJ vine sa unifice practica si sa ofere contribuabililor o garantie suplimentara ca pot ajusta real si substantial obligatiile declarate, acolo unde este cazul.

Atentie! Aceasta posibilitate nu echivaleaza cu o „retragere” a declaratiei, ci cu un mecanism de autocorectare in interiorul termenului legal, asa cum este permis de art. 105 Cod procedura fiscala, corelat cu articolele 93 si 94 privind stabilirea creantei sub rezerva verificarii ulterioare.

Cateva implicatii concrete:

1. Corectarea declaratiei fiscale se poate face inclusiv pentru a schimba baza de impozitare, nu doar pentru a remedia greseli de calcul.

2. Este posibila modificarea informatiilor privind bunurile impozabile, cum ar fi in cazul impozitului pe cladiri, in care datele privind suprafata, destinatia sau valoarea pot fi rectificate.

3. Decizia este obligatorie pentru toti cei implicati in procesul fiscal: instante, organe fiscale, dar si contribuabili.

Concluzie: autocorectarea este un drept, nu o favoare

In lumina noii interpretari date de ICCJ, devine clar ca legiuitorul a intentionat ca procesul de determinare a creantelor fiscale sa fie unul flexibil si echitabil, permitand contribuabililor sa isi corecteze propriile declaratii ori de cate ori este necesar, fara a fi limitati la simple greseli de tipar, abordare care  echilibreaza raportul dintre contribuabil si administratia fiscala, cu accent pe substanta si nu doar pe forma.

In acest sens, INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE a decis:

In interpretarea dispozitiilor art. 105 alin. 1) din Legea 207/2015, pe perioada termenului de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale si atat timp cat nu intervine anularea rezervei verificarii ulterioare, contribuabilul/platitorul isi poate corecta declaratia de impunere prin depunerea unei declaratii rectificative care sa se refere la orice mentiune relevanta din continutul sau pentru determinarea materiei impozabile si/sau calcularea bazei de impozitare si a creantei fiscale, iar nu doar la erori materiale sau formale de consemnare.

Respinge ca inadmisibila sesizarea formulata de Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IX-a contencios administrativ si fiscal in Dosarul nr. 16.651/3/2021 in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile cu privire la urmatoarele chestiuni de drept:

Art. 105 alin. 1) din Legea 207/2015, poate fi interpretat in sensul ca o corectare a declaratiei fiscale pentru stabilirea impozitului pe cladiri poate fi realizata atunci cand pretinsa corectie are ca obiect insasi materia impozabila (cladirea), in sensul scoaterii cladirii de sub incidenta impozitarii prin scrierea cifrei „0“ la rubrica privind valoarea cladirii.

Prevederile art. 23 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, se opun unei interpretari a prevederilor art. 105 alin. 1) din Legea 207/2015, in sensul ca prin corectarea declaratiei fiscale pentru stabilirea impozitului pe cladiri, avand ca obiect insasi materia impozabila (cladirea), contribuabilul se poate prevala de efectul unei hotarari judecatoresti definitive prin care s-a anulat un act administrativ cu caracter normativ in conditiile in care nu a contestat decizia de impunere.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre ICCJ

Decizia ICCJ nr. 103/2024 privind sporurile si facilitatile personalului din administratia publica locala: clarificari importante

de Profeanu Laura 28 Ian 2025
Prin Decizia nr. 103/2024, publicata in Monitorul Oficial nr. 57 din 23 ianuarie 2025, Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a clarificat limitele competentelor consiliilor locale in acordarea de sporuri si facilitati personalului din administratia publica locala. Potrivit acestei decizii, consiliile locale nu pot adopta hotarari care prevad beneficii salariale sau alte facilitati pentru ...

Decizie ICCJ: Retaileri si furnizori sanctionati pentru intelegeri secrete si manipularea preturilor alimentare

de Profeanu Laura 26 Nov 2024
Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a confirmat definitiv decizia Consiliului Concurentei impotriva unor retaileri si furnizori, stabilind ca intre 2010 si 2016 acestia au incalcat legislatia concurentei prin fixarea ilegala a preturilor. Sanctiunile, in valoare de circa 87,713 milioane lei (18,8 milioane euro) pentru fixarea preturilor de raft in cadrul promotiilor desfasurate de ...

Decizie importanta a ICCJ! Termenul de prescriptie in materie de impozit pe profit

de Irina Dumitrescu 30 Sep 2020
Cu privire la stabilirea momentului de la care se calculeaza termenul de prescriptie pentru obligatii fiscale principale/accesorii aferente impozitului pe profit stabilit suplimentar, de-a lungul timpului a existat o practica neunitara atat in randul instantelor judecatoresti, cat si al organelor fiscale.  Vechiul cod de procedura fiscala prevedea ca termenul de prescriptie a ...
Vezi toate studiile de caz despre ICCJ keyboard_double_arrow_right