Contributia pentru persoane cu handicap neincadrate se datoreaza si in anul 2019

15 Mai 2019
Incepand cu 01 ianuarie 2018 contributiile sociale obligatorii reglementate prin Codul fiscal sunt urmatoarele:
- contributiile de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat;
- contributia de asigurari sociale de sanatate datorata bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
-
Pentru conditii deosebite de munca si pentru conditii speciale de munca (astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice) se datoreaza in plus, de catre angajator, contributii de asigurari sociale aplicand urmatoarele cote asupra salariului brut:
- 4% - in cazul conditiilor deosebite de munca.
- 8% - in cazul conditiilor speciale de munca.
Independent de aceste contributii, autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private care au cel putin 50 de angajati si care au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati datoreaza bugetului de stat o contributie pentru persoanele cu handicap neincadrate, respectiv platesc lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap. Fac exceptie de la aceste prevederi institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala.
Contributia pentru persoane cu handicap neincadrate nu este reglementata de Codul fiscal. Aceasta contributie se datoreaza independent de contributia asiguratorie pentru munca, in baza art. 78 din Legea nr. 448/2006 in conditiile reglementate la acest articol astfel cum a fost modificat prin O.U.G. nr.60/2017.
Astfel, art. 78 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap stabileste dupa cum urmeaza:
”(1) Persoanele cu handicap pot fi incadrate in munca conform pregatirii lor profesionale si capacitatii de munca, atestate prin certificatul de incadrare in grad de handicap, emis de comisiile de evaluare de la nivel judetean sau al sectoarelor municipiului Bucuresti.
(2) Autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private care au cel putin 50 de angajati au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.
(3) Autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private care nu angajeaza persoane cu handicap in conditiile prevazute la alin. (2) platesc lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap.”
Astfel, intocmai ca in anul 2018, in anul 2019 daca nu se angajeaza persoane cu handicap in numarul prevazut de lege, se plateste lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap. Numarul mediu de salariati se determina in conformitate cu prevederile din Instructiunile pentru aplicarea art. 78 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
In anul 2019 salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este:
- 2.080 lei lunar pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 12,43 lei/ora conform H.G. nr. 937/2018, cu exceptia situatiilor de la pct. b. si c.
- 2.350 lei lunar pentru un program normal de lucru de 167,333 ore in medie pe luna, reprezentand 14,044 lei/ora pentru personalul incadrat pe functii pentru care se prevede nivelul de studii superioare, cu vechime in munca de cel putin un an in domeniul studiilor superioare, conform H.G. nr. 937/2018
- 3.000 lei lunar pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentând 17,928 lei/ora, pentru domeniul constructiilor conform O.U.G. nr. 114/2018, exclusiv pentru domeniile de activitate prevazute la art. 66 pct. 1 din aceasta Ordonanta de Urgenta.
Art. 164 din Codul muncii prevede astfel:
”(1) Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste prin hotarare a Guvernului dupa consultarea sindicatelor si a patronatelor. In cazul in care programul normal de munca este, potrivit legii, mai mic de 8 ore zilnic, salariul de baza minim brut orar se calculeaza prin raportarea salariului de baza minim brut pe tara la numarul mediu de ore lunar potrivit programului legal de lucru aprobat.
(11) Prin hotarare a Guvernului se poate stabili o majorare a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevazut la alin. (1), diferentiat pe criteriile nivelului de studii si al vechimii in munca.
(12) Toate drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii prin raportare la salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se determina utilizand nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevazut la alin. (1)”.
Totodata conform art. 2 din H.G. NR. 937/2018 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, in aplicarea prevederilor art. 164 alin. (12) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu 1 ianuarie 2019 toate drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii se determina prin raportare la nivelul de 2.080 lei al salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Asadar, drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii prin raportare la salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se determina utilizand nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata de 2.080 lei.
Astfel, la calculul fondului pentru persoane cu handicap neincadrate se utilizeaza salariul de baza minim brut de 2.080 lei, inclusiv de societatile din domeniul constructiilor intrucat nu exista exceptii pentru acest domeniu in ceea ce priveste calculul fondului de handicap.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre contributii
16Apr2025
CASS PFA si salariat
de
Gina Popescu
valabil la 16 Apr 2025
Intrebare:
Avem doua situatii:
1. un PFA - sistem real, detinut de un pensionar (limita de varsta) care este si angajat cu contract de 8 ore la o alta unitate si care a realizat venituri in 2024 in valoare de 15400 lei si cheltuieli in valoare de 12700 lei pentru care s-a calculat impozit de 10% * 2700 lei = 270 lei.
2. un PFA - sistem real, detinut de un salariat cu contract de munca de 8 ore la o ...
14Apr2025
Pensii ocupationale. Tratament fiscal
de
Florentina Buzea
valabil la 14 Apr 2025
Intrebare:
Societate platitoare de impozit pe venit decide sa achite pentru doi angajati, cu norma partiala de munca, contributie la pensie privata pilon IV in suma lunara de 1200 lei/salariat.
Va rugam se ne comunicati daca exista deductibilitate pentru acest tip de contributie, daca se considera beneficiu salarial la care se achita contributii si monografia contabila pentru inregistrarea acesteia.
21Apr2025
Venituri realizate ocazional. Tratament fiscal pentru platitor si beneficiar
de
Nicolae Liviu
valabil la 21 Apr 2025
Intrebare:
In cazul incheierii unei conventii civile pentru un serviciu de montaj (activitate ocazionala) care sunt impozitele si contributiile sociale obligatorii care cad in sarcina platitorului de venit si care sunt obligatia beneficiarului? Atat in cazul in care persoana cu care incheiem respectiva conventie este salariat, cat si in cazul in care acesta nu are calitatea de salariat la alta ...
10Apr2025
Transport salariati. Decontare
de
Florentina Buzea
valabil la 10 Apr 2025
Intrebare:
SC AGEXIMCO SRL acorda o suma fixa pentru transportul salariatilor proprii in suma de 100 lei lunar. Aceast avantaj salarial este trecut in Regulmentul Intern al societatii. Conform Art. 76 la 4 lit a coroborat cu Art 142 litera b din Legea 227/2015, cei 100 lei nu intra in baza de calcul al impozitului pe venit si a contributilor sociale. Fiecare angajat aduce un BF de benzina in suma de 100 ...
11Apr2025
Cadouri de Paste neimpozabile
de
Gina Popescu
valabil la 11 Apr 2025
Intrebare:
Administratorul societatii doreste sa acorde prime de Paste pentru toti salariatii.
Intrebarea noastra este: care este limita legala pentru acordarea primei de Paste pentru fiecare salariat?
Va multumesc!
09Apr2025
Venituri impozabile obtinute din Romania
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Apr 2025
Intrebare:
Avem un contract de management incheiat de societate din Romania cu o persoana fizica nerezidenta. Persoana fizica ne-a transmis formularul A1 valabil, emis dintr-o tara UE. Persoana fizica a obtinut CNP din Romania.
Va rog sa ne ajutati cu urmatoarele clarificari:
1. Care este baza impozabila a impozitului pe venit? Valoarea bruta a indemnizatiei este diminuata cu contributiile datorate ...
Vezi toate studiile de caz despre contributii keyboard_double_arrow_right