Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 26 Noiembrie 2024

Cresterea valorii tichetelor de masa de la 01 ianuarie 2024: Masura adoptata prin OUG nr. 69/2023

27 Dec 2023

Guvernul Romaniei a adoptat Ordonanta de Urgenta nr. 69/2023 pentru a modifica valoarea nominala a tichetelor de masa, o masura necesara in contextul cresterii preturilor la energie si a impactului economic generat de criza din Ucraina.

Modificarile aduse de OUG 69/2023 (in vigoare de la 27 iulie 2023):

Articolul 14 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare a fost modificat astfel:
1) Incepand cu data de 1 august 2023, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 35 lei.
(2) Incepand cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 40 lei.
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Art. II.
(1) Incepand cu data de 1 august 2023, valoarea nominala prevazuta la art. 14 alin. (1) din Legea nr. 165/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se va aplica pana la data de 31 decembrie 2023.
(2) Incepand cu 1 ianuarie 2024, valoarea nominala prevazuta la art. 14 alin. (2) din Legea nr. 165/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se va aplica si pentru lunile august si septembrie 2024.

Contextul si justificarea masurii:
Aceasta modificare intervine intr-un context economic dificil, marcat de cresterea preturilor la energie, la gaze naturale si la combustibili, ceea ce a influentat direct cresterea preturilor la utilitatile publice si bunurile de consum.
Criza razboiului din Ucraina a avut, de asemenea, un impact puternic asupra preturilor, mai ales in domeniul alimentar, din cauza reducerii importurilor de cereale din Ucraina.
Conform datelor Biroului european de statistica Eurostat, puterea de cumparare a scazut la 77% din media europeana, comparativ cu 82% in urma cu un an, iar salariile nu au acoperit cresterea preturilor.

Impactul asupra populatiei si angajatilor:
Cresterea valorii tichetelor de masa reprezinta o masura de sprijin pentru angajati, contribuind la ameliorarea puterii lor de cumparare in fata inflatiei si a cresterii costurilor de trai. Aceasta va ajuta, de asemenea, la mentinerea unui nivel decent de trai pentru populatie in perioade de instabilitate economica.

Normele privind acordarea tichetelor de masa: Limita de acordare a tichetelor 
Art. 10 din  normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare (parte integranta din Hotararea Guvernului nr. 1045/2018) prevede ca, in cazul tichetelor de masa, angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucratoare din luna pentru care se efectueaza transferul valorii nominale a tichetelor de masa.
 
Nu se considera zile lucrate perioadele in care salariatii:
 
a) efectueaza concediul de odihna, potrivit Codul muncii, potrivit H.G. nr. 250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare si potrivit contractelor colective de munca;
b) beneficiaza de zile libere platite, in cazul unor evenimente familiale deosebite, potrivit Codului muncii, respectiv ale O.G. nr. 6/2007,  precum si de zile festive si de sarbatoare legale sau de alte zile libere acordate conform H.G. nr. 250/1992  si contractelor colective de munca;
c) potrivit dispozitiilor legale, sunt delegati sau detasati in afara localitatii in care isi au locul permanent de munca si primesc indemnizatie de delegare sau de detasare;
d) se afla in concediu pentru incapacitate temporara de munca, sunt absenti de la locul de munca ori se afla in alte situatii stabilite de angajator impreuna cu organizatiile sindicale ori, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor.

Exceptii la acordarea tichetelor:
Nu se acorda tichete de masa personalului care beneficiaza de indemnizatie de hrana potrivit Legii-cadru nr. 153/2017, respectiv de drepturi de hrana in temeiul O.G. nr. 26/1994 privind drepturile de hrana, in timp de pace, ale personalului din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala.

Numarul de tichete de masa:
Salariatii beneficiaza lunar de un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate, iar acest numar nu poate depasi numarul de zile lucratoare din luna pentru care se acorda tichetele.

Reguli specifice pentru contracte Part-Time sau cumul de functii:
In cazul salariatilor angajati in baza unui contract individual de munca cu timp partial, precum si in cazul cumulului de functii, biletele de valoare, cu exceptia tichetelor cadou si tichetelor culturale, pot fi acordate numai de catre angajatorii unde salariatii in cauza isi au functia de baza, potrivit legii.
In cazul in care nu se poate stabili functia de baza, beneficiarul biletelor de valoare alege, in scris, angajatorul care ii va acorda biletele de valoare, avand obligatia de a transmite, in termen de maximum 10 zile lucratoare, si catre ceilalti angajatori optiunea realizata.

Calculul tichetelor pentru munca in ture:
In cazul salariatilor a caror durata zilnica a timpului de munca este mai mare de 8 ore - in regim de tura, numarul de zile pentru care se acorda tichete de masa se determina prin impartirea numarului de ore in care salariatul a fost prezent la lucru la durata normala a timpului de munca de 8 ore. Fractiile rezultate din calcul se considera zi de prezenta la lucru, cu conditia ca totalul zilelor rezultat sa nu depaseasca numarul de zile lucratoare din luna pentru care se acorda tichetele.
Aceste norme metodologice ofera un cadru clar pentru acordarea tichetelor de masa, stabilind limite si conditii specifice pentru asigurarea unei abordari corecte si echitabile in randul angajatorilor si angajatilor.
 
Concluzii:
Guvernul Romaniei arata prin aceasta ordonanta de urgenta nr. 69/2023, angajamentul sau de a sprijini angajatii in perioade de dificultate economica. Masura este o recunoastere a realitatilor economice curente si a impactului lor asupra vietii de zi cu zi a oamenilor.
 
 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre modificari fiscale

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024

Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)

de Mariana Prejbeanu valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023

Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii

de Alexandru Palaghia valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023

Compensare intre drepturi si obligatii

de Profeanu Laura valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right
Guvernul Romaniei a adoptat Ordonanta de Urgenta nr. 69/2023 pentru a modifica valoarea nominala a tichetelor de masa, o masura necesara in contextul cresterii preturilor la energie si a impactului economic generat de criza din Ucraina.