De la 01 ianuarie 2017 se aplica noi reguli pentru contribuabilii care au codul de TVA anulat si pentru cei care efectueaza tranzactii cu acestia in perioada in care nu au avut un cod valid de TVA
12 Dec 2016
Incepand cu 01 ianuarie 2012 au fost introduse in legislatie o serie de masuri in vederea constrangerii mediului de afaceri sa nu aiba relatii comerciale cu contribuabilii declarati inactivi ori cu cei pentru care autoritatea fiscala a anulat inregistrarea in scopuri de TVA, al caror risc fiscal este foarte crescut.
Astfel, incepand cu anul 2012 si pana in prezent beneficiarii care cumpara bunuri/servicii de la un contribuabil inactiv sau pentru care autoritatea fiscala a anulat inregistrarea in scopuri de TVA nu au drept de deducere a cheltuielor si a TVA. Aceste masuri pun in sarcina contribuabililor care efectueaza achizitii de bunuri si servicii efectuarea unor verificari in vederea identificarii partenerilor inscrisi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, respectiv in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata.
De asemenea, contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de Codul fiscal, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate.In ceea ce priveste persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. b) -e) si lit. h), acestea nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VII din Codul fiscal, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva.
Desi se astepta eliminarea acestor prevederi Codul fiscal aprobat prin Legea 227/2015, in vigoare de la 01 ianuarie 2016, a mentinut tratamentul introdus prin OUG 125/2011. Nici incepand cu 01 ianuarie 2017 nu vor fi eliminate, insa, conform modificarilor aduse Codului fiscal prin OUG 84/2016, se va introduce posibilitatea ca atat contribuabilii care isi redobandesc codul de inregistrare in scopuri de TVA cat si beneficiarii care au efectuat achizitii de bunuri/servicii de la acestia, in perioada in care nu au avut un cod valid de TVA, sa isi poata exercita dreptul de deducere a taxei pe valoare adaugata.
Astfel, incepand cu 01 ianuarie 2017, atat in contribuabilii declarati inactivi cat si cei carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c)-e) si lit. h), dupa inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, vor emite facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de TVA iar beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza acestor facturi emise de furnizor/prestator, prin inscrierea taxei in primul decont de TVA depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.
Acelasi tratament se aplica si la beneficiar.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre contribuabil inactiv
Oct152024
Reactivarea contribuabililor declarati inactivi
de
Profeanu Laura
valabil la 15 Oct 2024
Intrebare:
O societate infiintata in anul 2021 si care nu a desfasurat niciodata activitate a fost declarata inactiva in urma expirarii sediului social in 2023. Pentru anul 2021 si 2022 s-a depus declaratia 100 pentru impozit pe venit microintreprinderi pe 0 si s-a depus la final de 2021 si 2022 Declaratia de inactivitate. Pentru anul 2023 si 2024 nu s-a mai depus nicio raportare.
In octombrie 2024 s-a ...
Oct152024
Aplicarea prevederilor OUG 1072024 de catre contribuabilii inactivi
de
Alexandru Palaghia
valabil la 15 Oct 2024
Intrebare:
In situatia in care o societate este inactiva, ca urmare a suspendarii activitatii la ONRC, in cazul depunerii unei declaratii rectificative poate beneficia de amnistia fiscala? Precizez ca toate celelalte conditii necesare amnistiei fiscale sunt indeplinite. Ma intereseaza daca un contribuabil inactiv ca urmare de declararii inactivitatii temporare la ONRC poate beneficia de amnistia fiscala ...
Apr282022
Achizitie de la un contribuabil inactiv. Tratament fiscal refacturare cheltuieli
de
Ionut Jinga
valabil la 28 Apr 2022
Intrebare: Daca o societate platitoare de impozit pe venit micro (intermediar), intra in colaborare cu o alta societate de prestari servicii (ce vor fi refacturate catre un alt beneficiar), care figureaza ca inactiv pe ANAF, care sunt implicatiile fiscale, riscurile? Cum pot fi interpretate cheltuielile cu serviciile primite de la furnizor inactiv, respectiv veniturile obtinute dupa refacturarea acestor ...
Apr142021
Cheltuieli de la un contribuabil inactiv. Impozit pe venit
de
Cristina Cret
valabil la 14 Apr 2021
Intrebare: In anul 2020 biroul notarial constata ca un furnizor de servicii este inactiv din semestrul II 2018. Sumele inregistrate in cheltuieli sunt sub 20000 - impozit venit aferent in jur de 2000 ron, deci as incadra la erori nesemnificative. Rectificarea declaratiilor financiare pentru anul 2018 si 2019 ar conduce la pierderea bonificatiilor pentru acesti ani. Biroul notarial tine evidenta contabila in ...
Ce se intampla cu codul special de TVA daca contribuabilul este declarat inactiv?
de
Portal Codul Fiscal
29 Iul 2019
In situatia in care o persoana inregistrata in scopuri de TVA conform art. 317 din Codul fiscal (pentru operatiuni intracomunitare) este declarata inactiva, organele fiscale anuleaza acest cod de TVA conform art. 317 alin. (11) din Codul fiscal.
Daca persoana impozabila este reactivata aceasta poate solicita redobandirea codului de TVA dinaninte de declararea inactivitatii.
In acest sens va ...
Sep252017
Furnizor cu cod TVA anulat din oficiu. Efecte la cumparator
de
Amelia Dumitras
valabil la 25 Sep 2017
Intrebare: Am primit o factura de la un furnizor care aplica TVA la incasare in data de 19.07.2017.Am facut plata catre furnizor in data de 18.08.2017 si TVA-ul a devenit exigibil la data platii. La depunerea decontului de TVA pentru luna august am verificat pe site-ul ANAF codul de TVA al furnizorului si am constatat ca este inactiv. Data inactivare inscrisa in Registrul contribuabililor inactivi este ...
Vezi toate studiile de caz despre contribuabil inactiv keyboard_double_arrow_right