Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 5 Februarie 2025

Decizia ICCJ nr. 103/2024 privind sporurile si facilitatile personalului din administratia publica locala: clarificari importante

28 Ian 2025

Prin Decizia nr. 103/2024, publicata in Monitorul Oficial nr. 57 din 23 ianuarie 2025, Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a clarificat limitele competentelor consiliilor locale in acordarea de sporuri si facilitati personalului din administratia publica locala. Potrivit acestei decizii, consiliile locale nu pot adopta hotarari care prevad beneficii salariale sau alte facilitati pentru functionarii publici si personalul contractual, daca acestea nu sunt reglementate expres de legislatia in vigoare.

Decizia a fost pronuntata in contextul unei spete in care prefectul unui judet a contestat o hotarare locala privind decontarea cheltuielilor de transport pentru functionarii publici care locuiesc in afara localitatii in care activeaza. Hotararea ICCJ consolideaza principiul legalitatii, reafirmand ca autonomia locala trebuie exercitata doar in limitele stabilite de lege.

Contextul litigiului

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Litigiul a aparut ca urmare a unei hotarari a Consiliului Local al Comunei M. din judetul Salaj, adoptata la sfarsitul anului 2022, prin care se prevedea decontarea cheltuielilor de transport pentru functionarii publici si personalul contractual care locuiesc in alte localitati. Prefectul judetului a contestat aceasta hotarare, sustinand ca nu exista un temei legal expres care sa permita adoptarea unei astfel de masuri.

Prima instanta, Tribunalul Salaj, a respins actiunea prefectului, apreciind ca autoritatea locala are competenta de a decide asupra unor facilitati in virtutea autonomiei locale. Instanta a argumentat ca, in lipsa unei interdictii exprese, consiliul local poate adopta astfel de masuri pentru gestionarea nevoilor comunitatii locale.

Prefectul a formulat recurs, iar Curtea de Apel Cluj a sesizat ICCJ pentru pronuntarea unei hotarari prealabile, solicitand clarificari asupra interpretarii art. 129 alin. (12) din Codul administrativ (OUG nr. 57/2019). Textul de lege prevede „consiliul local hotaraste acordarea unor sporuri si a altor facilitati, potrivit legii, personalului angajat in cadrul aparatului de specialitate al primarului si serviciilor publice de interes local”.

Argumentele ICCJ

ICCJ a stabilit ca sintagma „potrivit legii” din art. 129 alin. (12) impune existenta unui temei legal clar pentru orice spor sau facilitate acordata de consiliile locale. Expresia „potrivit legii” face trimitere la o norma primara preexistenta hotararii de consiliu local, care sa confere autoritatii locale deliberative competenta de a acorda facilitatea salariala in discutie. Expresia trimite, de fapt, la principiul valabil in sistemul roman de drept ca, in exercitiul functiei executive, autoritatile administratiei publice locale poseda doar o competenta derivata de reglementare.

Decizia a fost motivata astfel:

1. Principiul legalitatii:

Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice este actul normativ principal care reglementeaza veniturile si beneficiile personalului din administratia publica. Conform art. 6 din aceasta lege, toate drepturile salariale trebuie stabilite „potrivit legii”.

2. Autonomia locala:

Codul administrativ recunoaste dreptul consiliilor locale de a gestiona treburile publice in numele comunitatilor, dar autonomia locala nu este absoluta. Art. 5 lit. j) din Codul administrativ defineste autonomia locala ca fiind exercitata „in conditiile legii”, ceea ce exclude adoptarea unor masuri fara un fundament legal.

3. Jurisprudenta existenta:

ICCJ a remarcat ca hotararile consiliilor locale care acorda facilitati nesustinute de legislatie pot genera practici neunitare si pot duce la cheltuirea nejustificata a fondurilor publice.

4. Limitele competentelor locale:

Art. 129 alin. (12) confera consiliilor locale o competenta derivata, nu una primara, ceea ce inseamna ca orice decizie privind facilitatile trebuie sa fie fundamentata in alte norme legale.

In acest sens, ICCJ a admis sesizarea formulata de Curtea de Apel Cluj, in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile, stabillind:

Art. 129 alin. (12) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, nu permite acordarea, prin hotarare de consiliu local, de sporuri si facilitati nereglementate prin alte norme juridice.

Consecintele deciziei ICCJ

Decizia are un impact major asupra administratiei publice locale, trasand limite clare in ceea ce priveste competentele consiliilor locale. Printre implicatiile practice se numara, in primul rand, necesitatea temeiului legal (consiliile locale trebuie sa se asigure ca orice spor sau facilitate acordata personalului administrativ are o baza legala expresa) si evitarea cheltuielilor nejustificate (hotararile locale care prevad facilitati fara temei legal pot fi anulate, ceea ce poate atrage raspunderea juridica a consilierilor locali).

Decizia ICCJ reafirma ca autonomia locala nu permite derogari de la principiul legalitatii. Masurile locale trebuie adoptate doar in limitele stabilite de legislatia nationala.

Concluzie

Decizia ICCJ nr. 103/2024 subliniaza importanta respectarii principiului legalitatii in administrarea resurselor publice. Consiliile locale trebuie sa analizeze cu rigurozitate cadrul legislativ aplicabil inainte de a adopta hotarari care implica cheltuieli din bugetul public.

Hotararea contribuie la clarificarea raportului dintre autonomia locala si respectarea legii, avand rolul de a preveni abuzurile si cheltuirea nejustificata a banilor publici. Pentru a raspunde nevoilor comunitatii in limitele legii, autoritatile locale trebuie sa colaboreze strans cu juristii si sa asigure conformitatea hotararilor adoptate cu normele juridice in vigoare.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre litigiu

Decizia CJUE privind deducerea TVA pentru servicii intragrup: implicatii si clarificari privind necesitatea sau oportunitatea achizitiilor

de Profeanu Laura 20 Dec 2024
La data de 12 decembrie 2024, Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a emis o hotarare importanta (cauza C-527/23) care aduce claritate asupra dreptului de deducere a TVA pentru serviciile achizitionate in cadrul grupurilor de societati. Decizia raspunde unei probleme frecvent intalnite in practica fiscala din Romania, si anume refuzul administratiei fiscale de a recunoaste deducerea TVA ...
Nov292024

Provizioane pentru litigii. Anulare. Neconstituire

de Anastasia Bogaciuc valabil la 29 Nov 2024
Intrebare: In cazul provizioanelor pentru litigii, cand trebuie reluate / anulate si care sunt documentele care trebuie sa stea la baza reluarii / anularii provizionului? Care sunt consecintele pentru neconstituirea provizioanelor pentru litigii si care este baza legala?
Aug082024

Contestare tarife facturate

de Profeanu Laura valabil la 08 Aug 2024
Intrebare: In perioada 2021-2023 au fost emise facturi cu tarife gresite. Clientul avea posibilitatea ca in termen de 15 zile sa refuze facturile dar nu a facut acest lucru, a inregistrat in contabilitate aceste facturi. In anul 2024 vine cu o adresa in care ne someaza sa stornam aceste facturi. Care ar fi rezolvarea acestei spete, in situatia in care societatea noastra nu doreste stornarea facturilor?
Apr302024

Provizioane pentru litigii - marfa in custodie

de Profeanu Laura valabil la 30 Apr 2024
Intrebare: Avem un client intrat in insolventa, la care am livrat marfa cu factura si aviz. Pentru facturile cu scadenta mai mare de 270 zile, am constituit provizion. Care ar fi abordarea in ceea ce priveste marfa trimisa cu aviz in custodie, cu probabilitate foarte mica de a fi recuperata? Putem constitui provizion pentru litigii (6812 = 1511)?
Apr102024

Constituire provizioane litigii

de Florentina Buzea valabil la 10 Apr 2024
Intrebare: Pentru o societate care are un litigiu cu un client s-a deschis o actiune civila, al carei obiect il reprezinta inselaciunea privind facturile emise si neachitate la scadenta. Statusul procesului este: urmarire penala. Se poate constitui in acest caz un provizion pentru creanta neincasata in cursul anului 2024, sau acesta se poate constitui doar la sfarsitul anului? Creanta nu are o depasire de ...
Dec132023

Ajustari pentru deprecierea creantelor

de Profeanu Laura valabil la 13 Dec 2023
Intrebare: Un angajat al societatii, care a avut functia de agent de vanzari, a incasat de la clienti c/valoarea mai multor facturi de vanzare, bani pe care nu i-a depus la societate. In aceste conditii a fost actionat in judecata si in luna noiembrie 2023 societatea a primit Comunicarea de Incheiere finala, prin care se admite executarea silita pentru debitorul respectiv, pentru plata sumei respective ...
Vezi toate studiile de caz despre litigiu keyboard_double_arrow_right