Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Noiembrie 2024

Decizie ICCJ: Retaileri si furnizori sanctionati pentru intelegeri secrete si manipularea preturilor alimentare

26 Nov 2024

Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a confirmat definitiv decizia Consiliului Concurentei impotriva unor retaileri si furnizori, stabilind ca intre 2010 si 2016 acestia au incalcat legislatia concurentei prin fixarea ilegala a preturilor.

Sanctiunile, in valoare de circa 87,713 milioane lei (18,8 milioane euro) pentru fixarea preturilor de raft in cadrul promotiilor desfasurate de retaileri, demonstreaza hotararea autoritatilor de a proteja piata libera si interesele consumatorilor.

Contextul cazului

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Investigatia Consiliului Concurentei a vizat mari operatori ai pietei alimentare, printre care Auchan, Carrefour si Cora, alaturi de furnizori precum Star Foods, QAB, Strauss si Nelson. In perioada investigata, preturile produselor alimentare nu reflectau mecanismele pietei libere, fiind stabilite artificial prin acorduri secrete intre retaileri si furnizori, practicile conducand la cresteri artificiale ale preturilor la raft si prejudiciind consumatorii finali.

Conform Deciziei 71/2018 a Consiliului Concurentei, preturile minime de revanzare pentru anumite produse erau impuse de furnizori si acceptate de retaileri, incalcand normele romanesti si europene in materie de concurenta. Printre produsele vizate s-au numarat alimente de baza si alte bunuri de larg consum, afectand o categorie larga de consumatori:

SUMAR EXECUTIV din DECIZIA numarul 71 din data de 14.12.2018

Restrictionarea preturilor de revanzare s-a realizat in cadrul activitatii de promotii derulate la rafturile retailerilor, prin intermediul unor documente contractuale incheiate intre retaileri si furnizori (formulare de promotii) si/sau prin intermediul unor documente de corespondenta. Formularele de promotii erau transmise de retaileri furnizorilor pentru  confirmarea activitatilor promotionale desfasurate pentru produsele furnizorilor in cadrul magazinelor.

Din analiza s-a constatat ca anumite formulare de promotii incheiate intre furnizori si retaileri cuprind un nivel de pret minim sau fix la care produsele urmau a fi vandute clientilor retelelor de magazine in cadrul promotiei. Aceste niveluri minime sau fixe de pret de revanzare erau transmise de catre furnizor si constituie o restrictionare a libertatii cumparatorului – retailerul – in a-si stabili pretul de revanzare. In alte situatii, restrictionarea preturilor de vanzare ale retailerului se realiza direct prin intermediul corespondentei electronice.

Concret, furnizorul transmitea catre retailer ca, pe perioada promotiei realizata in magazinele retailerului, produsul livrat de furnizor sa nu fie vandut la un pret mai mic decat un anumit nivel sau sa fie vandut la un anumit pret. Astfel, erau situatii in care furnizorul inscria in cadrul formularului chiar pretul la care produsul trebuia vandut de retailer catre clientii sai. Initiativa in derularea unei promotii la rafturile magazinelor putea proveni si de la retailer. Retailerul transmitea catre furnizor formularul de promotie necompletat care, in anumite cazuri, continea o coloana denumita „pret minim de raft”, invitand furnizorul sa completeze formularul si sa participe la promotie. (...)

PLENUL CONSILIULUI CONCURENTEI  DECIDE

Art.1 Se constata incalcarea art.5 alin.(1) lit.a) din Legea concurentei nr. 21/1996, (...) si a art. 101 alin. (1) din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene de catre intreprinderea Auchan Romania SA255 si furnizorii acesteia Quadrant-Amroq Beverages SRL256, Star Foods EM SRL257 si Nelson Prod SRL258 , prin incheierea unor intelegeri verticale si/sau practici concertate anticoncurentiale avand ca obiect denaturarea si impiedicarea concurentei pe piata prin stabilirea pretului de revanzare pentru produsele furnizorilor.

Impactul deciziei ICCJ

Decizia ICCJ confirma gravitatea faptelor si mentine aproape integral sanctiunile initiale, marcand un precedent important in aplicarea legislatiei concurentei. Lantul de magazine Cora, acum parte din grupul Carrefour, a fost de acord cu sanctiunea aplicata de autoritati, iar in urma apelului, doar o amenda a suferit o mica reducere, ceea ce demonstreaza ca autoritatile sunt hotarate sa aplice legea pentru a preveni abuzurile de putere pe piata.

Consiliul Concurentei a subliniat ca astfel de intelegeri afecteaza grav economia, limitand concurenta si generand pierderi pentru consumatori prin preturi mai ridicate. Investigatia a evidentiat ca stabilirea artificiala a preturilor a avut un impact direct asupra accesibilitatii produselor alimentare de baza.

Mesajul Consiliului Concurentei

Decizia ICCJ reprezinta o victorie importanta pentru protejarea consumatorilor si a unei piete libere si concurentiale. Este un semnal clar ca intelegerile anticoncurentiale nu vor fi tolerate,” a declarat presedintele Consiliului Concurentei.

Ce urmeaza?

Decizia reafirma necesitatea unui cadru economic corect, in care preturile sa fie stabilite de cerere si oferta, fara interferente ilicite. Companiile sunt incurajate sa isi revizuiasca practicile pentru a respecta legislatia in vigoare, iar consumatorii trebuie sa fie vigilenti si sa raporteze eventuale nereguli autoritatilor competente.

De asemenea, sanctiunile impuse servesc drept lectie pentru toti agentii economici, subliniind importanta respectarii normelor de concurenta. In plus, hotararea ICCJ, prin sanctionarea abuzurilor din trecut, creeaza un precedent pentru prevenirea unor practici similare in viitor, consolidand increderea in piata libera si in mecanismele de protectie ale statului.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016