Declaratia privind situatia de trezorerie pentru ONG-uri: obligatie anuala oficializata prin Ordinul MF 255/2025

ONG-urile trebuie sa depuna, impreuna cu situatiile financiare anuale, o declaratie care reflecta situatia de trezorerie. Aceasta obligatie, introdusa prin Legea contabilitatii nr. 82/1991, a fost oficializata prin Ordinul MF nr. 255/2025, publicat in Monitorul Oficial pe 14 februarie 2025.
Cine are obligatia de a depune declaratia?
Potrivit noilor prevederi, toate persoanele juridice fara scop patrimonial care au primit sume sub forma de:
- subventii
- sponsorizari
- sume redirectionate din impozit
- alte forme similare de finantare
indiferent de valoarea cumulata a acestor sume, trebuie sa completeze si sa depuna aceasta declaratie odata cu situatiile financiare anuale.
Modele de declaratie disponibile
Conform Ordinului MF 255/2025, exista doua modele de declaratie:
- Anexa 1: destinata ONG-urilor care au primit peste 100.000 lei intr-un an fiscal;
- Anexa 2: format simplificat, destinat entitatilor care au primit sub 100.000 lei.
Cine semneaza si cum se depune?
Declaratia trebuie semnata de persoanele abilitate sa intocmeasca si sa semneze situatiile financiare anuale, precum si de reprezentantul legal al entitatii (administratorul sau persoana responsabila de gestionarea ONG-ului).
Depunerea declaratiei se face electronic, utilizand programul de asistenta pus la dispozitie de Ministerul Finantelor pe site-ul ANAF. Termenul limita pentru depunerea situatiilor financiare ale ONG-urilor pentru anul 2024 este 30 aprilie 2025.
Sanctiuni pentru nedepunere
ONG-urile care nu respecta obligatia de a depune declaratia privind situatia de trezorerie pot fi sanctionate cu amenzi cuprinse intre 20.000 si 30.000 lei, conform legislatiei in vigoare.
Structura declaratiei privind situatia de trezorerie
ANEXA Nr. 1 DECLARATIE privind situatia de trezorerie la data de...
- lei - |
|||
Nr. |
Explicatii |
Sume |
|
0 |
A |
B |
|
Trezorerie - sold la 1 ianuarie, din care: |
|||
- disponibilitati in banca |
|||
- disponibilitati in casierie |
|||
Cap. I - Incasari |
|||
Subventii, din care: |
|||
- sume din finantari nerambursabile din fonduri publice |
|||
- imprumuturi nerambursabile cu caracter de subventii |
|||
Sponsorizari |
|||
Sume redirectionate, potrivit legii, din impozitul pe profit/impozitul pe venitul microintreprinderilor |
|||
Sume redirectionate din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice |
|||
Incasari din donatii |
|||
Alte sume primite cu titlu gratuit |
|||
Incasari din credite bancare |
|||
Alte sume incasate, din care: |
|||
- cotizatii, contributii sau cote-parti primite potrivit statutului |
|||
- chirii incasate |
|||
- dobanzi incasate |
|||
- dividende incasate |
|||
- incasari din reclama si publicitate |
|||
- incasari din despagubiri |
|||
- incasari din vanzari de imobilizari corporale |
|||
- incasari din vanzari de imobilizari financiare |
|||
Total incasari |
|||
Cap. II - Plati |
|||
Salarii platite personalului |
|||
Impozite, taxe si contributii platite |
|||
Plati pentru achizitii de stocuri |
|||
Chirii platite |
|||
Plati pentru cheltuieli cu utilitatile |
|||
Plati pentru reclama si publicitate |
|||
Plati pentru contracte de management |
|||
Plati pentru contracte de consultanta |
|||
Plati aferente drepturilor de proprietate intelectuala |
|||
Plati pentru alte servicii executate de terti |
|||
Plati pentru achizitii de imobilizari corporale, din care: |
|||
- sume achitate sub forma de avansuri |
|||
Plati cu titlu gratuit: sponsorizari, donatii, mecenat, alte plati de natura similara, din care: |
|||
- catre persoane fizice, din care: |
|||
- catre persoane rezidente |
|||
- catre persoane nerezidente |
|||
- catre persoane juridice, din care: |
|||
- catre persoane rezidente |
|||
- catre persoane nerezidente |
|||
Plati ocazionate de deplasari, din care: |
|||
- plati pentru deplasari interne |
|||
- plati pentru deplasari externe |
|||
Dobanzi platite |
|||
Avansuri de trezorerie acordate si nedecontate la data de 31 decembrie |
|||
Credite bancare platite |
|||
Plati pentru achizitia de imobilizari financiare |
|||
Alte sume platite |
|||
Total plati |
|||
Trezorerie - sold la 31 decembrie, din care: |
|||
- disponibilitati in banca |
|||
- disponibilitati in casierie |
ANEXA Nr. 2 DECLARATIE privind situatia de trezorerie la data de . . .
- lei - |
|||
Nr. |
Explicatii |
Sume |
|
0 |
A |
B |
|
Trezorerie - sold la 1 ianuarie |
|||
Cap. I - Incasari |
|||
Subventii |
|||
Sponsorizari |
|||
Sume redirectionate, potrivit legii, din impozitul pe profit/impozitul pe venitul microintreprinderilor |
|||
Sume redirectionate din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice |
|||
Alte sume incasate |
|||
Total incasari |
|||
Cap. II - Plati |
|||
Salarii platite personalului |
|||
Impozite, taxe si contributii platite |
|||
Chirii platite |
|||
Plati pentru servicii executate de terti |
|||
Plati cu titlu gratuit: sponsorizari, donatii, mecenat, alte plati de natura similara |
|||
Avansuri de trezorerie acordate si nedecontate la data de 31 decembrie |
|||
Alte sume platite |
|||
Total plati |
|||
Trezorerie - sold la 31 decembrie |
Concluzii
Prin acest nou format de raportare, Ministerul Finantelor urmareste o mai mare transparenta in utilizarea resurselor financiare de catre ONG-uri. Declararea exacta si corecta a sumelor primite si utilizate este obligatorie pentru evitarea sanctiunilor si pentru respectarea cerintelor legale in materie de raportare financiara.
Recomandam ONG-urilor sa se asigure ca respecta noile cerinte si sa consulte un consultant pentru completarea si depunerea corecta a documentatiei necesare.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!