Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 24 Noiembrie 2024

Dezvoltare imobiliara. Aspecte contabile si fiscale

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil
valabil la 06 Nov 2017

Intrebare: O societate achizitioneaza un teren construibil de 700 mp, la pretul de 540.000 lei. Pe acest teren a fost ridicat un bloc de locuinte S+P+4E, mai exact 17 apartamente cu 6 parcari la subsolul blocului si 14 parcari exterioare, dimensiunile apartamentelor difera de la un etaj la altul. Costul final al constructiei (fara teren) este de 2.800.000 lei. In el sunt incluse toate taxele notariale, autorizatii, firma de constructii si in final, o parte din finisaje si alte amenajari (sanitare, gresie, faianta, parchet, imprejmuire teren, rigole, amenajare parcari exterioare, lift etc.).



Din extrasul de carte funciara reiese ca, pe terenul de 700 mp, este o suprafata construita la sol de 245 mp (S+P+4E); 184 mp = 14 parcari exterioare; 271 mp este liber de constructie, practic reprezinta curtea exterioara. Suprafata construita desfasurata este de 1334 mp.



Subsol - suprafata utila si suprafata totala 213 mp, din care 204 mp 6 parcari si 9 mp casa scarii.

Parter - suprafata utila 188 mp din care 35 mp casa scarii, hol si separat terase care apartin celor 4 apartamente 42 mp, suprafata totala = 230 mp.

Etaj 1-3 - suprafata utila 188 mp din care 26 mp casa scarii, hol si separat terase care apartin celor 4 apartamente 48 mp, suprafata totala = 236 mp.

Etaj 4 - suprafata utila 93 mp din care 3 mp casa scarii, terasa 159 mp care apartine singurului apartament de la etajul 4, suprafata totala = 252 mp.



La acest moment, s-au incheiat antecontracte si s-au incasat avansuri pentru 14 apartamente, 12 parcari exterioare si 4 parcari interioare de la subsolul blocului. Pentru una din parcarile interioare (11 mp teren) de la subsolul blocului s-a incasat avans 100% de la o persoana fizica autorizata, platitoare de TVA, s-a emis factura cu taxare inversa, in aceasta situatie s-a achizitionat doar parcarea fara apartament. Mentionam ca, parcarile se vand separat de apartamente (500 euro cele exterioare si intre 3.000 si 5.000 de euro cele interioare), sunt apartamente cu cota de TVA 5% si parcarile cu cota de TVA 19%.



Cand a avut loc receptia finala a constructiei, fara finisajele si amenajarile mai sus mentionate, a fost declarata suma de 2.500.000 lei catre inspectoratul de stat in constructii si primarie, s-a eliberat certificat fiscal de catre Serviciul de impozite si taxe locale in care este mentionat - Rezidential - Imobil locuinte S+P+4E cu subsol parcare, suprafata construita 245 mp; suprafata 1334 mp; An construire 2017; valoare impunere imobil: 2.500.000 lei; Teren 700 mp; suprafata construita 245 mp.



Intre timp s-a imprejmuit terenul, s-au amenajat parcarile exterioare, rigole, s-au montat usi, gresie, faianta, parchet, s-au mai platit diverse taxe notariale, cadastru, comision firma imobiliara, etc. Intr-o prima etapa s-au dezmembrat parcarile, constructia de teren, acum urmeaza dezmembrarea apartamentelor si declararea lor la Directia de impozite si taxe, parcarile deja au fost declarate separat pe baza actului de dezmembrare 184 mp = 14 parcari. Pana la acest moment, in contabilitatea societatii au fost efectuate urmatoarele inregistrari contabile:

371 = 462 540.000 lei (achizitie teren de la persoane fizice)

6xx = 401 2.500.000 lei (costuri constructie)

301 = 401 300.000 lei (amenajari ulterioare)

601 = 401 300.000 lei

331 = 711 2.800.000 lei

121 = 711 2.800.000 lei

711 = 331 2.800.000 lei.

Toate costurile constructiei + amenajarile ulterioare sunt cumulate, nu s-a putut inregistra separat fiecare cost pe fiecare apartament, parcare, amenajare teren etc.



1. Care sunt inregistrarile contabile care trebuie efectuate in continuare si daca s-a procedat corect pana in prezent?

2. Cum calculam costul de productie pe fiecare apartament, parcare interioara si exterioara, terenul de sub constructie, imprejmuire, amenajare teren, etc.? Sunt 17 apartamente,14 parcari exterioare si 6 parcari interioare, vor fi 17 proprietari de apartamente, 13 din ei au cumparat parcari exterioare, 4 au cumparat parcari interioare, separat o persoana fizica doreste achizitionarea doar a unei parcari exterioare de 13 mp si alte doua persone fizice doresc achizitionarea a doua parcari interioare de 11 mp, acestea din urma se vor vinde separat, deci in total 20 de proprietari.

3. Cei 700 mp de teren, cum vor fi impartiti la cei 20 de proprietari?

4. Dupa dezmembrarea apartamentelor, trebuie declarat fiecare apartament la Serviciul de impozite si taxe locale. Care este valoarea care trebuie declarata, daca initial a fost declarata suma de 2.500.000 lei, amenajarile ulterioare modifica valoarea constructiei, deci valoarea de impunere creste?

5. Pentru fiecare antecontract incheiat societatea plateste comision la o firma imobiliara. Pana in prezen,t acesta a fost inclus in costul constructiei, s-a procedat corect? Se pare ca, momentan, 3 apartamente vor ramane pe stoc pana se vor vinde. In continuare vor fi diverse cheltuieli de intretinere etc., cheltuielile respective vor fi deductibile din punct de vedere fiscal?

6. Care ar fi un exemplu detaliat de calcul cost productie produs finit, in legatura cu cele mai sus mentionate? Suntem la prima constructie si mai urmeaza cel putin 5 de acest gen.

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 11-50 angajati
Cod CAEN: 5229

Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Clic aici pentru a te convinge de utilitatea raspunsurilor oferite de expertii PortalCodulFiscal.ro

Login utilizator

De ce sa te inregistrezi?

  • 47 de experti sunt la dispozitia ta 24 / 7 / 365!
  • Ai acces la o baza de date cu 90.000 intrebari si raspunsuri din contabilitate, fiscalitate, impozit pe salarii.
  • Toate informatiile din portal iti stau la dispozitie oricand si din orice locatie!
  • Accesul total in portal consultanta personalizata te costa acum doar 4 lei/zi, TVA inclusa.
  • Consultanta oferita de specialistii PortalCodulFiscal.ro
SMS
VIZUALIZATI INSTANT acest raspuns, platind prin SMS!
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Sau CLICK AICI pentru a alege varianta de Abonament pentru 3, 6 ori 12 luni. Veti putea adresa intrebari in mod direct consultantilor si veti putea vedea toate intrebarile si raspunsurile din site. Peste 700 de contabili folosesc zilnic site-ul nostru.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Constructii

Nov072024

Facilitati fiscale in domeniul constructiilor

de Profeanu Laura valabil la 07 Nov 2024
Intrebare: O societate comerciala din domeniul constructiilor factureaza servicii finalizate de constructii, dar si avans catre diversi parteneri. Facturile de avans se iau in calcul in anexa de la declaratia 112 pe care o completam lunar pentru facilitatile la contributiile salariale?
Oct292024

Cota TVA vanzare apartament

de Gina Popescu valabil la 29 Oct 2024
Intrebare: Am construit un imobil cu apartamente. Ce conditii trebuie indeplinite la vanzarea apartamentelor pentru a mentine cota de 5% tva, tinand seama ca antecontractele sunt din 2023? Multumesc.
Sep132024

Modificare sistem de impunere, nedepunerea in termen a situatiilor financiare, modificare sistem in anul 2025.

de Elena Garofil valabil la 13 Sep 2024
Intrebare: Societatea X este platitoare de impozit microintreprinderi in anul 2023 si are un salariat si cifra de afaceri 100.000 euro. Intrucat nu a depus bilant pentru anul 2023 in termen, ANAF-ul a notificat-o in vederea schimbarii vectorului in impozit pe profit conform legii. In anul 2025 societatea poate trece la impozit microintreprinderi? Facem mentiunea ca o sa-si pastreze salariatul si nu ...
Sep112024

Activ nefinalizat. Profit reinvestit

de Mariana Prejbeanu valabil la 11 Sep 2024
Intrebare: Societatea X cu activitate de constructii, platitoare de impozit pe profit, detine o cladire, o hala, unde are sediul social si un iaz pe care doreste sa-l reamenajeze (curatare, populare pesti, barci agrement) valoarea fiind de 300.000 lei. Cheltuielile cu reamenajarea se pot incadra la profit reinvestit? Tin sa mentionez ca societatea nu a obtinut venituri din activitatea de agrement ...
Sep112024

Salariati detasati in Germania fara A1. Incidenta celor 183 de zile. Contributii sociale si impozit pe salarii

de Constanta Popa valabil la 11 Sep 2024
Intrebare: In ce conditii (nu am obtinut A1, cifra de afaceri realizata in Romania fiind usor sub 25%) as putea continua sa lucrez pe teritoriul altui stat membru, respectiv Germania, in contextul in care as depasi cele 183 de zile, nu continue, pe teritoriul acestui stat? Va trebui sa declar muncitorii acolo doar in vederea platii impozitului pe venit? Ce conditii trebuie sa indeplinesc in tara, in ...
Aug302024

Sponsorizare primarie

de Gina Popescu valabil la 30 Aug 2024
Intrebare: Am incheiat un contract de sponsorizare cu o primarie pentru sustinerea unui eveniment cultural-artistic, urmand sa viram suma stabilita in contul institutiei. Vrem sa stim daca putem deduce din impozitul pe profit aceasta sponsorizare (bineinteles, calculand min (0.75% CA, 20% Imp/pr)) avand in vedere ca potrivit contractului de sponsorizare noi am achizitionat un pachet media care implica un ...