Dispozitii fiscale privind unele indemnizatii acordate persoanelor fizice in contextul pandemiei Covid 19
04 Dec 2020
Ministerul Finantelor Publice a publicat pe site-ul oficial www.mfinante.ro la rubrica Transparenta Decizionala un Proiect Ordonanta de urgenta privind modificarea si completarea unor acte normative si pentru instituirea unor masuri fiscale.
Prin acest proiect se propun urmatoarele dispozitii fiscale privind unele indemnizatii suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj, din bugetul de stat sau decontate din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale:
I. Indemnizatiile acordate potrivit art. XV alin. (1), (1 1), (2) si (4) din O.U.G. nr. 30/2020 (indemnizatii de care au beneficiat alti profesionisti, persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005, avocati, persoanele care desfasoara activitate in baza contractului de activitate sportiva, persoanele care obtin venituri din drepturi de autor si drepturi conexe) precum si indemnizatiile acordate potrivit art. 3 din O.U.G nr. 132/2020 (pentru profesionisti) nu constituie venituri din desfasurarea activitatii, iar pentru acestea se aplica urmatoarele reguli, dupa caz:
a) calculul impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii se efectueaza separat fata de veniturile realizate din desfasurarea activitatii;
b) nu se iau in calcul la verificarea incadrarii in plafonul prevazut la art. 148 alin. (2) si art.170 alin. (2) din Codul fiscal.
II. Persoanele fizice beneficiare ale indemnizatiilor acordate potrivit art. XV din O.U.G. nr. 30/2020, asigurate in sisteme proprii de pensii, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, datoreaza contributia de asigurari sociale la sistemul propriu de pensii, in cotele prevazute de Codul fiscal.
III. In cazul indemnizatiilor acordate profesionistilor potrivit art. 3 din O.U.G. nr. 132/2020 calculul obligatiilor fiscale se efectueaza de catre persoanele fizice beneficiare prin aplicarea cotei de 10% pentru impozit, 25% ptr. CAS si 10% pentru CASS asupra indemnizatiei brute incasate de la agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti. Pentru calculul impozitului pe venit se aplica regulile prevazute la art. 78 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal – reguli specifice calcului impozitului pe veniturile din salarii in afara functiei de baza.
IV. Incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2021 facilitatile fiscale pentru constructii prevazute la art. 60, art.138 1 si art.154 alin. (1) lit. r) din Codul fiscal nu se acorda pentru urmatoarele categorii de indemnizatii:
- indemnizatiile prevazute la art.1 si art. 3 din O.U.G. nr. 132/2020, cu completarile ulterioare
- indemnizatiile prevazute la art. 3 din O.U.G. nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru parinti in vederea supravegherii copiilor, in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, cu completarile ulterioare
- indemnizatiile prevazute in O.U.G. nr. 120/2020 privind instituirea unor masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2.
V. Persoanele fizice beneficiare ale indemnizatiilor suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj sau din bugetul de stat, dupa caz, acordate potrivit art. XI si art. XV din O.U.G. nr. 30/2020 si O.U.G. nr. 120/2020, precum si ale indemnizatiilor acordate potrivit art. 3 din O.U.G. nr. 132/2020, nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent indemnizatiilor respective, pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.
VI. Persoanele fizice beneficiare ale indemnizatiilor suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj sau decontate din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, dupa caz, acordate potrivit art. 1 din O.U.G. nr. 132/2020 si art. 3 din O.U.G. nr. 147/2020 precum si potrivit Legii nr. 19/2020 nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent indemnizatiilor respective, pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre masuri
Nov062024
Cota TVA mazare
de
Gina Popescu
valabil la 06 Nov 2024
Intrebare:
Va rog sa-mi spuneti cu ce valoare de TVA se factureaza mazarea. Livrarea catre o persoana platitoare de TVA se face cu taxare inversa? Mentionez ca nu este mazare furajera. Multumesc anticipat.
Oct192024
Masuri de simplificare pentru operatiuni cu deseuri
de
Profeanu Laura
valabil la 19 Oct 2024
Intrebare:
Societatea noastra cumpara bunuri cu taxare inversa, aceste bunuri pentru noi reprezinta o marfa, marfa ce se vinde ca atare catre diferiti clienti din Romania.
Pentru aceasta operatiune de vanzare de marfa se aplica masurile simplificate privind taxarea inversa? Trebuie sa avem un document de la furnizor pentru marfa respectiva (certificare ca bunul este un deseu?) pentru a aplica taxarea ...
Mai152024
Regim TVA teren construibil
de
Profeanu Laura
valabil la 15 Mai 2024
Intrebare: In conformitate cu art 292.al.2. l.f Cod fiscal, livrarea de constructii vechi intre persoane juridice platitoare de tva sunt scutite de tva precum si terenul de sub constructie si cel util din fata constructiei. Dar un teren care reprezinta o cale de acces pentru un cumparator care a achizionat anterior o constructie de la noi si care solicita sa cumpere aceasta cale de acces pentru care s-a ...
Mai152024
Masuri de simplificare pentru retur bunuri livrate din alt stat membru
de
Amelia Dumitras
valabil la 15 Mai 2024
Intrebare: O Firma din Germania imi vinde un echipament, achizitionat in trecut pentru un proiect(pe teritoriul RO) care nu s-a mai concretizat. Bunul pe care mi-l vinde se afla pe teritoriul ROMANIEI(adus din Franta in anul 2022), este NOU, nu a fost asamblat/pus in functiune. Nu stiu exact care este statutul societatii din Germania in RO(daca are sau nu cui RO; daca marfa se afla la un partener...etc), ...
Apr192024
Achizitii triunghiulare. Conditii de indeplinit
de
Vera Constantin
valabil la 19 Apr 2024
Intrebare: O societate A din Romania inregistrata in scopuri de TVA realizeaza operatiuni triunghiulare achizitionand marfuri din Ungaria si livrandu-le in Franta, cu transport direct din Ungaria in Franta. Societatea A tocmai a solicitat si a primit cod de TVA si in Franta. In acest caz, achizitiile de bunuri descrise mai sus dintr-un stat UE cu livrare in Franta mai pot fi tratate ca pana acum, ca ...
Feb182024
Regim fiscal TVA pentru livrare de bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare
de
Amelia Dumitras
valabil la 18 Feb 2024
Intrebare: Societatea din Romania primeste o factura de marfa din Olanda - cu Ship to-Ro, dar Bill To - BG (Bulgaria). Marfa circula direct Olanda (NL) - BG. Societatea din RO se incarca cu marfa din Olanda-scriptic si face NIR, si cu aceeasi zi emite o factura catre BG doar scriptic cu aceleasi cantitati, marfa neajungand pe teritoriul Romaniei. Va rugam sa ne precizati: 1. De ce documente justificative ...
Vezi toate studiile de caz despre masuri keyboard_double_arrow_right