Evitarea dublei impuneri

23 Mar 2024
Evitarea dublei impuneri reprezinta o preocupare majora pentru entitatile juridice care opereaza atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate. Art. 39 din Codul Fiscal aduce claritate si ofera solutii concrete pentru a preveni situatiile in care aceleasi venituri sunt impozitate de doua ori. Aceasta problema este deosebit de importanta in contextul globalizarii si al expansiunii internationale a afacerilor.
Principiile de baza ale evitarii dublei impuneri
Impozitul platit unui stat strain poate fi scazut din impozitul pe profit datorat in Romania, conditionat de aplicabilitatea unei conventii de evitare a dublei impuneri intre Romania si statul respectiv.
Prin exceptie, impozitul platit de un sediu permanent din Romania pentru veniturile obtinute dintr-un stat membru UE sau dintr-un stat din Spatiul Economic European, este dedus in Romania, daca:
b) venitul a fost obtinut dintr-un alt stat membru UE sau dintr-un alt stat din Spatiul Economic European; si
c) se prezinta documentatia corespunzatoare, conform prevederilor legale, din care sa rezulte faptul ca impozitul a fost platit in acel stat membru UE sau in acel stat din Spatiul Economic European.
Metoda creditului fiscal
Metoda creditului fiscal este o abordare prin care impozitul platit intr-un alt stat, fie direct, fie indirect, se deduce din impozitul pe profit datorat in Romania. Creditul acordat pentru impozitele platite unui stat strain intr-un an fiscal, nu poate depasi impozitul pe profit, calculat prin aplicarea cotei de 16% la profitul impozabil obtinut in statul strain, sau la venitul obtinut din statul strain. Creditul se acorda din impozitul pe profit calculat pentru anul in care impozitul a fost platit statului strain.
Plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain sau de catre platitorul de venit care retine la sursa impozitul, in situatia in care autoritatea competenta a statului strain nu elibereaza un astfel de document.
Pentru veniturile pentru care nu se realizeaza retinerea la sursa, impozitul platit in strainatate de persoana juridica, se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain sau prin copia declaratiei fiscale sau a documentului similar depus la autoritatea competenta straina insotita de documentatia care atesta plata acestuia, in situatia in care autoritatea competenta a statului strain nu elibereaza documentul justificativ.
Metoda scutirii
Profiturile obtinute dintr-un stat strain pot fi scutite de impozit pe profit in Romania. Aceasta metoda se aplica atunci cand conventia de evitare a dublei impuneri intre Romania si alt stat prevede explicit scutirea ca metoda de evitare a impozitarii duble.
Aceste profituri sunt scutite de impozit pe profit, daca se prezinta documentul justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain, care atesta impozitul platit in strainatate. In scopul aplicarii metodei scutirii, pentru determinarea rezultatului fiscal la nivelul persoanei juridice romane, veniturile si cheltuielile inregistrate prin intermediul sediului permanent reprezinta venituri neimpozabile, potrivit art. 23 lit. n) din Codul fiscal, respectiv cheltuieli nedeductibile potrivit art. 25 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal.
Exemplu
Un contribuabil desfasoara activitati atat in Romania, cat si in tara straina X. Veniturile sunt realizate printr-un sediu permanent in tara X, precum si din alte surse, independent de sediu. Contribuabilul aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri intre Romania si tara X, care prevede metoda creditului fiscal. Sumele sunt convertite in lei folosind cursul valutar mediu anual comunicat de BNR.
Pentru sediul permanent in tara straina X:
- Profitul impozabil pentru anul 2023, conform regulilor din tara straina X, este de 200.000 lei;
- Impozitul pe profit pentru anul 2023, conform regulilor din tara straina X, este de 60.000 lei, avand in vedere cota de impozit de 30%;
- Profitul impozabil pentru anul 2023, conform regulilor din legea romana, este de 160.000 lei, datorita permisiunii legislatiei romane de a deduce unele cheltuieli care nu sunt deductibile in tara straina X;
- Impozitul pe profit pentru anul 2023, conform prevederilor din legea romana, este de 25.600 lei, cota de impozit fiind de 16%.
Alte venituri realizate din tara X:
- Venituri din dobanzi: 20.000 lei;
- Impozit de 10% cu retinere la sursa pentru veniturile din dobanzi: 2.000 lei.
Pentru activitatea desfasurata atat in Romania, cat si in tara straina X:
- Profitul impozabil pentru anul 2023, conform regulilor din legea romana, este de 2.000.000 lei, respectiv 160.000 lei profit impozabil al sediului permanent si 1.840.000 lei profit impozabil pentru activitatea din Romania;
- Impozitul pe profit pentru anul 2023, conform regulilor din legea romana, este de 320.000 lei, cota de impozit fiind de 16%.
In acest context, suma maxima reprezentand creditul fiscal extern ce i se poate acorda contribuabilului este de 27.600 lei (25.600 lei impozit pe profit plus 2.000 lei impozit cu retinere la sursa).
Deoarece impozitul platit in strainatate de 62.000 lei este mai mare decat limita maxima de 27.600 lei ce poate fi acordata sub forma creditului fiscal extern, contribuabilul va putea scadea din impozitul pe profitul intregii activitati suma de 27.600 lei. Aceasta ajustare ilustreaza aplicarea efectiva a metodologiei creditului fiscal pentru evitarea dublei impuneri, conform legislatiei romanesti si conventiilor internationale in vigoare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre evitarea dublei impuneri
03Apr2025
Retinerea impozitului din veniturile impozabile obtinute din Romania de nerezidenti
de
Profeanu Laura
valabil la 03 Apr 2025
Intrebare:
Societate din Romania, platitoare de tva si impozit pe profit, caen 5911 productie cinematografica. O parte din filmari se face pe teritoriul Spaniei. A incheiat un contract de cesiune drepturi de imagine si interpretare cu un actor spaniol. Plata a fost facuta catre un beneficiar care este o firma din California (cu aceasta firma nu exista contract). Certificat de rezidenta fiscala exista ...
29Mar2025
Retinerea impozitului din veniturile impozabile obtinute din Romania de nerezidenti
de
Profeanu Laura
valabil la 29 Mar 2025
Intrebare:
Societatea PIMK SRL personana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, avand ca obiect de activitate transportul feroviar de marfuri, a incheiat un contract de inchirierea unor locomotive de la o societate din Bulgaria. Locomotivele se vor utiliza in Romania si in afara Romaniei pentru transport de marfa, Societatea din Bulgaria a furnizat certificat de rezidenta fiscala ...
25Mar2025
Retinerea sau neretinerea impozitului conform Conventiei dublei impuneri cu Ungaria sau Codul fiscal
de
Florentina Buzea
valabil la 25 Mar 2025
Intrebare:
Firma din Ungaria, asociat majoritar in societatea din Romania, acorda un imprumut de 5 milioane lei - pe termen lung, 10 ani - cu dobanda ROBOR 12 luni 2,5%.
Articolul 11 din conventia incheiate intre cele doua tari spune urmatoarele:
Dobanzi1.
Dobanzile provenind dintr-un stat contractant si platite unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel celalalt stat ...
Noua Directiva "Faster": Proceduri simplificate pentru reducerea dublei impozitari a investitorilor transfrontalieri
de
Profeanu Laura
14 Mar 2025
Recent, Uniunea Europeana a adoptat Directiva 2025/50, cunoscuta sub numele de "Faster", menita sa eficientizeze procesul de reducere a dublei impozitari pentru investitorii transfrontalieri. Directiva vizeaza, in special, dividendele aferente actiunilor cotate la bursa si dobanzile aferente obligatiunilor cotate la bursa, oferind o alternativa mai simpla si mai rapida la actualele ...
12Mar2025
Impozitul pe veniturile din investitii
de
Profeanu Laura
valabil la 12 Mar 2025
Intrebare:
Un angajat persoana fizica, rezident in RO, a primit din 2020 pana in 2024 actiuni la multinationala la care este angajat (sub forma unor bonificatii). Compania este listata la bursa in China si actiunile sunt vizualizate intr-o aplicatie in moneda (HKD).
De doua ori pe an aceste actiuni au generat dividende (care au in aplicatie o rubrica "fees deducted" - deci la care probabil ...
05Mar2025
Venituri realizate de o persoana juridica rezidenta din servicii prestate unui stat strain
de
Elena Ionescu
valabil la 05 Mar 2025
Intrebare:
O firma platitoare de TVA din Romania a facturat servicii de marketing catre o firma platitoare de TVA din Polonia in cursul anului 2024.
Ce obligatii are firma din Romania cu referire la aceste servicii facturate catre partenerul din Polonia?
Firma din Romania este platitoare de impozit pe profit.
Multumesc.
Vezi toate studiile de caz despre evitarea dublei impuneri keyboard_double_arrow_right