Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont



Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Noiembrie 2024

Evitarea dublei impuneri

23 Mar 2024

Evitarea dublei impuneri reprezinta o preocupare majora pentru entitatile juridice care opereaza atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate. Art. 39 din Codul Fiscal aduce claritate si ofera solutii concrete pentru a preveni situatiile in care aceleasi venituri sunt impozitate de doua ori. Aceasta problema este deosebit de importanta in contextul globalizarii si al expansiunii internationale a afacerilor.

Principiile de baza ale evitarii dublei impuneri

Impozitul platit unui stat strain poate fi scazut din impozitul pe profit datorat in Romania, conditionat de aplicabilitatea unei conventii de evitare a dublei impuneri intre Romania si statul respectiv.

Prin exceptie, impozitul platit de un sediu permanent din Romania pentru veniturile obtinute dintr-un stat membru UE sau dintr-un stat din Spatiul Economic European, este dedus in Romania, daca:
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
a) venitul a fost obtinut de sediul permanent din Romania al unei persoane juridice straine rezidente intr-un stat membru UE sau intr-un stat din Spatiul Economic European;
b) venitul a fost obtinut dintr-un alt stat membru UE sau dintr-un alt stat din Spatiul Economic European; si
c) se prezinta documentatia corespunzatoare, conform prevederilor legale, din care sa rezulte faptul ca impozitul a fost platit in acel stat membru UE sau in acel stat din Spatiul Economic European.

Metoda creditului fiscal

Metoda creditului fiscal este o abordare prin care impozitul platit intr-un alt stat, fie direct, fie indirect, se deduce din impozitul pe profit datorat in Romania. Creditul acordat pentru impozitele platite unui stat strain intr-un an fiscal, nu poate depasi impozitul pe profit, calculat prin aplicarea cotei de 16% la profitul impozabil obtinut in statul strain,  sau la venitul obtinut din statul strain. Creditul se acorda din impozitul pe profit calculat pentru anul in care impozitul a fost platit statului strain.

Plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain sau de catre platitorul de venit care retine la sursa impozitul, in situatia in care autoritatea competenta a statului strain nu elibereaza un astfel de document.

Pentru veniturile pentru care nu se realizeaza retinerea la sursa, impozitul platit in strainatate de persoana juridica, se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain sau prin copia declaratiei fiscale sau a documentului similar depus la autoritatea competenta straina insotita de documentatia care atesta plata acestuia, in situatia in care autoritatea competenta a statului strain nu elibereaza documentul justificativ. 

Metoda scutirii

Profiturile obtinute dintr-un stat strain pot fi scutite de impozit pe profit in Romania. Aceasta metoda se aplica atunci cand conventia de evitare a dublei impuneri intre Romania si alt stat prevede explicit scutirea ca metoda de evitare a impozitarii duble.

Aceste profituri sunt scutite de impozit pe profit, daca se prezinta documentul justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain, care atesta impozitul platit in strainatate. In scopul aplicarii metodei scutirii, pentru determinarea rezultatului fiscal la nivelul persoanei juridice romane, veniturile si cheltuielile inregistrate prin intermediul sediului permanent reprezinta venituri neimpozabile, potrivit art. 23 lit. n) din Codul fiscal, respectiv cheltuieli nedeductibile potrivit art. 25 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal.

Exemplu

Un contribuabil desfasoara activitati atat in Romania, cat si in tara straina X. Veniturile sunt realizate printr-un sediu permanent in tara X, precum si din alte surse, independent de sediu. Contribuabilul aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri intre Romania si tara X, care prevede metoda creditului fiscal. Sumele sunt convertite in lei folosind cursul valutar mediu anual comunicat de BNR.

Pentru sediul permanent in tara straina X:
- Profitul impozabil pentru anul 2023, conform regulilor din tara straina X, este de 200.000 lei;
- Impozitul pe profit pentru anul 2023, conform regulilor din tara straina X, este de 60.000 lei, avand in vedere cota de impozit de 30%;
- Profitul impozabil pentru anul 2023, conform regulilor din legea romana, este de 160.000 lei, datorita permisiunii legislatiei romane de a deduce unele cheltuieli care nu sunt deductibile in tara straina X;
- Impozitul pe profit pentru anul 2023, conform prevederilor din legea romana, este de 25.600 lei, cota de impozit fiind de 16%.

Alte venituri realizate din tara X:
- Venituri din dobanzi: 20.000 lei;
- Impozit de 10% cu retinere la sursa pentru veniturile din dobanzi: 2.000 lei.

Pentru activitatea desfasurata atat in Romania, cat si in tara straina X:
- Profitul impozabil pentru anul 2023, conform regulilor din legea romana, este de 2.000.000 lei, respectiv 160.000 lei profit impozabil al sediului permanent si 1.840.000 lei profit impozabil pentru activitatea din Romania;
- Impozitul pe profit pentru anul 2023, conform regulilor din legea romana, este de 320.000 lei, cota de impozit fiind de 16%.
In acest context, suma maxima reprezentand creditul fiscal extern ce i se poate acorda contribuabilului este de 27.600 lei (25.600 lei impozit pe profit plus 2.000 lei impozit cu retinere la sursa).

Deoarece impozitul platit in strainatate de 62.000 lei este mai mare decat limita maxima de 27.600 lei ce poate fi acordata sub forma creditului fiscal extern, contribuabilul va putea scadea din impozitul pe profitul intregii activitati suma de 27.600 lei. Aceasta ajustare ilustreaza aplicarea efectiva a metodologiei creditului fiscal pentru evitarea dublei impuneri, conform legislatiei romanesti si conventiilor internationale in vigoare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre evitarea dublei impuneri

Nov182024

Venituri din comisioane pentru o firma din Polonia. Nerezidenti

de Anastasia Bogaciuc valabil la 18 Nov 2024
Intrebare: O SRL din Polonia factureaza comision catre societatea noastra. Detinem certificat de rezidenta fiscala. Societatea din Polonia plateste impozit pe profit in tara sa si a impozitat deci inclusiv veniturile obtinute din comisionul facturat catre noi. In aceasta situatie, potrivit prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri dintre Romania-Polonia, considerati ca societatea din Romania ...
Nov142024

Achizitie apartament in Italia. Asociat nerezident

de Vera Constantin valabil la 14 Nov 2024
Intrebare: Pe numele persoanei fizice (cetatean strain, cu NIF, dar care are o firma in Romania ca asociat unic) a achizitionat jumatate dintr-un apartament in Milano. Achizitia e pe persoana fizica, nu are legatura cu firma. Intrucat proprietatea este in Italia si exista un tratat de interzicere a dublei impuneri intre Italia si Romania, puteti confirma ca impozitele vor fi platite in Italia si nu va ...

Locul conducerii efective in Romania pentru persoanele juridice straine

de Profeanu Laura 07 Nov 2024
Stabilirea locului conducerii efective a unei persoane juridice straine in Romania devine un element obligatoriu in evaluarea statutului de rezidenta fiscala, conform art. 8 indice 1 din Codul Fiscal. Acest concept a fost introdus prin Legea nr. 296/2020 si pus in aplicare prin Ordinul ministrului finantelor nr. 577/2021, care a stabilit norme pentru clarificarea conditiilor si documentatiei ...

Romania a suspendat Conventia cu Federatia Rusa pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe capital

de Profeanu Laura 04 Nov 2024
Incepand cu 14 octombrie 2024, Romania a suspendat in totalitate aplicarea prevederilor Conventiei pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe capital, semnata cu Federatia Rusa la Moscova, pe 27 septembrie 1993. Decizia vine ca urmare a Memorandumului initiat de Ministerul Finantelor si aprobat in sedinta de guvern din 14 august 2024, fiind oficializata prin ...
Oct112024

Impozitare venituri din dobanzi platite prin mecanismul cash pooling

de Elena Ionescu valabil la 11 Oct 2024
Intrebare: Va scriem in legatura cu impozitarea dobanzilor de la nerezidenti - Elvetia - entitate din grup, care sunt generate din participarea la un instrument de finantare prin Cash pooling cu dobanda calculata zilnic sold pozitiv dobanda de incasat sau sold negativ - dobanda de plata - conectat direct la contul curent al banii din Romania. Sold zilnic poate fi negativ sau pozitiv in functie de ...
Iul262024

Servicii consultanta. Prestator din Slovenia

de Vera Constantin valabil la 26 Iul 2024
Intrebare: Avem o factura de servicii consultanta emisa de un furnizor persoana juridica cu sediul in Slovenia. O parte din serviciile de consultanta au fost prestate la sediul nostru din Romania si o alta parte a fost prestata online. Avand in vedere conventia de evitare a dublei impuneri existenta intre Romania si Slovenia, ar trebui retinut impozit la sursa pentru aceste venituri din consultanta? Ce ...
Vezi toate studiile de caz despre evitarea dublei impuneri keyboard_double_arrow_right
Evitarea dublei impuneri reprezinta o preocupare majora pentru entitatile juridice care opereaza atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate. Art. 39 din Codul Fiscal aduce claritate si ofera solutii concrete pentru a preveni situatiile in care aceleasi venituri sunt impozitate de doua ori. Aceasta problema este deosebit de importanta in contextul globalizarii si al expansiunii internationale a afacerilor.