Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 10 Aprilie 2025

Extinderea facilitatilor fiscale pentru cercetare-dezvoltare catre platitorii de impozit minim pe cifra de afaceri

21 Sep 2024

In contextul actualei legislatii fiscale din Romania, contribuabilii care sunt obligati la plata impozitului pe profit beneficiaza de deduceri suplimentare pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare. Aceste deduceri sunt reglementate prin art. 20 din Codul Fiscal, care prevede ca, la calculul rezultatului fiscal, pentru activitatile de cercetare-dezvoltare, se acorda urmatoarele stimulente fiscale:

a) deducerea suplimentara la calculul rezultatului fiscal, in proportie de 50%, a cheltuielilor eligibile pentru aceste activitati; deducerea suplimentara se calculeaza trimestrial/anual; in cazul in care se realizeaza pierdere fiscala, aceasta se recupereaza potrivit dispozitiilor  art. 31 din Codul fiscal (in limita a 70% inclusiv, in urmatorii 5 ani consecutivi);

b) aplicarea metodei de amortizare accelerata si in cazul aparaturii si echipamentelor destinate activitatilor de cercetare-dezvoltare.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
In urma adoptarii Legii nr. 296/2023, la 01.01.2024 a fost introdus impozitul minim pe cifra de afaceri (Art. 18 indice 1 din Codul fiscal - IMCA), creand (potrivit informatiilor din Nota de fundamentare) o situatie de diferentiere fiscala, astfel:

- contribuabilii care platesc impozitul pe profit in cota de 16% beneficiaza de stimulente fiscale pentru activitatile de cercetare-dezvoltare;
- contribuabilii care platesc impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) nu beneficiaza de stimulente fiscale pentru activiatile de cercetare-dezvoltare.

Astfel, pentru contribuabilii care sunt obligati la plata impozitului minim pe cifra de afaceri s-a creat inechitate desi, acestia efectueaza aceleasi activitati de cercetare-dezvoltare eligibile.

Ce prevede proiectul de Ordonanta de urgenta

Pentru a remedia aceasta inechitate, a fost initiat un proiect de Ordonanta de Urgenta (OUG) pentru a extinde facilitatile fiscale pentru cheltuielile de cercetare - dezvoltare si catre platitorii de IMCA. Conform proiectului, ”contribuabilii care aplica la calculul rezultatului fiscal deducerea suplimentara pentru activitatile de cercetare-dezvoltare, conform prevederilor art. 20 din Codul fiscal, scad din impozitul minim pe cifra de afaceri valoarea obtinuta prin aplicarea cotei de 16% asupra cuantumului reprezentand deducerea suplimentara de 50% din cheltuielile eligibile pentru activitatile de cercetare-dezvoltare. Scaderea acestei valori se efectueaza in limita impozitului minim pe cifra de afaceri datorat”.

Aceasta masura urmeaza sa se aplice incepand cu anul fiscal 2024, astfel incat, chiar si in conditiile impozitului pe cifra de afaceri, firmele vor putea continua sa beneficieze de stimulentele pentru cercetare-dezvoltare la care au avut acces pana la sfarsitul anului 2023?.

Potrivit art. 20 alin. 3) – 6) din Codul fiscal, activitatile de cercetare-dezvoltare eligibile pentru acordarea deducerii suplimentare la determinarea rezultatului fiscal, trebuie sa fie din categoriile activitatilor de cercetare aplicativa si/sau de dezvoltare experimentala, relevante pentru activitatea desfasurata de catre contribuabili. Stimulentele fiscale se acorda separat pentru activitatile de cercetare-dezvoltare din fiecare proiect desfasurat.

Atentie! Deducerile nu se recalculeaza in cazul nerealizarii obiectivelor proiectului de cercetare-dezvoltare.

Eligibilitatea activitatilor de cercetare-dezvoltare

Conform art. 4 din Normele privind deducerile pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare la calculul rezultatului fiscal, aprobate prin Ordinul MFP nr. 1056/2016, activitatile de cercetare-dezvoltare eligibile pentru acordarea deducerii suplimentare la calculul rezultatului fiscal, trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii:

a) sunt cuprinse intr-un proiect de cercetare-dezvoltare, identificat prin urmatoarele elemente:

1. scopul proiectului si obiectivele proiectului;

2. domeniul de cercetare-dezvoltare;

3. perioada de desfasurare a proiectului;

4. resursele alocate proiectului (sursele de finantare si, daca este cazul, echipa de proiect si infrastructura de cercetare);

5. bugetul proiectului;

6. categoria rezultatului activitatii de cercetare-dezvoltare (documentatii,  brevete de inventie, certificate de inregistrare a desenelor si modelelor industriale, tehnologii,  formule, colectii de baze de date, izvoare istorice, esantioane, specimene, creatii biologice, etc. conform art. 74 din Ordonanta 57/2002);

7. caracterul inovativ;

b) sunt activitati de cercetare aplicativa si/sau dezvoltare tehnologica.

In cadrul activitatilor de dezvoltare tehnologica se iau in considerare activitatile de dezvoltare experimentala.

Activitatea de cercetare-dezvoltare cuprinde cercetarea stiintifica, dezvoltarea experimentala si inovarea bazata pe cercetare stiintifica si dezvoltare experimentala. Cercetarea stiintifica cuprinde cercetarea fundamentala si cercetarea aplicativa, conform art. 2) alin. 1 din Ordonanta 57/2002.

Impactul socioeconomic si macroeconomic

Implementarea acestui act normativ are potentialul de a influenta pozitiv mentinerea si initierea cheltuielilor de cercetare-dezvoltare in Romania. De asemenea, se estimeaza ca va atrage noi proiecte, va sprijini investitiile si va creste cheltuielile aferente acestor activitati. Prin eliminarea inechitatilor fiscale, se va stimula si competitivitatea economica a tarii pe termen lung?.

Dupa ce va fi adoptata de Executiv si publicata in Monitorul Oficial, ordonanta de urgenta va completa Legea 227/2015 privind Codul fiscal (alin. 11 indice 1 la art. 18 indice 1 si alin. 20 la art. 45) corectand astfel o inechitate existenta si deschizand calea catre un mediu de afaceri echitabil si propice pentru dezvoltarea tehnologica si inovativa.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre imca

Pilonul 2 vs. impozitele locale pe cifra de afaceri: Ce taxe sunt recunoscute in calculul impozitului minim global de 15%?

de Profeanu Laura 04 Apr 2025
Aplicarea Pilonului 2 – impozitul minim global de 15% – a adus nemultumiri in peisajul fiscal romanesc, in special pentru companiile mari care activeaza in sectoare vizate de impozite suplimentare locale. Desi obiectivul Directivei europene este clar – asigurarea unei impozitari minime efective la nivel global pentru grupurile mari – realitatea fiscala din fiecare stat ...
Apr052025

Scadere din impozitul minim pe cifra de afaceri a sponsorizarilor reportate

de Elena Ionescu valabil la 05 Apr 2025
Intrebare: Societatea noastra este platitoare de IMCA in anul 2024. In cursul anului 2024 nu am avut sponsorizari. Avem sponsorizari reportate din anii 2017-2021. Intrebare: Din valoarea de plata a IMCA se pot scadea sponsorizarile reportate? Multumesc!
Mar242025

Calcul IMCA

de Profeanu Laura valabil la 24 Mar 2025
Intrebare: O entitate aplica IMCA in anul 2024. In anul 2024 construieste o imobilizare corporala (cladire), inregistrarile efectuate fiind 231 = 722 10000 si 231 = 4041 20000. Receptia cladirii va fi efectuata in anul 2025. Ce se ia in calculul indicatorului I si A in anul 2024? daca se scade 722 din totalul veniturilor se scade si 231 (suma de 10000) din indicatorul I? In anul 2025 avand in vedere ca ...
Mar242025

Calcul IMCA indicatori I si A in cazul investitiilor prin PNRR

de Gina Popescu valabil la 24 Mar 2025
Intrebare: Pentru calculul IMCA pentru anul 2024 avem investitii din fonduri PNRR cofinantare 10% si finantare 90%. In anul 2024 am inregistrat investitii in curs gr 23=gr 404 si punerea in functiune dr 21=gr 23. In indicatorul I includem valoarea aferenta cofinantarii de 10% (din cont gr 21) si in indicatorul A valoarea aferenta finantarii de 90% (90% din amortizarea aferenta activelor achizitionate din ...
Mar212025

Calcul IMCA. PNRR, finantare, cofinantare

de Profeanu Laura valabil la 21 Mar 2025
Intrebare: Pentru calculul IMCA avem active achizitionate prin fonduri PNRR, finantare 90% cofinantare 10%. Mijloacele fixe au fost inregistrare ca intrare prin conturile de imobilizari in curs (gr 23= gr 404), respectiv au fost puse in functiune in anul 2024 (gr 21=gr 23). In valoarea indicatorului I si A ce trebuie sa includem? Este corect sa includ in indicatorul I cofinantarea PNRR (10%) si in ...
Mar202025

Provizioane din garantii de buna executie

de Florentina Buzea valabil la 20 Mar 2025
Intrebare: Veniturile din reluarea provizioanelor constituite pentru garantiile de buna executie sunt incluse in baza de calcul pentru impozitul minim pe cifra de afaceri? Mentionez ca aceste venituri sunt impozabile din punct de vedere al impozitului pe profit. Multumesc.
Vezi toate studiile de caz despre imca keyboard_double_arrow_right