Facilitatile fiscale si impozitul minim global: le mai aplicam sau nu?

Odata cu intrarea in vigoare, de la 1 ianuarie 2024, a regulilor privind impozitul minim global (Pilonul 2), companiile din Romania care fac parte din grupuri mari, nationale sau internationale, se confrunta cu o dilema aparent paradoxala: mai are rost sa aplice facilitatile fiscale disponibile in Codul fiscal, daca acestea ar putea conduce, indirect, la plata unui impozit suplimentar?
La prima vedere, raspunsul ar putea parea negativ. Daca o facilitate fiscala reduce cota efectiva de impozitare sub pragul de 15% impus de Pilonul 2, atunci compania risca sa plateasca diferenta pana la acest prag, in baza regulilor europene transpuse la noi prin Legea nr. 431/2023. Si totusi, exista argumente solide pentru a continua aplicarea acestor facilitati.
Doua tipuri de calcule, doua orizonturi de timp
Chiar daca facilitatile fiscale duc la o impozitare efectiva sub 15%, avantajul imediat al acestora consta in faptul ca imping in timp obligatia de plata suplimentara, care va interveni ulterior sub forma impozitului global.
Cu alte cuvinte, desi impactul facilitatilor nu este recunoscut in cadrul Pilonului 2, beneficiul de moment al acestora este pastrarea lichiditatii si amanarea unei parti din sarcina fiscala.
De ce nu sunt recunoscute facilitatile romanesti in Pilonul 2?
Una dintre marile probleme este ca facilitatile fiscale din Romania nu se incadreaza, in forma actuala, in definitiile agreate la nivelul Pilonului 2. Spre exemplu, anumite tari din UE (precum Ungaria) au ajustat legislatia nationala astfel incat unele beneficii fiscale sa fie recunoscute drept „credite fiscale rambursabile calificate”, ceea ce permite includerea lor in calculul cotei efective de impozitare conform standardelor internationale.
In Romania, deocamdata, discutiile cu autoritatile s-au concentrat pe zona cercetarii-dezvoltarii, cu scopul de a transforma aceasta facilitate intr-una compatibila cu Pilonul 2. Exista deschidere, dar procesul legislativ este inca in faza incipienta. Alte facilitati, precum cele aferente sponsorizarii, nu sunt, deocamdata, in discutii avansate privind recunoasterea internationala.
Ce ar trebui sa faca firmele in acest context?
Cel mai sanatos demers este o analiza estimativa anuala a cotei efective de impozitare, care sa includa toate facilitatile aplicabile si sa compare rezultatul cu pragul de 15% stabilit prin Pilonul 2.
Astfel, daca rezultatul este oricum peste acest prag, facilitatile fiscale raman un avantaj pur, fara niciun cost suplimentar ulterior. Daca, insa, cota efectiva scade sub 15%, trebuie luat in calcul ca efectul facilitatilor se conserva partial, deoarece plata suplimentara va avea loc mai tarziu, iar in acest interval compania dispune de o lichiditate mai buna.
Concluzie: facilitatile fiscale raman utile, chiar si in era Pilonului 2
In ciuda noilor reguli internationale, facilitatile fiscale din Codul fiscal nu trebuie abandonate, ci evaluate strategic. Desi nu sunt recunoscute integral in calculul Pilonului 2, acestea ofera un avantaj temporar real si pot contribui la optimizarea fluxurilor de numerar, in special pentru companiile care opereaza in medii complexe, unde fiecare luna de amanare a platilor poate face o diferenta importanta.
Este recomandat, asadar, ca firmele sa-si calibreze strategiile fiscale nu doar pe baza legislatiei interne, ci si in functie de tendintele internationale in materie de conformare si transparenta fiscala.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!