Facturarea in conformitate cu legislatia romaneasca
Intr-un mediu de afaceri caracterizat prin frecvente modificari legislative, cunoasterea cerintelor legale privind facturarea este importanta pentru conformitatea fiscala a oricarei entitati din Romania.
Definitia si obligatiile de facturare
Acestea se regasesc in Codul fiscal la art. 319, potrivit caruia, factura este documentul prin care se consemneaza o tranzactie economica intre doua parti si serveste drept document justificativ pentru evidenta contabila si fiscala. Conform art. 319 alin. 1 indice 1) din Codul fiscal, pentru operatiunile realizate intre persoane impozabile stabilite in Romania, sunt considerate facturi, doar facturile care indeplinesc conditiile prevazute de OUG nr. 120/2021 privind RO e-Factura.
Elemente obligatorii ale unei facturi
Prevazute la art. 319 alin. 20) din Codul fiscal, acestea sunt:
a) numarul de ordine, in baza uneia sau a mai multor serii, care identifica factura in mod unic;
b) data emiterii facturii;
c) data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data incasarii unui avans, in masura in care aceasta data este anterioara datei emiterii facturii;
d) denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
e) denumirea/numele furnizorului/prestatorului care nu este stabilit in Romania si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA ale reprezentantului fiscal;
f) denumirea/numele si adresa beneficiarului bunurilor sau serviciilor, precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala al beneficiarului, daca acesta este o persoana impozabila ori o persoana juridica neimpozabila;
g) denumirea/numele beneficiarului care nu este stabilit in Romania si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare ale reprezentantului fiscal;
h) denumirea si cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate, precum si particularitatile in definirea bunurilor, in cazul livrarii intracomunitare de mijloace de transport noi;
i) baza de impozitare a bunurilor si serviciilor ori, dupa caz, avansurile facturate, pentru fiecare cota, scutire sau operatiune netaxabila, pretul unitar, exclusiv taxa, precum si rabaturile, remizele, risturnele si alte reduceri de pret, in cazul in care acestea nu sunt incluse in pretul unitar;
j) indicarea cotei de taxa aplicate si a sumei taxei colectate, exprimate in lei, in functie de cotele taxei;
k) in cazul in care factura este emisa de beneficiar in numele si in contul furnizorului, mentiunea "autofactura;"
l) in cazul in care este aplicabila o scutire de taxa, trimiterea la dispozitiile aplicabile din prezentul titlu ori din Directiva 112 sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca livrarea de bunuri ori prestarea de servicii face obiectul unei scutiri;
m) in cazul in care clientul este persoana obligata la plata TVA, mentiunea "taxare inversa";
n) in cazul in care se aplica regimul special pentru agentiile de turism, mentiunea "regimul marjei - agentii de turism";
o) daca se aplica unul dintre regimurile speciale pentru bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, una dintre mentiunile "regimul marjei - bunuri second-hand", "regimul marjei - opere de arta" sau "regimul marjei - obiecte de colectie si antichitati", dupa caz;
p) in cazul in care exigibilitatea TVA intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, mentiunea "TVA la incasare";
r) o referire la alte facturi sau documente emise anterior, atunci cand se emit mai multe facturi ori documente pentru aceeasi operatiune.
Obligatiile de mentionare a informatiilor in documentele comerciale
Se regasesc in Legea 31/1990, la art. 74, potrivit caruia, in orice factura, oferta, comanda, tarif, prospect si alte documente intrebuintate in comert, emanand de la o societate, trebuie sa se mentioneze denumirea, forma juridica, sediul social, numarul din registrul comertului si codul unic de inregistrare. Sunt exceptate bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice, care vor cuprinde elementele prevazute de legislatia din domeniu.
Daca societatea pe actiuni opteaza pentru un sistem dualist de administrare, documentele vor contine si mentiunea «societate administrata in sistem dualist».
Daca documentele acestea provin de la o societate cu raspundere limitata, se va mentiona si capitalul social, iar daca ele provin de la o societate pe actiuni sau in comandita pe actiuni, se vor mentiona atat capitalul social subscris, cat si cel varsat.
In situatia in care documentele sunt emise de o sucursala, acestea trebuie sa mentioneze si oficiul registrului comertului la care a fost inregistrata sucursala si numarul ei de inregistrare, ar daca societatea detine o pagina de internet proprie, informatiile vor fi publicate si pe pagina de internet a societatii.
Sanctiuni pentru nerespectarea obligatiilor
Nerespectarea acestor prevederi atrage sanctiuni cu amenzi cuprinse intre 2.500 si 5.000 lei, conform art. 270 indice 3 din Legea 31/1990.
Din fericire, aceasta contraventie se regaseste in ANEXA Nr. 1 din HG 33/2018 (poz. 47) fiind sub umbrela incidentei Legii prevenirii nr. 270/2017, care prevede la art. 4 ca in cazul constatarii savarsirii uneia dintre contraventiile stabilite prin H.G. 33/2018, agentul constatator incheie un proces-verbal de constatare a contraventiei prin care se aplica initial sanctiunea avertismentului, la care anexeaza un plan de remediere. Responsabilitatea indeplinirii masurilor de remediere revine persoanei care poarta raspunderea contraventionala pentru faptele constatate.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!