Impactul interpretarii gresite a termenului legal pentru depunerea situatiilor financiare asupra microintreprinderilor
Entitatile din Romania sunt supuse unor cerinte stricte privind depunerea situatiilor financiare, dar interpretarea eronata a termenului de depunere pentru bilantul aferent anului 2023, a generat schimbari nejustificate in regimul de impozitare al unor microintreprinderi, evidentiind o problema majora de comunicare si aplicare a legii in cadrul administratiilor fiscale.
Prevederi legale:
Art. 47 alin. 1) lit. i) si art. 52 alin. 2) din Codul Fiscal, reglementeaza conditiile sub care o microintreprindere poate opera sub un regim fiscal simplificat (platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor) specificand inclusiv necesitatea depunerii situatiilor financiare intr-un anumit termen. Legea contabilitatii nr. 82/1991 stabileste acest termen la 150 de zile de la finalul exercitiului financiar.
Confuzia privind termenul de depunere a situatiilor financiare anuale in 2024:
Pentru aceste microintreprinderi (care au depus bilantul la data de 30 mai 2024) unele administratii fiscale din tara (de exemplu AJFP Valcea cu adresa nr. VLG_DEC-1819047 din 17.06.2024) au transmis microintreprinderilor vizate urmatoarea adresa:
”Avand in vedere prevederile articolului 47 alin.1) lit. i) si art. 52) alin. 2) din Codul fiscal precum si informatiile rezultate din bazele de date fiscale, va comunicam ca in temeiul art. 91 alin. 3) din Codul de procedura fiscala, datele din registrul contribuabililor au fost modificate din oficiu prin luarea in evidenta, incepand cu data de 1.04.2024, a obligatiei declarative privind impozitul pe profit.
In eventualitatea ca societatea se incadreaza in prevederile art. 47 alin. 1) lit. i) si art. 52 alin. 2) din Codul fiscal, va rugam ca in termen de maxim 3 zile de la primirea prezentei sa transmiteti organului fiscal prin SPV, documentele doveditoare pentru indeplinirea respectivei conditii”.
Evident ca in fata acestor informatii si comunicari oficiale, microintreprinderile vizate au acceptat pedeapsa pierderii regimului de impozitare pentru microintreprinderi, fiind oricum luate in evidenta (din oficiu) incepand cu data de 1.04.2024, cu obligatia declarativa privind impozitul pe profit.
Impactul erorilor administrative:
Situatiile in care autoritatile fiscale gresesc in aplicarea legilor si procedurilor fiscale, sunt dezamagitoare. Aceasta eroare de interpretare a avut un impact direct si grav asupra microintreprinderilor vizate, trecandu-le din oficiu la statutul de platitor de impozit pe profit (fiind practic obligate sa plateasca impozit pe profit pentru trim. II 2024) desi depunerile lor erau conforme cu termenul legal (30 mai 2024). Schimbarea din oficiu a vectorului fiscal, pentru astfel de situatii, constituie eroare administrativa, care pune in dificultate planificarea financiara a acestor entitati si submineaza increderea in aplicarea corecta a legilor fiscale.
Aceasta practica subliniaza nevoia imperativa ca autoritatile fiscale sa aplice legislatia fiscala cu acuratete si responsabilitate. Erorile administrative (cum ar fi interpretarea gresita a termenelor de depunere a situatiilor financiare) afecteaza stabilitatea financiara a microintreprinderilor si erodeaza increderea in sistemul fiscal. Se impune asadar ca ANAF sa recunoasca si sa corecteze aceste greseli (tot din oficiu) restabilind statutul corect al microintreprinderilor, astfel incat toate entitatile sa fie tratate cu echitate si conform legii.
Clarificari de la Ministerul Finantelor:
In contextul acestor evenimente, Ministerul Finantelor a intervenit pentru a corecta interpretarea termenului de depunere, confirmand oficial ca data de 30 mai 2024 este termenul corect.
In raspunsul adresat unui contribuabil, cu adresa nr. A-VAD_2776 din 13.08.2024, Ministerul Finantelor (ANAF – Cabinet Vicepresedinte) a formulat un raspuns clarificator (primit de la Directia Generala de Legislatie Fiscala si Reglementari Vamale si Contabile din Ministerul Finantelor) privind implinirea termenului de 150 de zile pentru depunerea bilantului in anul 2024, stabilind ca acest termen s-a implinit pe 30 mai 2024, nu 29 mai 2024, cum eronat au stabilit unele administratii din tara:
”Directia de legislatie ne-a comunicat ca in ceea ce priveste modalitatea de determinare a termenelor prevazute de Legea contabilitatii 82/1991, in lipsa unor dispozitii exprese privind calculul acestora, se vor aplica prevederile legale prevazute de dreptul comun: Codul civil (art. 2553 si art. 2554 ale Legii nr. 287/2009) respectiv Codul de procedura civila (art. 181 al Legii nr. 134/2010).
Drept urmare, termenul de depunere al situatiilor financiare anuale intocmite pentru data de 31 decembrie 2023, de catre entitatile pentru care exercitiul financiar coincide cu anul calendaristic, este 30 mai 2024”.
Concluzii:
Situatia creata scoate in evidenta importanta unei comunicari clare si a interpretarii corecte a legilor de catre autoritatile fiscale. Microintreprinderile afectate de modificarea eronata, din oficiu, a vectorului fiscal (prin luarea in evidenta, incepand cu data de 1.04.2024, a obligatiei declarative privind impozitul pe profit) trebuie sa fie proactive in gestionarea obligatiilor fiscale si pregatite sa conteste erorile administrative.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!