Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 22 Decembrie 2024

Implementarea IMCA ar putea duce la cresterea numarului de litigii

18 Oct 2023

Cu planurile de a institui, incepand din 2024, Impozitul Minim pe Cifra de Afaceri (IMCA) de 1% pentru companiile cu venituri de peste 50 de milioane de euro, analistii prevad o crestere a litigiilor judiciare.

Este posibil ca aceste litigii sa provina in principal din doua directii:
1. Companiile vor contesta formula de calcul al IMCA. Va fi inevitabil sa observam litigii privind interpretarea si aplicarea cotei de 1%.
2. Exista, de asemenea, posibilitatea de a vedea conflicte legate de strategiile adoptate de companii pentru a evita plata IMCA. Daca Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va suspecta ca schimbarile strategice sunt facute fara o baza economica autentica si sunt menite doar pentru a evita impozitul, aceasta ar putea interveni. Legislatia actuala le ofera inspectorilor ANAF autoritatea de a contesta si reevalua astfel de schimbari.
 
Formula pentru IMCA:
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Formula pentru calculul Impozitului Minim pe Cifra de Afaceri (IMCA) poate fi inteleasa mai bine daca o descompunem si analizam fiecare componenta in parte.
IMCA=1%×(VTVsIA)

Unde:
1.”IMCA” - reprezinta impozitul minim pe cifra de afaceri care se determina cumulat pentru fiecare trimestru sau an fiscal. Este suma pe care o companie o datoreaza ca impozit, bazata pe cifra de afaceri.
2.”VT” - reprezinta veniturile totale (cumulate) ale companiei pentru un anumit interval de timp (trimestru sau an fiscal). Este suma bruta pe care o companie o castiga inainte de deducerea oricaror costuri sau cheltuieli.
3.”Vs” - sunt veniturile care se scad din veniturile totale. Acestea includ o serie de venituri care nu sunt impozabile sau care reprezinta venituri specifice, cum ar fi:
  • Veniturile neimpozabile prevazute de Codul fiscal (art. 23 si art. 24 (cu privire la regimul fiscal al dividendelor primite din  UE);
  • Veniturile care corespund costurilor stocurilor de produse;
  • Veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
  • Veniturile din productia de active corporale si necorporale care nu sunt incluse in ”I”;
  • Veniturile din subventii;
  • Veniturile din despagubiri pentru pagube produse stocurilor activelor corpotale propria;
  • Veniturile reprezentand accizele care au fost reflectate concomitent in conturile de cheltuieli
4.”I” - reprezinta valoarea imobilizarilor in curs de executie incepand cu 1 ianuarie 2024. Aceasta se refera la valoarea bunurilor pe care o companie le-a cumparat sau produs, dar care inca nu sunt gata de utilizare.
5.”A” - este amortizarea contabila la nivelul costului istoric pentru activele achizitionate/produse dupa 1 ianuarie 2024. Nu se cuprinde in acest indicator amortizarea contabila a activelor incluse in valoarea indicatorului ”I”.
In cazul in care din aplicarea formulei de calcul pentru determinarea IMCA, va rezulta o valoare negativa, impozitul minim va fi zero.
Activele luate in calcul, pentru determinarea indicatorilor ”I” si” A” vor fi cele stabilite prin ordin al ministrului finantelor, iar selectia categoriilor de active eligibile se va realiza pe baza unor criterii legate de natura activitatii desfasurate.

Nu vor intra sub incidenta acestor prevederi, operatorii economici care desfasoara exclusiv activitati de distributie/furnizare/transport de energie electrica si gaze naturale si care sunt reglementati/licentiati de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei.

Pentru efectuarea comparatiei intre impozitul pe profit si impozitul minim pe cifra de afaceri, impozitul pe profit trimestrial/anual reprezinta impozitul pe profit inainte de scaderea sumelor potrivit legii.

Din acest impozit pe profit:
- se vor scadea sumele reprezentand sponsorizare/mecenat, alte sume care se scad din impozitul pe profit,  precum si reducerea impozitului pe profit conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020;
- nu se vor scadea sumele reprezentand creditul fiscal extern, impozitul pe profit scutit potrivit art. 22 si impozitul pe profit scutit potrivit Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004.

Interpretare:
Prin aceasta formula se va calcula un impozit pe cifra de afaceri care sa reflecte veniturile reale ale unei companii, excluzand veniturile neimpozabile (Vs), valoarea bunurilor in curs de executie (I) si amortizarea contabila (A). Astfel, guvernul incearca sa perceapa un impozit care reflecta cat mai exact situatia financiara reala a companiei. Prin deducerea acestor componente din veniturile totale (VT) formula ajuta la asigurarea faptului ca impozitul perceput va fi  echitabil si va reflecta corect situatia financiara a companiei.
Se anticipeaza ca multe corporatii vor reactiona la introducerea acestui impozit, in special cele care au prevazut planuri de investitii pe termen lung. Impozitul IMCA poate pune presiune pe companiile in faza de investitii masive, care, in lipsa acestei prevederi, nu ar fi trebuit sa plateasca un impozit pe profit, dar acum vor fi nevoite sa acopere acest cost neasteptat.
Pentru a contracara efectele acestei noi impozitari, este posibil ca multe companii sa isi reevalueze planurile de afaceri. Cu toate acestea, astfel de restructurari, chiar daca sunt justificate din punct de vedere economic, ar putea fi vazute ca strategii pentru a ocoli impozitul. In cazul in care ANAF considera ca aceste schimbari sunt artificiale si nu au o justificare economica valida, acestea vor fi cu siguranta contestate.

Important:
Proiectul privind introducerea IMCA pentru companiile cu venituri mari este inclus in propunerea de reforma fiscala a Guvernului, asteptand in prezent o decizie privind constitutionalitatea acestei masuri din partea Curtii Constitutionale. Daca va fi aprobat, companiile cu venituri anuale de peste 50 de milioane de euro vor fi obligate sa plateasca un impozit minim de 1% pe cifra de afaceri, incepand din anul 2024.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre modificari fiscale

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024

Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)

de Mariana Prejbeanu valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023

Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii

de Alexandru Palaghia valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023

Compensare intre drepturi si obligatii

de Profeanu Laura valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right
Cu planurile de a institui, incepand din 2024, Impozitul Minim pe Cifra de Afaceri (IMCA) de 1% pentru companiile cu venituri de peste 50 de milioane de euro, analistii prevad o crestere a litigiilor judiciare.