Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 24 Noiembrie 2024

Impozit pe profit 2024. Legislatie, calcul si cand se plateste

19 Aug 2024

Ce este impozitul pe profit? Cine plateste impozit pe profit in Romania

Impozitul pe profit este o forma de taxare directa aplicata profiturilor realizate de persoanele juridice romane, dar si companiilor straine rezidente in Romania, inclusiv filialelor firmelor straine care opereaza prin sedii permanente pe teritoriul Romaniei, conform art. 13 alin. (1) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal.

Cine NU plateste impozit pe profit

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Nu sunt subiecte ale impozitului pe profit (conform art. 13 alin. (2) din Codul fiscal):

- Trezoreria Statului;
- Institutiile publice;
- Academia Romana si fundatiile sale;
- Banca Nationala a Romaniei;
- Fondurile de garantare;
- Persoanele juridice romane care platesc impozit pe veniturile microintreprinderilor;
- Entitatile transparente fiscal cu personalitate juridica;
- Fundatiile constituite ca urmare a unui legat;
- Asociatiile de proprietari;
- Unitatile locale de cult;

Aceste scutiri, subliniaza o abordare fiscala care recunoaste si sustine entitatile cu rol special in societate, fie ca este vorba de protectia patrimoniului national, de sustinerea structurilor de siguranta sociala sau de promovarea intereselor publice, fara scopuri comerciale.

Cand se plateste impozitul pe profit - declararea si plata impozitului

Impozitul pe profit se plateste, in cursul anului, trimestrial, cu termen de depunere a declaratiilor fiscale pana pe data de 25 a primei luni urmatoare fiecarui trimestru I-III. Pentru Trim. IV (respectiv pentru definitivarea impozitului pe profit anual), art. 41 alin. 1) din Codul fiscal, prevede ca definitivarea si plata se efectueaza pana la termenul de depunere a declaratiei 101, cu exceptia contribuabililor care se dizolva cu lichidare, pentru perioada cuprinsa intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii si data inchiderii procedurii de lichidare.

Potrivit art. 42 alin. 1) din Codul fiscal, declaratia anuala de impozit pe profit, trebuie depusa pana la data de 25 martie inclusiv a anului urmator, dar, potrivit art. I alin. 13) lit. a) din OUG 153/2022, prin derogare de la prevederile art. 41 si 42 din Codul fiscal, termenul pentru depunerea D 101 si plata impozitului pe profit, este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator, iar pentru contribuabilii cu an fiscal modificat, pana la data de 25 a celei de-a sasea luni inclusiv de la inchiderea anului fiscal modificat.

OUG 153/2022, care prevede instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii sau cresterii capitalurilor proprii, se aplica pentru perioada 2021-2025, respectiv 2026, pentru cei cu an fiscal modificat, conform Art. I alin. (13) din ordonanta.

Ce implica declararea eronata a impozitului pe profit

Rectificarea declaratiilor fiscale este o procedura pentru corectarea erorilor sau omisiunilor din declaratia initiala, fiind reglementata de Ordinul nr. 3386/2016, care stabileste modul in care se completeaza si depune declaratia rectificativa, respectiv, sa fie intocmita folosind acelasi model de formular, marcand optiunea „X” in spatiul destinat pentru declaratiile rectificative. Rectificarea poate include corectarea veniturilor sau cheltuielilor, ajustarea deducerilor fiscale sau a cheltuielilor nedeductibile, si orice alte elemente care influenteaza calculul impozitului pe profit. Odata depusa, declaratia rectificativa genereaza recalcularea impozitului datorat. Daca rectificarea indica un impozit mai mare decat cel initial declarat, trebuie platita diferenta, plus penalitati si dobanzi. Daca impozitul recalculat este mai mic, contribuabilul are dreptul la rambursare sau compensare cu obligatii viitoare.

Care este cota de impozitare

Cota de impozitare pe profit (prevazuta la art. 17 din Codul fiscal) este de 16%, aplicabila asupra profitului impozabil, determinat conform art. 19 alin. 1) din Codul fiscal, astfel: rezultatul fiscal se calculeaza ca diferenta intre venituri si cheltuieli, din care se scad veniturile neimpozabile si deducerile fiscale si la care se adauga cheltuielile nedeductibile. La stabilirea rezultatului fiscal se iau in calcul si elemente similare veniturilor si cheltuielilor, precum si pierderile fiscale. Rezultatul fiscal pozitiv este profit impozabil, iar rezultatul fiscal negativ este pierdere fiscala.

Calcul impozit pe profit 2024 - exemplu

Vom ilustra cum se calculeaza impozitul pe profit (comparativ cu impozitul micro) pentru o companie cu diverse tipuri de venituri si cheltuieli, folosind datele standard de contabilitate si ajustarile specifice prevazute de lege:

 0

Denumire indicatori (lei)

Impozit profit 16%

Impozit micro 3%

1

Venituri din exploatare

550.000

550.000

2

Cheltuieli de exploatare

125.000

0

3

Rezultat din exploatare (rd.1 - rd.2)

425.000

550.000

4

Venituri financiare

1.185

1.185

5

Cheltuieli financiare

236

0

6

Rezultat financiar (rd.4 - rd.5)

949

548.815

7

Rezultat brut (rd.3 rd.6)

425.949

548.815

8

Elemente similare veniturilor

126.000

126.000

9

Elemente similare cheltuielilor

125.000

0

10

Rezultat dupa includerea elementelor similare veniturilor/cheltuielilor (rd.7 rd.8 - rd.9)

426.949

674.815

11

Amortizare fiscala

22.000

0

12

Cheltuieli cu dobanzile si alte costuri echivalente dobanzii

11.000

0

13

Rezerva legala deductibila

5.800

0

14

Provizioane si ajustari pentru depreciere

6.200

0

15

Alte sume deductibile

3.254

0

16

Total deduceri (rd. 11 rd. 12 rd.13 rd.14 rd.15)

48.254

0

17

Venituri neimpozabile din dividende

11.500

0

18

Venituri din vanzarea titlurilor de participare

0

0

19

Venituri din lichidarea unei alte persoane juridice romane

0

0

20

Alte venituri neimpozabile

3.852

0

21

Total venituri neimpozabile (rd. 17 rd. 18 rd.19 rd.20)

15.352

0

22

Profit /pierdere (rd. 10 - rd.16 - rd. 21)

363.343

674.815

23

Cheltuieli de protocol care depasesc limita prevazuta de lege

353

0

24

Cheltuieli cu amortizarea contabila

3.500

0

25

Total cheltuieli nedeductibile (rd. 23 la rd. 24)

3.853

0

26

Total profit impozabil pentru anul de raportare (rd. 22 rd. 25)

367.196

674.815

27

Pierdere fiscala de recuperat din anii precedenti

0

0

28

Profit impozabil/Pierdere fiscala (rd.26 - rd.27)

367.196

674.815

29

Total impozit pe profit

58.751

20.244

30

Reducerea impozitului pe profit conform OUG nr. 153/ 2020

855

855

31

Impozit pe profit anual (rd.29-rd.30)

57.896

19.389

32

Impozit pe profit declarat prin formularul 100

18.100

0

33

Diferenta de impozit pe profit datorat

39.796

19.389

Impozit pe profit vs impozit pe veniturile microintreprinderilor - diferente si ce optiune este mai favorabila

Desi impozitul pe venit se aplica veniturilor microintreprinderilor (conform art. 47 din Codul fiscal) impozitul pe profit se adreseaza entitatilor mai mari cu structuri complexe. Trecerea de la impozit pe venit la impozit pe profit poate oferi avantaje in gestionarea fiscala, dar necesita o analiza detaliata a conditiilor afaceri si a obiectivelor financiare.

Tabelul de mai sus ofera o comparatie detaliata intre cele doua sisteme fiscale: impozitul pe profit de 16% si impozitul pe veniturile microintreprinderilor de 3%, cu mentiunea ca, daca veniturile ar fi sub 60.000 euro, in varianta micro, cota de impozit ar fi fost de 1%, conform art. 51 alin.1) lit. a) din Codul fiscal.

Asadar:

- Scenariul impozitului pe profit 16%: ofera flexibilitate in gestionarea cheltuielilor si a deducerilor, ceea ce poate fi avantajos pentru companii cu cheltuieli mari.

- Scenariul impozitului pe veniturile microintreprinderilor 3%: Este mai simplu si mai putin costisitor din punct de vedere fiscal, ideal pentru companii mai mici, cu venituri intre 60.000 euro - 500.000 euro si cu putine cheltuieli.

- Scenariul impozitului pe veniturile microintreprinderilor 1%: Se aplica microintreprinderilor cu venituri modeste, fiind un avantaj fiscal pentru microintreprinderile cu venituri sub 60.000 euro.

Trecere de la impozit pe veniturile microintreprinderilor la impozit pe profit in 2024

Art. 48 alin. 1) din Codul fiscal, prevede ca impozitul pe veniturile microintreprinderilor este optional, dar conditionat totodata de indeplinirea cumulativa a cerintelor de la art. 47 din Codul fiscal, care prevede ca, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:

a realizat venituri sub 500.000 euro;

capitalul social nu este detinut de stat sau unitatile administrativ-teritoriale;

nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti;

a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 - «Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal», in proportie de peste 80% din veniturile totale;

are cel putin un salariat;

are asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile prezentului titlu;

a depus in termen situatiile financiare anuale.

Asadar, trecerea de la micro la profit, implica o evaluare complexa, si in functie de rezultat, compania poate opta pentru sistemul micro, sau este obligata sa treaca la sistemul de impozitare pe profit, conform art. 52 din Codul fiscal, in care sunt detaliate regulile de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor in cursul anului.

Penalitatile pentru neplata impozitului pe profit

Neplata la termen a impozitului pe profit (in general, a obligatiilor fiscale) atrage aplicarea de dobanzi si penalitati de intarziere, conform Codului de procedura fiscala, determinate ca procent din suma datorata si neachitata la timp, pentru fiecare zi de intarziere:

- nivelul dobanzii este de 0,02%, conform art. 174 alin. 5);

- nivelul penalitatii de intarziere este de 0,01%, conform art. 176 alin. 2).

Spre exemplu, pentru un debit restant in cuantum de 22.000 lei, pentru 21 de zile de intarziere, debitorul datoreaza accesorii fiscale in valoare de 138 lei, din care dobanzi 92 lei si penalitati de intarziere de 46 lei, asa cum rezulta din modul de calcul prezentat mai jos:

Categoria de suma

Perioada pentru care se calculeaza dobanda / penalitatea

Suma obligatie principala (lei)

Zile de intarziere

Cota

%

Suma reprezentand dobanda / penalitatea (lei)

Dobanda

25.06.2024

16.07.2024

22.000

21

0,02

92

Penalitati de intarziere

25.06.2024

16.07.2024

22.000

21

0,01

46

  Total 

138

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre impozit pe profit

Nov222024

Angajare somer - Legea 76. Monografie contabila

de Ionut Jinga valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Societatea a angajat un somer neindemnizat pentru care a incheiat conventie cu ANOFM pentru subventionare. Societatea primeste lunar intr-un cont special deschis la trezorerie suma de 2250lei. Care sunt inregistrarile contabile aferente acestei subventii?
Nov202024

Acordare burse. Deductibilitate

de Mariana Prejbeanu valabil la 20 Nov 2024
Intrebare: Cheltuielile efectuate pentru bursele din cadrul invatamantului profesional dual scad sumele aferente impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime intre 0.75% din CA sau 20% din impozitul pe profit datorat?
Nov212024

Subunitate deschisa in strainatate de o societate romaneasca. Impact asupra raportarilor din Romania

de Otilia Roman valabil la 21 Nov 2024
Intrebare: Entitatea din Romania va deschide un branch in Slovenia. Branch-ul din Slovenia nu are la dispozitie inca ERP-ul din Romania. Are un furnizor extern pentru contabilitatea si raportarea locala. Lunar un trail balance va fi trimis catre Romania pentru a fi inregistrat in ERP din Romania. Inregistrarile vor fi facute la nivel de sold si nu de tranzactie. In luna urmatoare va fi reversata luna ...

Determinarea IMCA si a impozitului pe profit datorat, la nivelul grupului fiscal

de Profeanu Laura 16 Nov 2024
Contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal (sau anului fiscal modificat) pana la sfarsitul trimestrului (anului de calcul) mai mic decat IMCA, sunt obligati la plata impozitului pe profit, la nivelul IMCA. Conform art. 18.1 alin. 8) din Codul ...

Determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) si a impozitului pe profit pentru efectuarea comparatiei cu IMCA

de Profeanu Laura 16 Nov 2024
Pe 11 noiembrie 2024, Guvernul a publicat in Monitorul Oficial HG 1.393/2024, care aduce modificari Normelor Metodologice de aplicare a Codului Fiscal (HG 1/2016) cu impact, printre altele, si asupra impozitului pe profit. Normele sunt menite sa clarifice modul de aplicare a dispozitiilor privind IMCA si sa asigure o interpretare unitara a prevederilor fiscale. Exemplu: Determinarea ...
Nov132024

Tratament fiscal sponsorizari efectuate de catre entiatile platitoare de impozit pe profit

de Alexandru Palaghia valabil la 13 Nov 2024
Intrebare: Va rog sa imi spuneti daca societatea, platitoare de impozit pe profit, poate acorda sponsorizare din profitul anului 2024 (trim 1-3) platind direct suma din contractul de sponsorizare catre entitatea beneficiara urmand ca in 2025 sa depuna declaratia 107? Multumesc.  
Vezi toate studiile de caz despre impozit pe profit keyboard_double_arrow_right