Impozit pe profit 2024. Legislatie, calcul si cand se plateste
Ce este impozitul pe profit? Cine plateste impozit pe profit in Romania
Impozitul pe profit este o forma de taxare directa aplicata profiturilor realizate de persoanele juridice romane, dar si companiilor straine rezidente in Romania, inclusiv filialelor firmelor straine care opereaza prin sedii permanente pe teritoriul Romaniei, conform art. 13 alin. (1) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal.
Cine NU plateste impozit pe profit
- Trezoreria Statului;
- Institutiile publice;
- Academia Romana si fundatiile sale;
- Banca Nationala a Romaniei;
- Fondurile de garantare;
- Persoanele juridice romane care platesc impozit pe veniturile microintreprinderilor;
- Entitatile transparente fiscal cu personalitate juridica;
- Fundatiile constituite ca urmare a unui legat;
- Asociatiile de proprietari;
- Unitatile locale de cult;
Aceste scutiri, subliniaza o abordare fiscala care recunoaste si sustine entitatile cu rol special in societate, fie ca este vorba de protectia patrimoniului national, de sustinerea structurilor de siguranta sociala sau de promovarea intereselor publice, fara scopuri comerciale.
Cand se plateste impozitul pe profit - declararea si plata impozitului
Impozitul pe profit se plateste, in cursul anului, trimestrial, cu termen de depunere a declaratiilor fiscale pana pe data de 25 a primei luni urmatoare fiecarui trimestru I-III. Pentru Trim. IV (respectiv pentru definitivarea impozitului pe profit anual), art. 41 alin. 1) din Codul fiscal, prevede ca definitivarea si plata se efectueaza pana la termenul de depunere a declaratiei 101, cu exceptia contribuabililor care se dizolva cu lichidare, pentru perioada cuprinsa intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii si data inchiderii procedurii de lichidare.
Potrivit art. 42 alin. 1) din Codul fiscal, declaratia anuala de impozit pe profit, trebuie depusa pana la data de 25 martie inclusiv a anului urmator, dar, potrivit art. I alin. 13) lit. a) din OUG 153/2022, prin derogare de la prevederile art. 41 si 42 din Codul fiscal, termenul pentru depunerea D 101 si plata impozitului pe profit, este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator, iar pentru contribuabilii cu an fiscal modificat, pana la data de 25 a celei de-a sasea luni inclusiv de la inchiderea anului fiscal modificat.
OUG 153/2022, care prevede instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii sau cresterii capitalurilor proprii, se aplica pentru perioada 2021-2025, respectiv 2026, pentru cei cu an fiscal modificat, conform Art. I alin. (13) din ordonanta.
Ce implica declararea eronata a impozitului pe profit
Rectificarea declaratiilor fiscale este o procedura pentru corectarea erorilor sau omisiunilor din declaratia initiala, fiind reglementata de Ordinul nr. 3386/2016, care stabileste modul in care se completeaza si depune declaratia rectificativa, respectiv, sa fie intocmita folosind acelasi model de formular, marcand optiunea „X” in spatiul destinat pentru declaratiile rectificative. Rectificarea poate include corectarea veniturilor sau cheltuielilor, ajustarea deducerilor fiscale sau a cheltuielilor nedeductibile, si orice alte elemente care influenteaza calculul impozitului pe profit. Odata depusa, declaratia rectificativa genereaza recalcularea impozitului datorat. Daca rectificarea indica un impozit mai mare decat cel initial declarat, trebuie platita diferenta, plus penalitati si dobanzi. Daca impozitul recalculat este mai mic, contribuabilul are dreptul la rambursare sau compensare cu obligatii viitoare.
Care este cota de impozitare
Cota de impozitare pe profit (prevazuta la art. 17 din Codul fiscal) este de 16%, aplicabila asupra profitului impozabil, determinat conform art. 19 alin. 1) din Codul fiscal, astfel: rezultatul fiscal se calculeaza ca diferenta intre venituri si cheltuieli, din care se scad veniturile neimpozabile si deducerile fiscale si la care se adauga cheltuielile nedeductibile. La stabilirea rezultatului fiscal se iau in calcul si elemente similare veniturilor si cheltuielilor, precum si pierderile fiscale. Rezultatul fiscal pozitiv este profit impozabil, iar rezultatul fiscal negativ este pierdere fiscala.
Calcul impozit pe profit 2024 - exemplu
Vom ilustra cum se calculeaza impozitul pe profit (comparativ cu impozitul micro) pentru o companie cu diverse tipuri de venituri si cheltuieli, folosind datele standard de contabilitate si ajustarile specifice prevazute de lege:
0 |
Denumire indicatori (lei) |
Impozit profit 16% |
Impozit micro 3% |
1 |
Venituri din exploatare |
550.000 |
550.000 |
2 |
Cheltuieli de exploatare |
125.000 |
0 |
3 |
Rezultat din exploatare (rd.1 - rd.2) |
425.000 |
550.000 |
4 |
Venituri financiare |
1.185 |
1.185 |
5 |
Cheltuieli financiare |
236 |
0 |
6 |
Rezultat financiar (rd.4 - rd.5) |
949 |
548.815 |
7 |
Rezultat brut (rd.3 rd.6) |
425.949 |
548.815 |
8 |
Elemente similare veniturilor |
126.000 |
126.000 |
9 |
Elemente similare cheltuielilor |
125.000 |
0 |
10 |
Rezultat dupa includerea elementelor similare veniturilor/cheltuielilor (rd.7 rd.8 - rd.9) |
426.949 |
674.815 |
11 |
Amortizare fiscala |
22.000 |
0 |
12 |
Cheltuieli cu dobanzile si alte costuri echivalente dobanzii |
11.000 |
0 |
13 |
Rezerva legala deductibila |
5.800 |
0 |
14 |
Provizioane si ajustari pentru depreciere |
6.200 |
0 |
15 |
Alte sume deductibile |
3.254 |
0 |
16 |
Total deduceri (rd. 11 rd. 12 rd.13 rd.14 rd.15) |
48.254 |
0 |
17 |
Venituri neimpozabile din dividende |
11.500 |
0 |
18 |
Venituri din vanzarea titlurilor de participare |
0 |
0 |
19 |
Venituri din lichidarea unei alte persoane juridice romane |
0 |
0 |
20 |
Alte venituri neimpozabile |
3.852 |
0 |
21 |
Total venituri neimpozabile (rd. 17 rd. 18 rd.19 rd.20) |
15.352 |
0 |
22 |
Profit /pierdere (rd. 10 - rd.16 - rd. 21) |
363.343 |
674.815 |
23 |
Cheltuieli de protocol care depasesc limita prevazuta de lege |
353 |
0 |
24 |
Cheltuieli cu amortizarea contabila |
3.500 |
0 |
25 |
Total cheltuieli nedeductibile (rd. 23 la rd. 24) |
3.853 |
0 |
26 |
Total profit impozabil pentru anul de raportare (rd. 22 rd. 25) |
367.196 |
674.815 |
27 |
Pierdere fiscala de recuperat din anii precedenti |
0 |
0 |
28 |
Profit impozabil/Pierdere fiscala (rd.26 - rd.27) |
367.196 |
674.815 |
29 |
Total impozit pe profit |
58.751 |
20.244 |
30 |
Reducerea impozitului pe profit conform OUG nr. 153/ 2020 |
855 |
855 |
31 |
Impozit pe profit anual (rd.29-rd.30) |
57.896 |
19.389 |
32 |
Impozit pe profit declarat prin formularul 100 |
18.100 |
0 |
33 |
Diferenta de impozit pe profit datorat |
39.796 |
19.389 |
Impozit pe profit vs impozit pe veniturile microintreprinderilor - diferente si ce optiune este mai favorabila
Desi impozitul pe venit se aplica veniturilor microintreprinderilor (conform art. 47 din Codul fiscal) impozitul pe profit se adreseaza entitatilor mai mari cu structuri complexe. Trecerea de la impozit pe venit la impozit pe profit poate oferi avantaje in gestionarea fiscala, dar necesita o analiza detaliata a conditiilor afaceri si a obiectivelor financiare.
Tabelul de mai sus ofera o comparatie detaliata intre cele doua sisteme fiscale: impozitul pe profit de 16% si impozitul pe veniturile microintreprinderilor de 3%, cu mentiunea ca, daca veniturile ar fi sub 60.000 euro, in varianta micro, cota de impozit ar fi fost de 1%, conform art. 51 alin.1) lit. a) din Codul fiscal.
Asadar:
- Scenariul impozitului pe profit 16%: ofera flexibilitate in gestionarea cheltuielilor si a deducerilor, ceea ce poate fi avantajos pentru companii cu cheltuieli mari.
- Scenariul impozitului pe veniturile microintreprinderilor 3%: Este mai simplu si mai putin costisitor din punct de vedere fiscal, ideal pentru companii mai mici, cu venituri intre 60.000 euro - 500.000 euro si cu putine cheltuieli.
- Scenariul impozitului pe veniturile microintreprinderilor 1%: Se aplica microintreprinderilor cu venituri modeste, fiind un avantaj fiscal pentru microintreprinderile cu venituri sub 60.000 euro.
Trecere de la impozit pe veniturile microintreprinderilor la impozit pe profit in 2024
Art. 48 alin. 1) din Codul fiscal, prevede ca impozitul pe veniturile microintreprinderilor este optional, dar conditionat totodata de indeplinirea cumulativa a cerintelor de la art. 47 din Codul fiscal, care prevede ca, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
- a realizat venituri sub 500.000 euro;
- capitalul social nu este detinut de stat sau unitatile administrativ-teritoriale;
- nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti;
- a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 - «Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal», in proportie de peste 80% din veniturile totale;
- are cel putin un salariat;
- are asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile prezentului titlu;
- a depus in termen situatiile financiare anuale.
Asadar, trecerea de la micro la profit, implica o evaluare complexa, si in functie de rezultat, compania poate opta pentru sistemul micro, sau este obligata sa treaca la sistemul de impozitare pe profit, conform art. 52 din Codul fiscal, in care sunt detaliate regulile de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor in cursul anului.
Penalitatile pentru neplata impozitului pe profit
Neplata la termen a impozitului pe profit (in general, a obligatiilor fiscale) atrage aplicarea de dobanzi si penalitati de intarziere, conform Codului de procedura fiscala, determinate ca procent din suma datorata si neachitata la timp, pentru fiecare zi de intarziere:
- nivelul dobanzii este de 0,02%, conform art. 174 alin. 5);
- nivelul penalitatii de intarziere este de 0,01%, conform art. 176 alin. 2).
Spre exemplu, pentru un debit restant in cuantum de 22.000 lei, pentru 21 de zile de intarziere, debitorul datoreaza accesorii fiscale in valoare de 138 lei, din care dobanzi 92 lei si penalitati de intarziere de 46 lei, asa cum rezulta din modul de calcul prezentat mai jos:
Categoria de suma |
Perioada pentru care se calculeaza dobanda / penalitatea |
Suma obligatie principala (lei) |
Zile de intarziere |
Cota % |
Suma reprezentand dobanda / penalitatea (lei) |
|
Dobanda |
25.06.2024 |
16.07.2024 |
22.000 |
21 |
0,02 |
92 |
Penalitati de intarziere |
25.06.2024 |
16.07.2024 |
22.000 |
21 |
0,01 |
46 |
Total |
138 |
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!