Inventarierea patrimoniului la sfarsitul exercitiului financiar. Pentru cine este obligatorie?
12 Dec 2016
Inventarierea patrimoniului reprezinta ansamblul operatiunilor prin care se constata existenta tuturor elementelor natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, cantitativ-valoric sau numai valoric, dupa caz, la data la care aceasta se efectueaza.
Scopul principal al operatiunilor de inventariere il constituie stabilirea situatiei reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale entitatii, precum si a bunurilor si valorilor detinute cu orice titlu, apartinand altor persoane juridice sau fizice, in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale care trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare si a performantei entitatii pentru respectivul exercitiu financiar.
Inventarierea patrimoniului se efectueaza, in conditiile reglementate de Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP 2861/2009.
Obligatia de a efectua inventarierea revine atat persoanelor juridice prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 cat si persoanelor care obtin venituri din activitati independente si organizeaza evidenta contabila in partida simpla.
Persoanele juridice prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute, la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum si in urmatoarele situatii:
a) la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege;
b) ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune, care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere;
c) ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune;
d) cu prilejul reorganizarii gestiunilor;
e) ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;
f) in alte cazuri prevazute de lege.
In cazul in care, in situatiile enumerate mai sus, sunt inventariate toate elementele de natura activelor dintr-o gestiune, aceasta poate tine loc de inventariere anuala, cu aprobarea persoanei care are obligatia gestionarii entitatii.
Inventarierea anuala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se face, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar. Bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar, cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in situatiile financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar respectiv. In situatia inventarierii unor gestiuni pe parcursul anului, in registrul-inventar se cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate si inscrise in listele de inventariere actualizate cu intrarile si iesirile de bunuri din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar.
Persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla au obligatia sa efectueze inventarierea la inceputul activitatii, cel putin o data pe an, precum si la incetarea activitatii.
Avand in vedere modificarea cotei standard TVA de la 01 ianuarie 2017, de la 20% la 19%, pe baza inventarierii la sfarsitul zilei de 31 decembrie 2016 comerciantii cu amanuntul stablesc noile preturi de vanzare cu amanuntul pentru marfurile existente in stoc.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre inventariere
Inventarierea patrimoniului: Reguli, responsabilitati si aspecte cheie
de
Profeanu Laura
19 Nov 2024
Inventarierea patrimoniului este operatiunea prin care se stabileste situatia reale a activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale unei entitati, reglementata de Norma privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobata prin Ordinul 2861/2009, si constituie o obligatie prevazuta de Legea contabilitatii nr. ...
Nov132024
Inregistrare plusuri si minusuri constate la inventar
de
Elena Garofil
valabil la 13 Nov 2024
Intrebare:
O societate comerciala, platitoare de impozit pe profit si inregistrata in scopuri de TVA, are obiect de activitate comert cu amanuntul al suplimentelor nutritive. Evidenta se tine cantitativ valoric, la pret de achizitie. Cu ocazia inventarierii la unele produse se constata plus de inventar, la altele minus. Va rog sa imi spuneti cum se inregistreaza in contabilitate rezultatul inventarierii ...
Oct312024
Monografie contabila lipsa marfa la inventar
de
Anastasia Bogaciuc
valabil la 31 Oct 2024
Intrebare:
In cazul in care se constata la inventariere un minus de marfa, care este procedura de scadere a lipsei repectiva? Nu se impune nimanui suma in bani. Monografie contabila, va rog.
Oct092024
Scoatere din evidenta bunuri care nu mai pot fi vandute
de
Gina Popescu
valabil la 09 Oct 2024
Intrebare:
Vindem online si cu amanuntul in magazin propriu imbracaminte produsa de noi sau cumparata de la terti. Cum putem proceda faptic si contabil sa scoatem din gestiunea firmei produsele nevandabile fara sa platim taxe si impozite? Marfa nevandabila este de fapt o pierdere. Se poate inregistra contabil ca pierdere? Multumesc.
Sep202024
Scoatere mijloace fixe constatate lipsa la inventariere
de
Costin A. Istrate
valabil la 20 Sep 2024
Intrebare:
In urma inventarierii mijloacelor fixe, la data de 31.12.2023 s-a constatat ca unele echipamente nu mai sunt, si anume: laptopuri, telefoane, camere foto. Echipamentele sunt complet amortizate la data de 31.12.2023 si au fost achizitionate in anii 2011, 2013, 2019. Explicatiile primite din partea conducerii au fost ca aceste mjloace fixe nu mai exista, au fost pierdute si nu mai stie nimeni ...
Sep072024
Tichete de masa. Servicii turistice. Inventariere
de
Profeanu Laura
valabil la 07 Sep 2024
Intrebare:
Suntem o societate comerciala cu 15 angajati. Intrebarile noastre sunt urmatoarele:
1) Societatea a achizitionat un abonament anual la o sala de sport unde pot sa participe prin rotatie toti angajatii. Abonamentul costa cam 4500 lei anual. Este deductibil fiscal integral sau trebuie achitate obligatii salariale in plus.
2) Avem un angajat care are doua functii in societate una de baza cu 8 ...
Vezi toate studiile de caz despre inventariere keyboard_double_arrow_right