Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 16 Aprilie 2025

Inventarierea patrimoniului: Reguli, responsabilitati si aspecte cheie

19 Nov 2024

Inventarierea patrimoniului este operatiunea prin care se stabileste situatia reale a activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale unei entitati, reglementata de Norma privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobata prin Ordinul 2861/2009, si constituie o obligatie prevazuta de Legea contabilitatii nr. 82/1991.

Ce este inventarierea?

Conform normelor, inventarierea reprezinta ansamblul operatiunilor prin care se constata existenta tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, cantitativ-valoric sau valoric. Scopul sau principal este intocmirea situatiilor financiare care sa reflecte fidel pozitia financiara si performanta entitatii.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Cand este obligatorie inventarierea?

Inventarierea este necesara in mai multe situatii, printre care:

- La inceputul activitatii entitatii, pentru stabilirea elementelor care constituie aport la capital;

- Anual, de regula la finalul exercitiului financiar;

- In cazul fuziunii, divizarii sau incetarii activitatii;

- La cererea organelor de control;

- In cazul unor indicii de lipsuri sau plusuri in gestiune;

- Dupa calamitati naturale sau forta majora;

- La predarea-primirea gestiunii sau reorganizarea gestiunilor.

Cine raspunde de inventariere?

Raspunderea organizarii si desfasurarii inventarierii revine administratorilor sau altor persoane responsabile de gestionarea entitatii. Acestia numesc prin decizie scrisa comisii de inventariere, care sunt responsabile de:

- Stabilirea metodei de inventariere;

- Asigurarea desfasurarii corecte a operatiunilor;

- Supravegherea intocmirii documentatiei.

Etapele principale ale inventarierii

1. Pregatirea inventarierii:

- Organizarea depozitarii bunurilor pe categorii;

- Asigurarea dotarilor necesare: echipamente de masurare, cantarire, birotica.

2. Efectuarea inventarierii:

- Numararea, cantarirea sau masurarea bunurilor;

- Identificarea elementelor patrimoniale intangibile (brevete, licente, marci) pe baza documentelor de proprietate.

3. Evaluarea bunurilor:

Se aplica principiul prudentei conform pc. 37 din Norma. In cazul in care se constata ca valoarea de inventar este mai mare decat valoarea cu care acesta este evidentiat in contabilitate, in listele de inventariere se inscriu valorile din contabilitate. In cazul in care valoarea de inventar a bunurilor este mai mica decat valoarea din contabilitate, in listele de inventariere se inscrie valoarea de inventar.

4. Intocmirea si verificarea documentelor:

- Completarea listelor de inventariere distincte pentru fiecare tip de bun;

- Compararea cu datele scriptice din contabilitate.

5. Stabilirea rezultatelor:

Potrivit pc. 40 din Norma aprobata prin Ordinul 2861/2009, in situatia constatarii unor plusuri in gestiune, bunurile respective se evalueaza potrivit reglementarilor contabile aplicabile. In cazul constatarii unor lipsuri imputabile in gestiune, administratorii trebuie sa imputa persoanelor vinovate bunurile lipsa la valoarea lor de inlocuire.

Prin valoare de inlocuire, se intelege costul de achizitie al unui bun cu caracteristici si grad de uzura similare celui lipsa in gestiune la data constatarii pagubei, care cuprinde pretul de cumparare practicat pe piata, la care se adauga taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare si alte cheltuieli, accesorii necesare pentru punerea in stare de utilitate sau pentru intrarea in gestiune a bunului respectiv.

In cazul bunurilor constatate lipsa, ce urmeaza a fi imputate, care nu pot fi cumparate de pe piata, valoarea de imputare se stabileste de catre o comisie formata din specialisti in domeniul respectiv.

La stabilirea valorii debitului, in cazurile in care lipsurile in gestiune nu sunt considerate infractiuni, se are in vedere posibilitatea compensarii lipsurilor cu eventualele plusuri constatate, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

- sa existe riscul de confuzie intre sorturile aceluiasi bun material, din cauza asemanarii in ceea ce priveste aspectul exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente;

- diferentele constatate in plus sau in minus sa se refere la aceeasi perioada de gestiune si la aceeasi gestiune.

Inregistrarea rezultatelor

Rezultatele inventarierii trebuie consemnate in evidenta tehnico-operativa si contabilitate in termen de maximum 7 zile lucratoare de la aprobarea procesului-verbal. Acestea vor fi integrate in bilant si in situatiile financiare anuale, potrivit punctul 45 din Norma aprobata prin Ordinul 2861/2009.

Registrul-inventar: Reguli de completare

Registrul-inventar este documentul contabil obligatoriu in care se inscriu rezultatele inventarierii, potrivit punctului 44 din Norma, pe baza listelor de inventariere, proceselor-verbale de inventariere si situatiilor analitice, care justifica continutul fiecarui post din bilant. In cazul in care inventarierea are loc pe parcursul anului, datele rezultate din inventariere se actualizeaza cu intrarile sau iesirile din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar, datele actualizate fiind apoi cuprinse in registrul-inventar. Operatiunea de actualizare a datelor rezultate din inventariere se va efectua astfel incat la sfarsitul exercitiului financiar sa fie reflectata situatia reala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.

Concluzii

Inventarierea patrimoniului este o obligatie legala si un instrument esential pentru controlul intern. Organizarea corecta a procesului, respectarea reglementarilor contabile si evaluarea conform principiului prudentei asigura o imagine fidela a pozitiei financiare a entitatii.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre inventariere

10Apr2025

Casarea si scoaterea din evidenta a unor bunuri

de Profeanu Laura valabil la 10 Apr 2025
Intrebare: Sunt societate comerciala cu capital de stat. Cum trebuie sa procedez la casarea si scoaterea din evidenta a unor bunuri pentru care suma rezultata din valorificare este cu mult mai mica decat cheltuielili de valorificare?
17Mar2025

Corectare sold 4424

de Gina Popescu valabil la 17 Mar 2025
Intrebare: Am preluat contabilitatea unei societati comerciale si am urmatoarea situatie: - TVA DECONT 300 DEC 2024 - Tva de rambursat = 15.564 lei - contabilitate 4424  8,858 lei - fisa platitor  9.233 lei In decontul lunii ianuarie 2025 am omis sa preiau sold TVA de rambursat din deconturile anterioare, nu am completat deloc... Cum pot remedia situatia? 1. Ce suma sa consider ...
07Mar2025

Regimul fiscal-contabil al ajustarilor de TVA

de Alexandru Palaghia valabil la 07 Mar 2025
Intrebare: Va rog frumos sa ma ajutati cu speta prezentata mai jos: La data de 31.12.2024, s-a facut inventarierea stocului. A rezultat minus de inventar pentru produsele finite. Va rog frumos sa-mi spuneti care sunt monografiile contabile, care sunt ajustarile care se fac pentru tva monografia contabila. Multumesc!
04Mar2025

Organizarea si efectuarea inventarierii

de Profeanu Laura valabil la 04 Mar 2025
Intrebare: O microinteprindere are doar 2 angajati dintre care unul este administrator si raspunde de departamentul financiar-contabil. In vederea efectuarii inventarierii anuale conform legislatiei in vigoare nu putem indeplini criteriile privind constituirea comisiei de inventariere din cel putin 2 persoane presedinte. Exista un temei legal sau exceptii legale care sa permita efectuarea ...
23Dec2024

Pierderi tehnologice. Tratament contabil si fiscal

de Ionut Jinga valabil la 23 Dec 2024
Intrebare: In urma analizei stocurilor de materii prime am constatat la materiile prime doua situatii in care inregistram pierderi: 1. Pentru materiile prime destinate nutritiei si igienei animale, produsele sunt aduse in cisterne vrac sub forma de pulberi, se descarca si se depoziteaza in silozuri metalice sau in saci; ca urmare a temperaturilor ridicate, pe timpul verii, produsele se usuca foarte ...
10Dec2024

Evaluare mijloace fixe si obiecte de inventar dintr-un spatiu achizitionat

de Elena Ionescu valabil la 10 Dec 2024
Intrebare: Am cumparat o vila, obiectele si mijloacele fixe din ea le-am achizitionat separat, dar nu am o situatie, cat au fost amortizate sau daca s-au casat (proprietarul nu are o situatie sa imi puna la dispozitie). Cum evaluez aceste obiecte, care sunt second hand? Cum le inregistrez? Multumesc.
Vezi toate studiile de caz despre inventariere keyboard_double_arrow_right