Joi, 30 mai 2019 – termenul limita pentru depunerea situatiilor financiare
28 Mai 2019
Societatile pentru care exercitiul financiar este anul calendaristic au termen pana joi 30 mai 2019, inclusiv, sa depuna situatiile financiare aferente exercitiului financiar 2018. Principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale au fost reglementate prin O.M.F.P. nr. 10 din 14 ianuarie 2019.
In vederea emiterii situatiilor financiare spre aprobare este recomandat sa se efectueze lucrari pregatitoare prin care sa se asigure aplicarea corecta a politicilor si reglementarilor contabile si evitarea erorilor contabile, precum:
- Verificarea inregistrarii corecte in conturi a tuturor operatiunilor efectuate, intocmirii documentelor justificative pentru toate operatiunile economico-financiare efectuate si inregistrarea corecta in contabilitate;
-
- soldul din Registrul de casa este egal cu soldul contului 531 „Casa”;
- totalul soldurilor din extrasele de cont bancar este egal cu soldul contului 512 „Conturi la banci”;
- verificarea componentei analitica a conturilor de terti;
- transferul sumelor reprezentand avansuri de trezorerie, acordate potrivit legii si nedecontate pana la data bilantului in contul de debitori diversi (461 "Debitori diversi") sau creante in legatura cu personalul (4282 "Alte creante in legatura cu personalul"), in functie de natura creantei.
- verificarea componentei analitice a contului 473 – „Decontari din operatii in curs de clarificare” si clarificarea sumelor. Conform reglementarilor contabile sumele inregistrate in acest cont trebuie clarificate de catre entitate intr-un termen de cel mult trei luni de la data constatarii.
- verificarea soldurilor conturilor de TVA;
- verificarea inchiderii contului 581 - "Viramente interne";
- verificarea inregistrarii in contabilitate a rezultatelor inventarierii efectuata la inchiderea exercitiului financiar;
- verificarea evaluarii creantelor si datoriilor in valuta si inregistrarea diferentelor de curs;
- verificarea evaluarii creantelor si datoriilor exprimate in lei, a caror decontare se face in functie de cursul unei valute si inregistrarea diferentelor de curs.
- verificarea inregistrarii amortizarilor mijloacelor fixe;
- verificarea inregistrarii cheltuielilor cu impozitul pe profit/venit/specific;
- Efectuarea operatiunilor de delimitare in timp a veniturilor si cheltuielilor;
- Inregistrarea rezervelor legale daca acestea nu au fost constituite ori daca s-a efectuat majorarea capitalului social.
- Constituirea, revizuirea si ajustarea provizioanelor - provizioanele trebuie revizuite la data fiecarui bilant si ajustate pentru a reflecta cea mai buna estimare curenta. In cazul in care pentru stingerea unei obligatii nu mai este probabila o iesire de resurse, provizionul trebuie anulat prin reluare la venituri. Provizioanele se evalueaza inaintea determinarii impozitului pe profit, tratamentul fiscal al acestora fiind cel prevazut de legislatia fiscala.
Situatiile financiare anuale se semneaza de catre persoanele abilitate potrivit legii. Aceste persoane abilitate potrivit legii sunt persoanele prevazute de Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare care organizeaza si conduc contabilitatea. Astfel, conform art. 10 alin. (2) din aceasta lege, contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de Director economic sau Contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
Contabilitatea poate fi organizata si condusa si pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
Asadar, situatiile financiare si raportarile contabile se semneaza de catre Directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie.
Daca contabilitatea este organizata si condusa pe baza de contract de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania aceste persoane semneaza situatiile financiare.
De asemenea, situatiile financiare anuale se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.
Nerespectarea reglementarilor privind semnarea situatiilor financiare anuale si, dupa caz, a situatiilor financiare anuale consolidate, precum si a raportarilor contabile constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 3.000 lei.
Situatiile financiare anuale sunt supuse aprobarii de catre Adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
Entitatile pot depune situatiile financiare anuale si documentele cerute de lege:
- in format hartie si in format electronic, la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata. Entitatile depun situatiile financiare anuale la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, pe suport magnetic, impreuna cu situatiile financiare anuale listate cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor Publice, semnate potrivit legii.
- sau numai in forma electronica pe portalul www.e-guvernare.ro, avand atasata o semnatura electronica extinsa.
Nedepunerea situatiilor financiare in termenul legal se sanctioneaza in functie de perioada de intarziere astfel:
- de cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare,
- cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 16 si 30 de zile lucratoare, si
- cu amenda de la 1.500 lei la 4.500 lei daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre termen limita
Apr272024
Termen limita pentru comercializarea produselor fara ambalaje returnabile
de
Vera Constantin
valabil la 27 Apr 2024
Intrebare: Societatea noastra desfasoara activitate de vanzare cu amanuntul a produselor alimentare, purtatoare de garantii pentru ambalaje returnabile. Ne intereseaza daca exista un termen limita pentru comercializarea produselor care nu sunt imbuteliate in ambalaje returnabile. Avem stocuri achizitionate chiar si cu un an in urma. Ce se intampla cu stocurile existente in situatia in care exista un termen ...
Feb202024
Amenda e-Factura ianuarie-iunie 2024
de
Anastasia Bogaciuc
valabil la 20 Feb 2024
Intrebare: Avand in vedere ca suntem in plina implementare a softului pentru emiterea facturilor si transmiterea lor prin e-Factura si datorita faptului ca avem un numar considerabil de mare de facturi de emis, este obligatoriu ca sa transmitem toate facturile emise prin e-Factura pentru perioada 01.01.2024-31.03.2024? Sa presupunem ca implementarea softului se finalizeaza in 20.03.2024, suntem obligati sa ...
Feb082024
Termenul-limita pentru transmiterea facturilor in RO e-Factura
de
Profeanu Laura
valabil la 08 Feb 2024
Intrebare: Sunt societate comerciala cu capital de stat . Avand in vedere ART 10 (7) OU 120/2021 Termenul - limita pentru transmiterea facturilor prevazute la alin. (1) in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile calendaristice de la data - limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. ...
Dec152023
Amenzi pentru nerespectarea termenul-limita pentru transmiterea e-facturilor
de
Profeanu Laura
valabil la 15 Dec 2023
Intrebare: Care este valoarea amenzilor care se aplica in perioada aprilie - iunie 2024 in cazul in care nu se transmit facturile prin sistemul E-factura? Cum se aplica aceste amenzi, per factura netrasmisa/cu erori sau pe luna?
Nov252022
Data faptului generator si termenul limita pentru emiterea facturii
de
Amelia Dumitras
valabil la 25 Nov 2022
Intrebare: Emiterea facturilor pentru luna in curs (ex. noiembrie) se poate face efectiv in primele zile ale lunii urmatoare (ex. decembrie), dar avand ca data de emitere ultima zi din luna noiembrie?
Oct272019
Atentie! 31 decembrie 2019 este termenul maxim de dotare a aparatelor comerciale cu casa de marcat!
de
Portal Codul Fiscal
27 Oct 2019
Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, au obligatia de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale pana la data de 31 decembrie 2019, ca urmare a modificarilor introduse in luna iulie ...
Vezi toate studiile de caz despre termen limita keyboard_double_arrow_right