Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 22 Decembrie 2024

Majorarea valorii nominale a tichetului de masa la 40 de lei, de la 01 Ianuarie 2024

23 Oct 2023

In data de 27 iulie 2023, Guvernul Romaniei a emis Ordonanta de Urgenta nr. 69, care aduce modificari la Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare. Noua prevedere stabileste ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 40 de lei.

Acest act normativ vine in contextul unui sir de evenimente care au afectat economia si, implicit, bunastarea cetatenilor. Unul dintre motivele care a stat la baza acestei decizii este cresterea fara precedent a preturilor la energie, gaze naturale si combustibili, cauzata de liberalizarea preturilor la nivel european si international. Aceasta situatie a generat cresterea preturilor la utilitatile publice si la bunurile de consum, afectand grav puterea de cumparare a populatiei.

Potrivit datelor Eurostat, puterea de cumparare a romanilor a scazut, ajungand la 77% din media europeana, fata de 82% in urma cu un an. Situatia a fost agravata si de criza razboiului din Ucraina, un important producator si exportator de cereale pentru Uniunea Europeana. Razboiul a redus semnificativ importurile de cereale, avand un impact major asupra preturilor la bunurile de consum.

In acest context, Guvernul Romaniei a adoptat masuri urgente, pentru a oferi un sprijin real cetatenilor si a contracara efectele negative ale situatiei economice actuale.
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

Evolutia valorii nominale a tichetelor de masa in Romania:
  • In anii '90 si inceputul anilor 2000, valoarea nominala a tichetelor de masa era destul de mica, reflectand conditiile economice ale perioadei.
  • In jurul anului 2008, valoarea nominala a unui tichet de masa era de aproximativ 9 lei.
  • In 2015, valoarea a crescut la aproximativ 9,35 lei.
  • Pana in 2017, valoarea nominala a ajuns la 9,57 lei.
  • In 2018, valoarea nominala a tichetului de masa a fost majorata semnificativ, ajungand la 15,09 lei.
  • Ulterior, valoarea a continuat sa creasca, dar ritmul cresterii a variat in functie de deciziile guvernamentale si de conditiile economice.
Valoarea tichetelor de masa a fost influentata de mai multi factori, printre care inflatia, cresterea salariului minim pe economie si negocierile dintre sindicate si angajatori, avand urmatoarele valori maxime: 

Perioada Valoarea nominala maxima a unui tichet de masa Actul normativ (Ministerul finantelor publice)
Decembrie 2016-aprilie 2017 inclusiv 15,00 lei Ordinul 2218/2016
In vigoare de la 07 decembrie 2016 pana la 02 mai 2017
Sem. I 2017, incepand cu luna mai 15,09 lei Ordinul 625/2017
 In vigoare de la 03 mai 2017 pana la 26 noiembrie 2017
Sem. II 2017, incepand cu luna noiembrie 15,09 lei Ordinul 1852/2017
In vigoare de la 27 noiembrie 2017 pana la 14 mai 2018
Sem. I 2018, incepand cu luna mai 15,18 lei Ordinul 1618/2018
 In vigoare de la 15 mai 2018 pana la 20 decembrie 2018
Sem. II 2018
 
15,18 lei Ordinul 2565/2018
In vigoare de la 21 decembrie 2018
Prevederea s-a aplicat si pentru sem. I 2019 15,18 lei Ordinul 2565/2018
In vigoare de la 21 decembrie 2018
Pentru sem. II 2019, incepand cu luna octombrie.
Valoarea s-a aplicat si pentru primele 2 luni ale sem. I 2020, respectiv februarie 2020 si martie 2020.
15,18 lei Ordinul 2892/1253/2019
In vigoare de la 23 septembrie 2019
Incepand cu 01 aprilie 2020
 
20,00 lei Legea nr. 24/2020
In vigoare de la 01 aprilie 2020
Pentru sem. II 2020, incepand cu luna octombrie 2020
Valoarea s-a aplicat si pentru primele doua luni ale sem. I 2021, respectiv februarie 2021 si martie 2021.
20,01 lei Ordinul 2876/1452/2020
In vigoare de la 23 octombrie 2020 pana la 21 aprilie 2021
Pentru sem. I al anului 2021, incepand cu luna aprilie 2021
Valoarea s-a aplicat si pentru primele doua luni ale sem. II al anului 2021 (august  si septembrie 2021).
20,01 lei Legea 450/258/2021
In vigoare de la 22 aprilie 2021 pana la 05 octombrie 2021
Pentru sem. II 2021, incepand cu luna octombrie 2021
Valoarea s-a aplicat si pentru primele doua luni ale sem. I 2022 (februarie  si martie 2022).
20,09 lei Ordinul 1245/902/2021
In vigoare de la 06 octombrie 2021 pana la 31 martie 2022
Pentru sem. I 2022, incepand cu luna aprilie 2022
Initial s-a prevazut ca valoarea sa se aplice si pentru primele 2 luni ale sem. II 2022 (august si septembrie 2022).
20,17 lei Ordinul 366/209/2022
In vigoare de la 04 aprilie 2022
Incepand cu 01 Iulie 2022
Valoarea s-a aplicat si in sem. II 2022, precum si in primele doua luni ale sem. I 2023 (februarie si martie 2023).
30,00 lei Legea nr. 187/2022
In vigoare de la 25 iunie 2022
Pentru sem. I 2023, incepand cu luna aprilie 2023
Initial s-a prevazut ca valoarea sa se aplice si pentru primele 2 luni ale sem. II 2023 (august si septembrie 2023).
30,00 lei Ordinul 1263/654/2023
In vigoare de la 31 martie 2023 pana la 31 iulie 2023
Incepand cu data de 1 august 2023. 35,00 lei Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare
In vigoare de la 01 ianuarie 2019
Incepand cu data de 1 ianuarie 2024. 40,00 lei

Analizand evolutia valorii nominale a unui tichet de masa pentru perioada 2016 - 2024, putem trage cateva concluzii:

Stabilitate si cresteri mici: Incepand din decembrie 2016 pana in martie 2020, valoarea tichetului de masa a ramas relativ stabila, avand o crestere modesta de la 15 lei la 20 lei.
Cresteri semnificative post-2020: Se observa o schimbare semnificativa incepand cu aprilie 2020, cand valoarea tichetului a crescut la 20 de lei, si a continuat sa creasca pana la 35 lei in august 2023 si apoi 40 lei in ianuarie 2024.
Cresteri mari dupa 2022: Majorarea semnificativa a tichetului de masa de la 20,17 lei la 30 lei in iulie 2022, apoi la 35 lei in august 2023 si la 40 lei pentru ianuarie 2024, reflecta o crestere rapida intr-un interval scurt de timp. Acesta crestere este rezultatul unor factori economici, politici si legislativi, precum inflatia si deciziile politice de a creste puterea de cumparare a angajatilor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre modificari fiscale

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024

Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)

de Mariana Prejbeanu valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023

Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii

de Alexandru Palaghia valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023

Compensare intre drepturi si obligatii

de Profeanu Laura valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right
In data de 27 iulie 2023, Guvernul Romaniei a emis Ordonanta de Urgenta nr. 69, care aduce modificari la Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare. Noua prevedere stabileste ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 40 de lei.