Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Octombrie 2024

Masuri noi privind stabilirea valorii reale de tranzactie a marfurilor importate. Taxe vamale la import si alte impozite si taxe

21 Oct 2024

OUG nr. 76/2024, publicata in Monitorul Oficial nr. 596 din 26 iunie 2024, a fost adoptata in contextul necesitatii stringente de a consolida capacitatea institutionala a Autoritatii Vamale Romane si de a reorganiza activitatea acesteia, vizand direct si indirect mediul de afaceri, precum si aspectele fiscale.

Consolidarea securitatii si facilitarea activitatilor economice

In primul rand, ordonanta abordeaza necesitatea de a securiza frontiera externa a Romaniei, o prioritate crescuta in contextul intensificarii activitatilor ilegale, cum ar fi contrabanda si frauda vamala si fiscala, fenomene care afecteaza semnificativ bugetul de stat si interesele financiare ale UE, generand pierderi financiare considerabile prin sustragerea de la controlul vamal si neachitarea taxelor datorate la import, inclusiv TVA si accize.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Pentru mediul de afaceri, aceasta initiativa legislativa promite reducerea barierelor in calea comertului si a investitiilor internationale, asigurand in acelasi timp securitatea si siguranta frontierelor, aspect important pentru companiile care opereaza in comertul international, deoarece simplificarea formalitatilor vamale si reorientarea activitatilor catre mediul electronic, ar trebui sa conduca la o circulatie mai fluida a marfurilor si la un control mai eficient.

Modernizarea infrastructurii vamale

OUG 76/2024 pune un accent deosebit pe modernizarea si digitalizarea activitatii vamale. In cadrul Planului national de redresare si rezilienta, reforma vamala si implementarea vamii electronice sunt vitale pentru atingerea obiectivelor stabilite, cu implicatii directe in eficienta proceselor vamale si in capacitatea de a preveni si combate fraudele. Pentru agentii economici, inseamna o reducere a timpilor de asteptare si a costurilor operationale, precum si un acces imbunatatit la servicii vamale mai predictibile si transparente.

Conform art. VII alin. (5)  din OUG 76/2024, Autoritatea Vamala este obligata sa comunice ANAF, saptamanal, incepand cu 01 august 204, constatarile privind riscul de subevaluare a valorii in vama a marfurilor importate.

Criteriile de clasificare a birourilor si punctelor vamale din punctele de trecere a frontierei cu tarile non-UE

Recenta HG nr. 1265/2024 (in vigoare de la 16.10.2024) si OUG 76/2024 (in vigoare de la 26.06.2024) marcheaza un moment semnificativ in eforturile de consolidare a securitatii frontierei externe a Romaniei si de combatere a fenomenelor infractionale. Cadrul legislativ prevede o clasificare detaliata a birourilor si punctelor vamale de la granita cu tarile non-UE, categorisindu-le in functie de riscurile vamale sau fiscale pe care le prezinta: ridicat, moderat si mic.

Contextul si necesitatea reorganizarii

In lumina contextului international tensionat, mai ales din cauza impactului agresiunii militare a Rusiei asupra Ucrainei, precum si a necesitatii intensificarii luptei impotriva crimelor transfrontaliere, OUG 76/2024 vine sa raspunda nevoilor acute de securizare si eficientizare a procedurilor vamale. Prin clasificarea birourilor vamale, statul roman intentioneaza sa aloce resursele adecvat in zonele cu risc crescut, asigurand o gestionare mai buna a fluxurilor de marfuri si a miscarilor transfrontaliere.

Conform HG 1265/2024, criteriile de clasificare reflecta complexitatea si specificitatea fiecarui punct de trecere a frontierei. Criteriile sunt grupate in patru categorii mari:

- Riscuri operationale, generat de numarul de mijloace de transport si de declaratii vamale, cantitatea de marfuri pentru care au fost depuse declaratii vamale, felul marfurilor (varietatea, tipul sau caracteristicile definitorii ale marfurilor), tara de expeditie/origine, numar mijloace de transport calatori, numar calatori.

- Riscuri nonfinanciare, care includ restrictii si prohibitii, sanctiuni internationale (numarul de operatiuni supuse sanctiunilor internationale) si incalcarea drepturilor de proprietate intelectuala (numarul de operatiuni care incalca drepturile de proprietate intelectuala);

- Riscuri financiare, precum subevaluarea valorii in vama (numarul de operatiuni cu marfuri cu risc de subevaluare), clasificarea tarifara eronata, declarare eronata a originii si scutiri/exceptari de taxe;

- Rezultate obtinute, cu focus pe cuantumul amenzilor (sumele provenite din amenzile aplicate persoanelor juridice sau persoanelor fizice in conformitate cu legislatia in vigoare) si valoarea marfurilor retinute sau confiscate (cuantumul valorii marfurilor retinute sau confiscate in urma incalcarii reglementarilor vamale si fiscale in vigoare).

Implicatii si dotari specifice

In baza acestei clasificari, birourile si punctele vamale cu risc ridicat vor beneficia de dotari imbunatatite pentru a spori eficienta si exactitatea controalelor, potrivit art. IX alin. (3) din OUG 76/2024:

a) scannere cu raze X pentru camioane si, daca este cazul, pentru autoturisme;

b) spatii destinate pentru activitatea de control specifica;

c) spatii de depozitare a marfurilor/bunurilor retinute in vederea confiscarii;

d) echipamente de cantarire specifice a marfurilor;

e) camere de supraveghere si camere pentru recunoasterea numerelor de inmatriculare;

f) alte dotari specifice stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii.

Astfel, Autoritatea Vamala Romana isi sporeste capacitatea de a raspunde amenintarilor transfrontaliere si isi consolideaza rolul in facilitarea comertului legal si sprijinirea mediului de afaceri printr-un sistem vamal modernizat si eficient.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre import marfa

Oct092024

Obligatia generarii codului UIT

de Profeanu Laura valabil la 09 Oct 2024
Intrebare: Avem urmatoarea situatie: import marfa din Germania. Noi ca si destinatar al marfii, ne ocupam de transport. Transportatorul este din Lituania, care a subcontractat un caraus din Romania. Declaram ca si organizator transport carausul din Romania? Multumesc.
Sep182024

Import cocs. Deducere TVA

de Constanta Popa valabil la 18 Sep 2024
Intrebare: Societatea noastra activeaza in domeniul cocsului petrolier. Aceasta a cumparat pana la acest moment materia prima si marfa in special din Romania sau spatiul UE. Acum, avem un import de cocs petrolier ce se va utiliza dupa cum urmeaza: 1. ca marfa - se vinde ca atare catre Republica Moldova; 2. ca materie prima - intrucat parte din acesta se va utiliza in realizarea de brichete de cocs ...
Mar302024

Achizitii de bunuri din import. Obtinerea codului UIT

de Ionut Jinga valabil la 30 Mar 2024
Intrebare: Societatea noastra face import de marfa (anvelope) din Turcia. Bunurile sosesc la frontiera, unde primesc declaratia de tranzit (T1) cu care ajung la sediul societatii noastre, unde se face vamuirea si se intocmeste DVI-ul, societatea noastra fiind autorizata pentru vamuire la domiciliu. In acest caz avem obligatia de a solicita codul UIT pentru distanta intre locul de trecere a frontierei la ...
Mar062024

Codificare e-Transport

de Alexandru Palaghia valabil la 06 Mar 2024
Intrebare: Societatea noastra importa marfa din China sau alte tari extracomunitare, marfa care vine pe vapor la Constanta. Formalitatile vamale sunt indeplinite la Constanta, apoi marfa este adusa pe masinile proprii la fabrica. In acest caz ce optiune alegem la cod tip operatiune, avand in vedere ca transportam marfa din punctul A in punctul B, iar tranzactia nu mai reprezinta import?
Feb092024

Atribuire numar unic de identificare (UIT)

de Profeanu Laura valabil la 09 Feb 2024
Intrebare: Societatea importa din India marfa (imbracaminte) pentru care societatea care se ocupa de import, cere codul UIT. Cum procedez pentru obtinerea codului? Multumesc.
Ian262024

Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport

de Profeanu Laura valabil la 26 Ian 2024
Intrebare: Societatea noastra importa marfa (rame de ochelari, ochelari de soare si aparatura medicala pentru cabinetele oftalmologice) din Japonia, China, Turcia (Non-UE) si din mai multe tari din Europa (UE). Avem obligatia solicitarii si transmiterii codului UIT si declararii in RO E-transport? Va multumesc.
Vezi toate studiile de caz despre import marfa keyboard_double_arrow_right