Mecanismul de ajustare a carbonului la frontiera (CBAM): Informatii tehnice pentru importatori
18 Oct 2023
In Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 228 din 15 septembrie 2023, a fost publicat Regulamentul Comisiei Europeane de punere in aplicare nr. 1773/2023 privind stabilirea normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2023/956 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste obligatiile de raportare in scopul mecanismului de ajustare a carbonului la frontiera in perioada de tranzitie.
Ce este CBAM
CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism / Mecanism de Ajustare a Carbonului la Frontiera) este parte a pachetului „Fit for 55” al UE, cu obiectivul de a reduce emisiile de carbon cu 55% fata de anul 1990, pana in anul 2030.
Pachetul „Fit for 55” reprezinta un set ambitios de propuneri legislative prezentat de Comisia Europeana in iulie 2021 pentru a pune in aplicare angajamentul UE de a reduce emisiile nete de gaze cu efect de sera cu cel putin 55% pana in 2030, comparativ cu nivelurile din 1990. Acest angajament face parte din traseul strategic al UE de a deveni prima regiune neutra din punct de vedere climatic pana in 2050, in conformitate cu Acordul de la Paris.
CBAM propus in cadrul pachetului "Fit for 55" al UE are ca obiectiv principal sa asigure ca pretul carbonului reflecta corect externalitatile negative asociate emisiilor de CO2 si sa previna "scurgerea de carbon".
Detalierea acestor doua obiective:
- Reflectarea corecta a costurilor asociate emisiilor de CO2: Mecanismul CBAM impune taxe pe importurile de produse cu continut ridicat de carbon in UE, asigurandu-se ca preturile acestor produse reflecta costul real al emisiilor de carbon asociate cu productia lor. Acest lucru are ca scop crearea unui camp de joc echitabil pentru producatorii interni si cei externi, incurajand astfel investitiile in tehnologii mai curate si productia durabila.
- Prevenirea scurgerii de carbon: Unul dintre riscurile legate de aplicarea unor reglementari stricte privind emisiile de carbon este ca industriile ar putea fi tentate sa-si mute productia in afara UE, in tari cu reglementari mai putin stricte, pentru a evita costurile asociate cu conformarea. Acest fenomen, numit "scurgere de carbon", ar putea sa submineze eforturile UE de reducere a emisiilor de carbon, deoarece productia s-ar muta pur si simplu in alta parte, fara o reducere reala a emisiilor globale. CBAM vizeaza adresa acest risc, asigurandu-se ca importurile in UE reflecta costurile asociate emisiilor de carbon in mod similar cu produsele fabricate in interiorul blocului.
In esenta, obiectivul mecanismului CBAM este dublu: sa promoveze productia durabila si sa protejeze integritatea si eficacitatea politicii climatice a UE, asigurand in acelasi timp ca industria europeana ramane competitiva pe scena globala.
Cum este planificat sa functioneze:
- Identificarea produselor vizate: CBAM se va aplica anumitor produse importate cu continut ridicat de carbon.
- Calculul emisiilor: Importatorii vor trebui sa declare emisiile de gaze cu efect de sera asociate produselor lor. Aceasta include emisiile generate in procesul de productie si, eventual, in alte etape ale lantului de aprovizionare.
- Achizitionarea certificatelor CBAM: Importatorii vor fi obligati sa achizitioneze "certificari CBAM" corespunzatoare emisiilor de GHG declarate. Pretul acestor certificari va fi aliniat la pretul permiselor de emisii din cadrul Sistemului de Comert cu Emisii al UE (ETS).
- Compararea cu ETS: Daca tara de origine a produselor importate are deja un pret pe carbon (de exemplu, printr-un sistem de taxare a carbonului sau de comert cu emisii), aceasta poate fi luata in considerare. In acest caz, importatorii ar plati doar diferenta dintre pretul carbonului din tara de origine si pretul ETS al UE.
- Reciclatori: Veniturile obtinute din CBAM vor fi folosite pentru a finanta initiative legate de mediu si combaterea schimbarilor climatice in UE.
- Protectie impotriva dublei taxari: Pentru a evita dubla taxare (adica taxarea produselor importate si apoi din nou cand sunt vandute in UE), producatorii din UE care sunt deja acoperiti de ETS vor primi ajustari gratuite sau reduceri ale obligatiilor lor ETS.
Este important de mentionat ca mecanismul CBAM este conceput sa functioneze alaturi de Sistemul de Comert cu Emisii al UE (ETS), care stabileste un plafon pentru emisiile totale si permite companiilor sa cumpere si sa vanda permise pentru emisiile lor.
Lista marfurilor si a gazelor cu efect de sera:
Lista se regaseste in Anexa 1 la Regulament:
Marfuri | Gaz cu efect de sera |
Ciment | Dioxid de carbon |
Energie electrica | |
Fonta, fier si otel | |
Produse chimice | |
Ingrasaminte | Dioxid de carbon si protoxid de azot |
Aluminiu | Dioxid de carbon si perfluorocarburi |
Calendar si obligatii CBAM:
Faza de tranzitie (oct. 2023 - dec. 2025):
- Obligatii de raportare, fara plata taxei;
- Pentru fiecare trimestru, de la 1 octombrie 2023 pana la 31 decembrie 2025, declarantul care raporteaza informatii depune rapoartele CBAM prin intermediul registrului tranzitoriu CBAM in termen de cel mult o luna de la incheierea trimestrului respectiv. In registrul tranzitoriu CBAM, declarantul care raporteaza informatii, indica daca raportul este prezentat de un importator in nume propriu si pe cont propriu, sau de un reprezentant vamal indirect in numele unui importator (art. 8 din Regulament);
Post-2025:
- Achizitia certificatelor CBAM
- Verificarea emisiilor incorporate de un verificator acreditat
- Depunerea declaratiei anuale si restituirea certificatelor pana la 31 mai
Recomandari
Importatorii trebuie sa se pregateasca in mod corespunzator pentru a fi in conformitate cu regulamentul CBAM si sa se astepte la legislatie suplimentara care va clarifica si detalia procedurile si obligatiile lor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right