Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Decembrie 2024

Mecanismul de ajustare a carbonului la frontiera (CBAM): Un instrument pentru un viitor climatic sustenabil

01 Dec 2024

Uniunea Europeana continua sa consolideze angajamentele in domeniul politicii de mediu prin implementarea Mecanismului de ajustare a carbonului la frontiera (CBAM). Acest instrument, reglementat prin Regulamentul (UE) 2023/956, reprezinta masura pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera (GES) si pentru protejarea industriei europene de concurenta neloiala din tari care nu aplica politici similare de decarbonizare.

Ce este CBAM?

CBAM este conceput sa reduca riscul de relocare a emisiilor de carbon, fenomen prin care producatorii isi muta operatiunile in afara UE pentru a evita costurile asociate emisiilor de GES. Mecanismul urmareste ca importurile din sectoare cheie, precum ciment, fier, otel, aluminiu, ingrasaminte, hidrogen si energie electrica, sa suporte costuri echivalente cu cele ale producatorilor europeni aflati sub incidenta Schemei de Comercializare a Certificatelor de Emisii (EU ETS).

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Obiectivele si implementarea CBAM

CBAM sprijina obiectivul UE de a reduce emisiile nete cu cel putin 55% pana in 2030 si de a atinge neutralitatea climatica pana in 2050.

Perioada de tranzitie (1.10.2023 - 31.12.2025)

In aceasta etapa, importatorii sunt obligati sa raporteze emisiile incorporate in marfurile lor, cu scopul instituirii unui sistem eficient de monitorizare, raportare si verificare (MRV).

Potrivit Ghidului CBAM postat aici, perioada de tranzitie a fost conceputa ca o „etapa de invatare”, in cursul careia importatorii CBAM vor raporta un set de date, inclusiv emisiile incorporate in marfurile lor, fara a plati o ajustare financiara pentru emisiile incorporate. Totusi, pot fi impuse sanctiuni, de exemplu pentru neprezentarea rapoartelor CBAM trimestriale necesare.

Perioada definitiva (care incepe la 1.01.2026)

Din 2026 pana in 2033, emisiile incorporate ale marfurilor CBAM vor fi acoperite treptat de obligatia CBAM, intrucat alocarea cu titlu gratuit in cadrul EU ETS este eliminata treptat.

Incepand din 2034, emisiile incorporate ale marfurilor CBAM vor fi acoperite in proportie de 100 % de certificate CBAM si nu se va acorda nicio alocare cu titlu gratuit in cadrul EU ETS pentru aceste marfuri.

CBAM in perioada definitiva, este conceput pentru a reflecta costul emisiilor in cadrul EU ETS:

- Operatorii din UE vor plati pretul emisiilor lor de CO2 si vor restitui certificatele (EUA) in cadrul EU ETS;

- Importatorii din UE de marfuri CBAM in UE vor restitui certificatele CBAM care reflecta indeaproape situatia EU ETS, atat in ceea ce priveste normele MRV, cat si in ceea ce priveste pretul certificatelor.

Principalele roluri si responsabilitati de raportare

Declarantul care raporteaza informatii este entitatea responsabila cu raportarea emisiilor incorporate ale marfurilor importate. Potrivit informatiilor de la punctul .3.1 din ghid, declarantul care raporteaza informatii este importatorul. In practica, exista diferite optiuni in functie de persoana care depune declaratia vamala. In cazul in care in procesul de import sunt implicati actori diferiti, fiecare tona de marfa importata este responsabilitatea unui singur declarant care raporteaza informatii, adica nu trebuie sa fie nici raportata de doua ori, nici omisa din raportare.

In conformitate cu optiunile prevazute in Codul vamal al Uniunii (CVU), declarantul care raporteaza informatii poate fi:

importatorul care depune o declaratie vamala de punere in libera circulatie a marfurilor in nume si pe cont propriu;

persoana, detinatoare a unei autorizatii pentru depunerea unei declaratii vamale sau

reprezentantul vamal indirect, in cazul in care declaratia vamala este depusa de reprezentantul vamal indirect desemnat in conformitate cu art. 18 din CVU, atunci cand importatorul este stabilit in afara Uniunii sau in cazul in care reprezentantul vamal indirect a fost de acord cu obligatiile de raportare in conformitate cu articolul 32 din Regulamentul CBAM.  

Declarantul care raporteaza informatii, trebuie sa transmita trimestrial Comisiei Europene, prin intermediul registrului tranzitoriu CBAM, un raport CBAM, cel tarziu pana la finalul lunii care urmeaza incheierii trimestrului. Scopul este de a raporta informatiile privind marfurile importate in UE in cursul trimestrului respectiv.

Raportarea de catre declaranti

Continutul si structura de raportare a raportului CBAM pe care declarantii care raporteaza informatii trebuie sa il completeze, sunt indicate in Anexa I la regulamentul de punere in aplicare – Informatii care trebuie prezentate in rapoartele CBAM.

Raportul CBAM a fost integrat digital in registrul tranzitoriu, astfel cum este rezumat in tabelul de mai jos:

Sectiuni

Rezumat

1.Antet

-Data emiterii raportului, numarul de identificare, perioada de raportare

-Cantitatea de marfuri importate si emisiile totale

-Datele declarantului, reprezentantului, importatorului si autoritatii competente

-Procesul de aprobare pentru transmiterea raportului

2. Marfuri CBAM importate

-Descrierea marfurilor, detalii privind codurile marfurilor

-Regimurile marfurilor importate, inclusiv perfectionarea activa

-Cantitatile marfuri importate si emisiile aferente

-Documente justificative pentru marfuri care pot fi incarcate in registru si informatii suplimentare

3. Emisii aferente marfurilor CBAM

-Detalii privind instalatia, inclusiv denumirea, amplasamentul si datele de contact

-Detalii privind marfurile produse, metodologia de raportare.

-Detalii privind emisiile incorporate directe, indirecte si totale ale instalatiei, cantitatea de emisii si parametrii de calificare aferenti

-Detalii privind pretul carbonului datorat si acoperirea produsului si a emisiilor aferente

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre noutati fiscal-contabile

Modificari fiscale 16 - 22 decembrie 2024

de Irina Dumitrescu 22 Dec 2024
1. Legea nr. 313/2024 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare   Publicat in: M.Of. nr.1270 din 17.12.2024 Ce prevede: In domeniul fiscal contabil ordonanta aduce urmatoarele modificari:   - Clarificari ...

Ghidul ANAF privind utilizarea codurilor RO e-Factura

de Profeanu Laura 11 Dec 2024
Sistemul national de facturare electronica RO e-Factura a fost introdus pentru a standardiza emiterea, transmiterea si procesarea facturilor electronice in conformitate cu legislatia fiscala romaneasca si europeana. Recent, ANAF a publicat un ghid detaliat privind utilizarea codurilor specifice pentru tipuri de facturi si categorii de TVA, precum si alte reguli importante pentru ...

Schimbari legislative in Sistemul de Garantie-Returnare (SGR): ce aduce nou proiectul de Hotarare de Guvern?

de Profeanu Laura 11 Dec 2024
Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor propune modificari la Hotararea Guvernului nr. 1074/2021 privind Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) pentru ambalaje primare nereutilizabile. Proiectul de hotarare se afla in prezent in transparenta decizionala si urmareste sa optimizeze functionarea acestui sistem, important pentru atingerea obiectivelor de reciclare asumate de Romania la nivel ...

Modificari Legea contabilitatii: Balante lunare, termene fixe pentru depunerea situatiilor financiare si raportarilor contabile anuale, clarificate prin OUG 138/2024

de Profeanu Laura 09 Dec 2024
In contextul modificarilor aduse de Ordonanta de Urgenta nr. 138/2024 (in vigoare de la 05.12.2024) Legea contabilitatii nr. 82/1991 a suferit modificari menite sa elimine incertitudinile care au existat in ceea ce priveste termenele de raportare financiara. Schimbarile au fost motivate de necesitatea unei mai bune clarificari a termenelor de depunere si de adaptare la realitatile ...

Noi obligatii privind RO e-Factura: coduri CPV obligatorii in relatia B2G si clarificari privind relatia B2C

de Profeanu Laura 08 Dec 2024
Incepand cu 1 ianuarie 2025, emitentii de facturi in cadrul relatiilor business-to-government (B2G) vor trebui sa includa codurile CPV in facturile transmise prin sistemul national RO e-Factura, conform noilor prevederi ale OUG 10/2021, aduse de OUG 138/2024. In paralel, acelasi act normativ clarifica aspecte legate de facturarea in relatia business-to-consumer (B2C), eliminand obligativitatea ...

Modificari fiscale 02 - 08 decembrie 2024

de Irina Dumitrescu 09 Dec 2024
O.U.G. nr. 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri Publicat in: M.Of. nr.1222  din  05.12.2024 Ce prevede: Ordonanta de urgenta aduce unele schimbari in domeniul fiscal contabil. Acestea vizeaza: E-factura Se introduce obligativitatea inscrierii codurilor CPV in ...
Vezi toate studiile de caz despre noutati fiscal-contabile keyboard_double_arrow_right