MFP a lansat in dezbatere publica un proiect de ordin prin care se aduc clarificari privind cota redusa pentru servicii de restaurant si catering
02 Nov 2018
Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, la rublica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de ordin pentru aprobarea Instructiunilor de aplicare unitara a prevederilor art. 291 alin. (2) lit. e) si alin. (3) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Proiectul a fost publicat pe data de 01 noiembrie 2018, data de la care se aplica cota redusa de 5% pentru serviciile de restaurant si catering, conform modificarilor aduse Codului fiscal de OUG 89/2018.
Astfel, incepand cu 01 noiembrie 2018, conform modificarilor aduce Codului fiscal prin OUG 89/2018, se aplica cota de 5% pentru serviciile de restaurant si de catering, cu exceptia bauturilor alcoolice, altele decat berea care se incadreaza la codul NC 22 03 00 10.
Pana la aceasta data, atat pentru serviciile de restaurant si catering cat si pentru livrarea de alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal se aplica cota de 9%. Incepand cu 01 noiembrie pentru livrarea de alimente/bauturi se aplica cota de 9% iar pentru serviciile de catering si restaurant se aplica cota de 5%.
In sensul TVA, serviciile de restaurant si de catering sunt definite la pct. 18 din Titlul VII al normelor de aplicare a Codului fiscal ca fiind servicii care constau in furnizarea de produse alimentare si/sau de bautura, preparate sau nepreparate, pentru consumul uman, insotita de servicii conexe suficiente care sa permita consumul imediat al acestora. Furnizarea de produse alimentare si/sau de bautura este numai unul dintre elementele unui intreg in care predomina serviciile. Serviciile de restaurant constau in prestarea unor astfel de servicii in spatiile prestatorului, iar serviciile de catering constau in prestarea unor astfel de servicii in afara localurilor prestatorului.
Furnizarea de produse alimentare si/sau de bauturi, preparate sau nu, fie cu transport, fie fara, dar fara vreun alt serviciu conex, nu se considera a fi servicii de restaurant sau catering in sensul TVA.
Avand in vedere ca in multe situatii este dificil de incadrat o operatiune din perspectiva TVA in categoria livrarilor de alimente pentru care este aplicabila cota de TVA de 9% sau in categoria prestarilor de servicii de restaurant sau catering pentru care va fi aplicabila cota de TVA de 5%, pentru asigurarea aplicarii unitare a prevederilor legale se impun clarificari ale acestora.
Pana la aceasta data, atat pentru serviciile de restaurant si catering cat si pentru livrarea de alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal se aplica cota de 9%. Incepand cu 01 noiembrie pentru livrarea de alimente/bauturi se aplica cota de 9% iar pentru serviciile de catering si restaurant se aplica cota de 5%.
In sensul TVA, serviciile de restaurant si de catering sunt definite la pct. 18 din Titlul VII al normelor de aplicare a Codului fiscal ca fiind servicii care constau in furnizarea de produse alimentare si/sau de bautura, preparate sau nepreparate, pentru consumul uman, insotita de servicii conexe suficiente care sa permita consumul imediat al acestora. Furnizarea de produse alimentare si/sau de bautura este numai unul dintre elementele unui intreg in care predomina serviciile. Serviciile de restaurant constau in prestarea unor astfel de servicii in spatiile prestatorului, iar serviciile de catering constau in prestarea unor astfel de servicii in afara localurilor prestatorului.
Avand in vedere ca in multe situatii este dificil de incadrat o operatiune din perspectiva TVA in categoria livrarilor de alimente pentru care este aplicabila cota de TVA de 9% sau in categoria prestarilor de servicii de restaurant sau catering pentru care va fi aplicabila cota de TVA de 5%, pentru asigurarea aplicarii unitare a prevederilor legale se impun clarificari ale acestora.
Prin acest proiect de ordin se propune adoptarea unor instructiuni prin care se clarifica urmatoarele aspecte:
1. Incadrarea serviciilor de restaurant si catering din punct de vedere al TVA,
1. Incadrarea serviciilor de restaurant si catering din punct de vedere al TVA,
Conform acestui proiect, pentru incadrarea din punct de vedere al TVA a unei operatiuni ca livrare de bunuri sau prestare de servicii de restaurant sau catering trebuie efectuata o examinare calitativa a intregii operatiuni, din care sa reiasa daca elementele de prestare de servicii care preceda si insotesc livrarea alimentelor sunt sau nu preponderente. In situatia in care o persoana impozabila se limiteaza la livrarea unor feluri de mancare standardizate la o locatie precizata de client, fara niciun alt element suplimentar de prestare de servicii, sau atunci cand livrarea felurilor de mancare reprezinta elementul predominant al unei operatiuni, operatiunea reprezinta o livrare de alimente.
Pentru incadrarea operatiunilor efectuate de o persoana impozabila ca livrare de alimente sau prestare de servicii de restaurant sau catering nu are relevanta codul CAEN atribuit activitatii sale. De asemenea, complexitatea prepararii mancarii nu are nicio influenta asupra incadrarii operatiunii.
2. Exemplificarea elementelor de prestare de servicii care insotesc in mod normal o livrare de alimente si sunt accesorii acesteia, nefiind de natura a conduce la incadrarea operatiunilor ca prestari de servicii din punct de vedere al TVA
Elementele de prestare de servicii care insotesc in mod normal o livrare de alimente si sunt accesorii acesteia, nefiind de natura a conduce la incadrarea operatiunilor ca prestari de servicii din punct de vedere al TVA, includ: prezentarea alimentelor la raft, prepararea alimentelor, transportul alimentelor la destinatia indicata de client, racirea sau incalzirea alimentelor, ambalarea alimentelor, punerea la dispozitia clientului de tacamuri de unica folosinta, furnizarea de servetele de hartie, de mustar, ketchup, maioneza sau altele similare, furnizarea de cutii de gunoi, prezentarea generala a ofertei/meniului.
Punerea la dispozitia clientilor a unor elemente de mobilier rudimentar, cum ar fi o tejghea sau mesele de bar, care nu permit clientilor sa ia loc, nu constituie decat prestatii minore, accesorii livrarii de alimente, care nu sunt de natura sa conduca la calificarea operatiunii drept prestare de servicii de restaurant.
3. Exemplificarea elementelor de prestare de servicii care pot conduce la incadrarea operatiunii drept prestare de servicii de restaurant sau catering in sensul TVA
Astfel de elemente includ, fara a se limita la acestea: furnizarea unui cadru adecvat care permite consumul alimentelor, servirea alimentelor, furnizarea/punerea la dispozitie de personal de servire, de bucatari sau de personal pentru curatenie, punerea la dispozitie a veselei sau a tacamurilor, punerea la dispozitie a unui mobilier adecvat consumului alimentelor, cum sunt mesele si scaunele, curatarea sau debarasarea meselor, consultanta individuala privind alegerea alimentelor, consilierea clientilor cu privire la compozitia si cantitatea mancarii pentru anumite evenimente. Punerea la dispozitie a unor elemente de mobilier intr-o zona a carei destinatie principala nu este facilitarea consumului de alimente nu constituie un element de natura a conduce la incadrarea operatiunii drept prestare de servicii de restaurant.
4. Exemplificarea unor situatii ce pot aparea in practica.
Cu privire la livrarile "la pachet" conform proiectului, in situatia persoanelor impozabile care ofera clientilor atat servicii de restaurant, cat si livrari de alimente „la pachet”, pentru calificarea operatiunii drept livrare de alimente sau prestare de servicii de restaurant, este definitorie optiunea clientului la momentul efectuarii comenzii.
Proiectul poate fi consultat la adresa http://www.mfinante.gov.ro/pagina.html;jsessionid=P7XlQ3jslBPSj61XBO2PRKfupQL1gqFQF5XhTlOf.master:server34&jsessionid=ZW5ZwAMrvuKu_4b6TcBZEbJZwcxOSrldFEplnUc3.master:server34?categoriebunuri=proiecte-acte-normative&pagina=acasa&locale=ro&menu=Transparenta
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre OUG 89
Nov092023
Refacturarea produselor agricole si alimentare OUG 89/2023
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Nov 2023
Intrebare: Prin OUG 89/2023, la art 5(1) se interzice refacturarea produselor agricole si alimentare din anexa, precum si a serviciilor aferente livrarii si comercializarii acestora va rog sa ne explicati la ce se refera, caz concret. Multumim.
Mar222019
Inchiriere apartamente in regim hotelier. Cod CAEN si legislatie specifica. Cota redusa de TVA de 5%. Declararea punctelor de lucru
de
Constanta Popa
valabil la 22 Mar 2019
Intrebare: Societatea are in proprietate un numar de apartamente, o parte dintre ele inchiriate pe termen lung, in conditii normale. Suntem interesati sa inchiriem unele dintre apartamentele disponibile in regim hotelier. In actul constituiv avem prinse toate activitatile (activitate principala: CAEN 6810 - Cumparare si vanzare de bunuri imbiliare proprii, dar avem si 6820 - Inchirierea si subinchirierea ...
Feb012019
Alte activitati recreative si distractive - CAEN 9329. Cota TVA
de
Dana Hristu
valabil la 01 Feb 2019
Intrebare: O societate cu sediul in sectorul 3 are ca activitate principala Alte activitati recreative si distractive - CAEN 9329. Locul desfasurarii activitatilor este un spatiu inchiriat intr-o cladire si presupune organizarea de petreceri pentru copii. Pentru desfasurarea acestei activitati, societatea pune la dispozitia clientilor jocuri electronice, air hokey, trambulina gonflabila, jocuri, curse de ...
Livrare de alimente ori serviciu de restaurant sau catering? Instructiunile de aplicare a cotelor de TVA au fost publicate si aduc clarificari importante
de
Portal Codul Fiscal
10 Dec 2018
Incepand cu 01 noiembrie 2018, conform modificarilor aduse art. 291 din Codul fiscal prin OUG 89/2018, se aplica cota de 5% pentru serviciile de restaurant si de catering, cu exceptia bauturilor alcoolice, altele decat berea care se incadreaza la codul NC 22 03 00 10. Tot la aceasta data, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, la rublica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de ...
Reducerea cotei de TVA la cazare – cum se aplica cota pentru serviciile din octombrie si noiembrie
de
Portal Codul Fiscal
13 Nov 2018
Conform modificarilor aduse de O.U.G. nr. 89/2018 privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, incepand cu 01 noiembrie 2018 se aplica cota de 5% pentru cazarea in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping.
Ca regula generala, art. 291 alin. (4) din Codul ...
Nov032018
Servicii de restaurant si catering. Cota redusa de TVA
de
Ionut Jinga
valabil la 03 Nov 2018
Intrebare: Referitor la modificarea cotei de TVA la 5% in OUG 89/2018 se specifica: La articolul 291 alineatul (3), dupa litera c) se introduc trei noi litere - literele d)-f), cu urmatorul cuprins:..... e) serviciile de restaurant si de catering, cu exceptia bauturilor alcoolice, altele decat berea care se incadreaza la codul NC 22 03 00 10.
Ce se intelege prin sintagma serviciile de restaurant si de ...
Vezi toate studiile de caz despre OUG 89 keyboard_double_arrow_right