Ministerul Finantelor si Ministerul Muncii anunta valoarea tichetelor de cresa pentru Semestrul II din 2023
03 Oct 2023
Ministerul Finantelor, in colaborare cu Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, a anuntat prin Ordinul nr. 2654/1925/2023 valoarea sumei lunare indexate care se va acorda sub forma de tichete de cresa pentru semestrul II al anului 2023. Acest ordin a intrat in vigoare de la data de 29 septembrie 2023, fiind publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 881 la aceeasi data.
Conform acestui ordin, valoarea tichetelor de cresa pentru semestrul II din 2023, incepand cu luna octombrie, va fi de 620 de lei. Aceasta suma a fost stabilita in concordanta cu prevederile articolului 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobata prin HG nr. 1.045/2018.
Mai mult, valoarea nominala de 620 de lei se va aplica si pentru primele doua luni ale semestrului I din 2024, respectiv lunile februarie si martie.
Masura vine in sprijinul parintilor care folosesc serviciile de cresa pentru copiii lor, asigurandu-se astfel un sprijin financiar mai consistent in aceasta directie.
Conform art 12 si 13 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare (parte integranta din HG nr. 1045/2018) tichetele de cresa pot fi utilizate de catre angajati numai la cresele sau entitatile asimilate acestora si cu care unitatile emitente au incheiate contracte de prestari de servicii.
Prin entitati asimilate se intelege alte unitati de educatie timpurie anteprescolara, publice sau private, organizate in conditiile legii, precum si persoanele care exercita profesia de bona in conditiile Legii nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bona.
Suma individuala sub forma tichetelor de cresa se acorda pentru acoperirea partiala sau integrala a taxelor de cresa reprezentand contributia lunara a parintilor/reprezentantilor legali la suportarea cheltuielilor pentru copiii inscrisi in crese sau alte unitati de educatie timpurie anteprescolara publice, potrivit prevederilor H.G. nr. 1252/2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare si functionare a creselor si a altor unitati de educatie timpurie anteprescolara, sau, dupa caz, a contravalorii serviciilor prestate de unitati de educatie timpurie anteprescolara private sau de bone si se suporta integral de catre angajator.
Tichetele de cresa se distribuie salariatilor, lunar, pentru fiecare dintre copiii lor naturali, inclusiv pentru fiecare copil adoptat, precum si pentru cei carora li s-a instituit tutela, pe baza urmatoarelor documente:
a) cerere pentru acordarea tichetului de cresa;
b) actul doveditor eliberat de cresa/entitatea asimilata acesteia la care este inscris copilul;
c) documente care sa ateste calitatea de parinte, respectiv certificatul de nastere al copilului, in cazul parintilor naturali, sau hotararea judecatoreasca de incuviintare a adoptiei, in cazul copilului adoptat;
d) documente care sa ateste calitatea de tutore, respectiv hotararea judecatoreasca de instituire a tutelei sau, dupa caz, dispozitia autoritatii tutelare;
e) declaratie pe propria raspundere ca celalalt parinte sau, dupa caz, tutorele nu beneficiaza de tichete de cresa, de concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani, in cazul copilului cu handicap, prevazute de OUG nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor;
f) alte documente solicitate de angajator, dupa caz, potrivit regulamentului intern.
Angajatorii au obligatia de a informa angajatii cu privire la cresele/entitatile asimilate acestora cu care unitatile emitente ale tichetelor de cresa au incheiate contracte de prestari de servicii.
Unitatile emitente ale tichetelor de cresa solicita de la angajatori datele de identificare ale creselor/entitatilor asimilate acestora in care angajatii au copii inscrisi, in vederea incheierii contractelor de prestari de servicii, cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 190/2018 privind masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).
Actul doveditor eliberat de cresa/entitatea asimilata acesteia la care este inscris copilul, se elibereaza, de regula, de catre cresa, la solicitarea parintelui/tutorelui care are inscris copilul. In vederea obtinerii acestui act, angajatorii, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau cu reprezentantii salariatilor, pot stabili ca solicitarea sa fie adresata de catre angajator, pe baza situatiei nominale a angajatilor care au copii inscrisi la cresa/entitatea asimilata.
In cazul in care cresa nu are personalitate juridica, unitatile emitente vor incheia contractele de prestari de servicii cu persoana juridica, in structura careia este organizata cresa.
In cazul in care angajatul caruia i s-au acordat tichete de cresa nu a prezentat angajatorului informatiile privind prezenta copilului la cresa, in scris cu confirmarea cresei/entitatii asimilate acesteia, acesta are obligatia sa restituie angajatorului contravaloarea tichetelor de cresa acordate si necuvenite. Daca restituirea nu este posibila, angajatorul va recupera din drepturile salariale cuvenite angajatului respectiv contravaloarea tichetelor de cresa acordate suplimentar, corespunzator numarului de zile absente din luna in care copilul a fost absent de la cresa/entitatea asimilata acesteia.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right