Modificarea Codului Fiscal: O noua limita de deductibilitate
05 Dec 2023
Recent (29.11.2023) a fost propusa o masura legislativa ce vizeaza sprijinirea utilizarii vehiculelor electrice si hibride, prin modificarea regulilor de deductibilitate fiscala a cheltuielilor cu amortizarea.
Conform art. 28 din Codul fiscal, cheltuielile cu amortizarea mijloacelor de transport de persoane, care au pana la noua scaune inclusiv scaunul soferului, din categoria M1, sunt deductibile in limita a 1.500 lei lunar.
Forma propusa pentru modificare adauga o prevedere speciala pentru vehiculele actionate electric. In noua formulare, cheltuielile cu amortizarea pentru vehiculele electrice si hibride vor fi deductibile in limita a 2.500 lei pe luna:
Art. 28. - Amortizarea fiscala Forma actuala |
Art. 28. - Amortizarea fiscala Forma propusa pentru modificare |
(14) Prin exceptie de la prevederile art. 7 pct. 44 si 45, pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2 (...) cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, in limita a 1.500 lei/luna. | (14) Prin exceptie de la prevederile art. 7 pct. 44 si 45, pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2 (...) cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, in limita a 1.500 lei/luna, iar pentru vehiculele actionate electric in limita a 2.500 lei/luna.” |
Aceasta modificare ar urma sa se aplice numai pentru aceste categorii de vehicule, marcand un pas important in promovarea transportului ecologic.
Echitate fiscala si stimulare a mobilitatii ecologice
Initiatorii acestei propuneri argumenteaza ca, in starea actuala, legislatia favorizeaza vehiculele pe motorina sau benzina, deoarece posesorii acestora beneficiaza de dreptul de a deduce cheltuieli precum combustibilul, piesele de schimb, RCA si TVA. In schimb, proprietarii de vehicule electrice nu se bucura in totalitate de aceste drepturi, ceea ce a creat o inechitate fiscala. Astfel, prin aceasta masura se urmareste o mai buna echilibrare a conditiilor fiscale pentru vehiculele electrice si hibride, incurajand astfel achizitia acestora.
Procesul legislativ: Pasi spre implementare
Pentru ca aceasta propunere sa devina lege, este necesara parcurgerea mai multor etape legislative. In 05.12.2023 proiectul a fost trimis pentru aviz la Consiliul Economic si Social, Consiliul Fiscal, Consiliul Legislativ si la Guvern, pentru punct de vedere. Aceasta este o procedura standard pentru modificarile legislative, iar finalizarea ei cu succes va marca o schimbare semnificativa in politica fiscala si de mediu a Romaniei.
Concluzii: Spre un viitor mai verde
Prin aceasta initiativa legislativa, Romania face un pas important in directia sprijinirii mobilitatii sustenabile iar cresterea limitei de deductibilitate pentru vehiculele electrice si hibride va echilibra cadrul fiscal. Este un semnal ca tara se indreapta spre un viitor in care transportul ecologic este incurajat si sprijinit activ prin politici fiscale adaptate.
Comparativ cu Romania, facilitatile fiscale pentru vehiculele electrice variaza semnificativ in alte state europene. Multe tari din UE au adoptat o serie de stimulente fiscale si subventii pentru a promova utilizarea vehiculelor electrice, in scopul reducerii emisiilor de carbon si a incurajarii tranzitiei catre transportul durabil.
Norvegia: Este lider in promovarea vehiculelor electrice. Ofera scutiri de taxe substantiale, inclusiv eliminarea taxelor de import si a TVA pentru vehiculele electrice noi. De asemenea, proprietarii de vehicule electrice beneficiaza de taxe reduse pe drumuri si de acces gratuit la majoritatea punctelor de incarcare.
Germania ofera diverse stimulente, inclusiv subventii directe si reduceri de taxe pentru cumparatorii de vehicule electrice noi. De asemenea, guvernul german a extins recent schemele de subventii si a redus TVA-ul pentru vehiculele electrice.
Franta ofera un "bonus ecologic", o subventie directa pentru achizitia de vehicule electrice noi. De asemenea, exista un sistem de "bonus-malus" care penalizeaza vehiculele cu emisii ridicate si recompenseaza achizitia de vehicule cu emisii reduse sau zero.
Regatul Unit a oferit subventii pentru vehiculele electrice si hibride plug-in, desi acestea au fost reduse in ultimii ani. Vehiculele electrice sunt, de asemenea, scutite de taxe pe vehicule si beneficiaza de alte avantaje fiscale.
Olanda ofera reduceri de taxe pentru vehiculele electrice si a implementat obiective ambitioase pentru electrificarea transporturilor. Exista, de asemenea, stimulente locale, cum ar fi parcare gratuita si acces la benzi de circulatie rezervate.
Suedia ofera subventii pentru cumpararea vehiculelor electrice si hibride plug-in. Aceasta include si reduceri fiscale pentru posesorii de astfel de vehicule.
Romania: Desi Romania a facut pasi in directia promovarii vehiculelor electrice, prin programe precum "Rabla Plus" care ofera subventii pentru achizitia de vehicule electrice, facilitatile fiscale sunt in general mai putin generoase comparativ cu alte tari europene.
In concluzie, in timp ce Romania face eforturi pentru a incuraja utilizarea vehiculelor electrice, multe alte tari europene au implementat o gama mai larga de stimulente fiscale si subventii, reflectand un angajament mai puternic fata de tranzitia catre mobilitatea electrica.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right