Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 16 Aprilie 2025

Modificarea ordinii de stingere a obligatiilor fiscale: Prioritate pentru recuperarea ajutoarelor de stat si de minimis

12 Feb 2025

Incepand cu 2025, ANAF a implementat modificari importante in cadrul legislativ secundar privind ordinea de stingere a obligatiilor fiscale. Ordinul ANAF 121/2025 (aplicabil din 4 februarie 2025) si Ordinul ANAF 146/2025 (aplicabil din 7 februarie 2025) au adus modificari metodologiilor de distribuire a sumelor platite de contribuabili in contul unic si de stingere a datoriilor fiscale.

Aceste modificari au fost necesare pentru a pune in aplicare prevederile OG nr. 31/2022, care a introdus o exceptie importanta de la regulile generale de stingere a datoriilor fiscale. Astfel, sumele datorate cu titlu de ajutor de stat sau de minimis sunt recuperate cu prioritate inaintea altor obligatii fiscale.

Ce prevede Codul de procedura fiscala?

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Potrivit art. 165 din Codul de procedura fiscala, daca un contribuabil are mai multe tipuri de obligatii fiscale, stingerea acestora se face in urmatoarea ordine:

- Obligatiile fiscale principale, in functie de vechime, urmate de obligatiile fiscale accesorii.

- Obligatiile cu scadente viitoare, la solicitarea contribuabilului.

Prin OG 31/2022, s-a adaugat o regula noua: sumele datorate de contribuabili care reprezinta ajutoare de stat sau de minimis trebuie recuperate cu prioritate. Acest mecanism este important pentru situatiile in care beneficiarii acestor ajutoare nu respecta conditiile de acordare, iar fondurile trebuie restituite statului.

Noile reglementari procedurale impuse de ANAF

Prin Ordinul ANAF 121/2025, care modifica Ordinul ANAF 2.937/2018, s-au introdus urmatoarele schimbari:

- Prioritizarea automata a stingerii sumelor reprezentand ajutoare de stat si dobanzile aferente acestora.

- Distribuirea clarificata a sumelor ramase dupa aceasta stingere catre celelalte obligatii fiscale.

- Aplicarea regulii si pentru sumele platite in alte conturi decat contul unic, cu directionarea acestora spre recuperarea ajutoarelor de stat.

Ordinul nr. 121/2025 modifica si completeaza Metodologia de distribuire a sumelor platite de contribuabili persoane fizice in contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale, aprobata prin Ordinul nr. 2937/2018.

De asemenea, Ordinul 146/2025, care modifica Ordinul 1.613/2018, introduce aceleasi reguli pentru contribuabilii persoane juridice si reglementeaza distribuirea sumelor intre diversele bugete ale statului.

In acest sens, metodologia de distribuire a sumelor platite de contribuabili in contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

La cap. I, se introduce punctul 3 1, cu urmatorul cuprins:

 Sumele platite de catre contribuabili in contul unic, precum si eventualele sume existente in conturile prevazute la pct. 8.1 sting cu prioritate sumele reprezentand ajutoare de stat si/sau de minimis si dobanzile aferente datorate de la data platii ajutorului pana la data recuperarii sau a rambursarii sale integrale."

La capitolul I, punctul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

 Dupa efectuarea stingerilor prevazute la pct. 3 1, sumele existente in contul unic se distribuie de catre organul fiscal central competent, denumit in continuare organ fiscal competent, distinct pe fiecare buget sau fond, dupa caz, proportional cu sumele datorate, cu exceptiile prevazute la pct. 15.1-25.2.

 La cap. I, se introduce un nou punct, punctul 14 1, cu urmatorul cuprins:

 Sumele platite in alte conturi decat contul unic sting cu prioritate sumele reprezentand ajutor de stat si/sau de minimis si dobanzile aferente datorate de la data platii ajutorului pana la data recuperarii sau a rambursarii sale integrale.

Impactul asupra contribuabililor

Modificarile au efecte directe asupra contribuabililor care au obligatii fiscale, dar si datorii rezultate din ajutoare de stat sau de minimis. Printre principalele implicatii se numara:

- Plata automata a datoriilor privind ajutoarele de stat inaintea altor obligatii fiscale, ceea ce poate afecta planificarea financiara a companiilor.

- Necesitatea unei gestionari atente a platilor, mai ales pentru cei care beneficiaza de esalonari la plata.

- Posibile dificultati pentru contribuabilii cu alte datorii restante, deoarece sumele platite vor fi utilizate mai intai pentru recuperarea ajutoarelor de stat.

Potrivit art. II. din Ordinul nr. 146/2025, pentru debitorii care beneficiaza de inlesniri la plata aflate in derulare la data de 07 februarie 2025, se sting cu prioritate sumele reprezentand ajutor de stat si/sau de minimis si dobanzile aferente datorate de la data platii ajutorului pana la data recuperarii sau a rambursarii sale integrale, de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii la plata, respectiv sumele reprezentand ajutor de stat si/sau de minimis si dobanzile aferente cuprinse in ratele cu termene de plata implinite sau viitoare care cuprind aceste sume, iar ulterior se aplica prevederile cap. II din Metodologia de distribuire a sumelor platite de contribuabili in contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale, aprobata prin Ordinul nr. 1613/2018, inclusiv cu cele aduse prin Ordinul nr. 146/2025, pentru celelalte obligatii fiscale de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii inlesnirilor.

Concluzie

Adoptarea acestor noi reguli de catre ANAF asigura conformitatea cu OG nr. 31/2022, desi vine cu o intarziere de peste doi ani. Implementarea lor clarifica ordinea de stingere a obligatiilor fiscale si intareste mecanismul de recuperare a ajutoarelor de stat si de minimis.

Pentru contribuabili, aceste modificari impun o mai mare atentie in gestionarea platilor. Recomandam consultarea unui specialistilor din www.portalcodulfiscal.ro pentru a evita eventuale probleme de conformare fiscala.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre stingere obligatii fiscale

24Mai2024

Stingerea obligatiei principale prin darea in plata

de Profeanu Laura valabil la 24 Mai 2024
Intrebare: Va rugam sa ne oferiti o solutie cu privire la tratamentul contabil si fiscal pentru un contract de dare in plata. Ne confruntam pentru prima data cu aceasta situatie si avem perceptii diferite intre departamente (financiar-contabil, juridic, marketing, logistic etc). Pentru o intelegere unitara si corecta avem nevoie de parerea unui specialist, motiv pentru care apelam la ajutorul dvs. Cativa ...
01Nov2023

Darea in plata imobil in schimbul dividendelor datorate de catre societate

de Elena Garofil valabil la 01 Nov 2023
Intrebare: Firma platitoare de TVA si de impozit pe profit detine in patrimoniu mai multe cladiri. De asemenea firma datoreaza dividende asociatilor societatii. Societatea nu detine lichiditati suficiente pentru a plati aceste dividende. Se poate face o livrare a uneia din cladiri, apoi compensare intre dividende si contravaloarea cladirii (dare in plata)?
18Nov2015

Ordinea de stingere a datoriilor

de Justinian Cucu valabil la 18 Nov 2015
Intrebare: Care este ordinea stingerii datoriilor fata de ANAF la o societate care are debite restante de 5400 lei cu scadenta in 25.09.2008, 5300 lei cu scadenta in 25.10.2008 si 4700 lei cu scadenta in 27.12.2008, pentru care plata s-a efectuat astfel: in 20.12.2010 suma de 2500 lei, in 24.01.2011 3000 lei, in 23.12 2011 suma de 9900 lei? La stabilirea ordinei stingerii, cum se iau in calcul accesoriile ...
Vezi toate studiile de caz despre stingere obligatii fiscale keyboard_double_arrow_right